7282
Sök

Extra helljus

537 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
#1
Tjoo!

Jag tänkte koppla in 2st extraljus som ska kopplas in som helljus, dvs lysa samtidigt som original helljusen.
Därmed tänkte jag ju att man ska ha samma strömbrytare, men hur ska jag koppla? Kan jag kanske helt enkelt bara skarva in dem på helljusets sladdar?
Eller blir det nåt fel då? Hur ska jag annars göra?

Det är 2st 55wattare.

//Markus E

4 767 Inlägg
24 september 2008
#2

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

332 Inlägg
24 september 2008
#3
Du bör använda dej av en reläsats, dvs ett "fyrpoligt" relä med tillhörande kablar.

Enklast är att först måtta upp och montera extraljusen där du vill ha dom. Sen kopplar du in relät och sätter fast det på lämpligt ställe där det är minst risk för väta o smuts.
Dra sen kablarna hur du vill ha dom o ut till extraljusen (trä dom genom en krypslang eller liknande så ser det snyggt ut) Nu ser du ju hur mycket kabel du behöver, och kan då klippa bort överflödet (inte bra med för långa kablar, strömmen ska alltid få snabbast möjliga väg)

Inkoppling på Relät :

87 : Relä - Extraljus (den kontakten bryggkopplar man beroende hur många extraljus du ska ha)
85 : Relä - Jord 
30 : Relä - Batteriets pluspol (via en säkring)
86 : Relä - Stryström (du skarvar på den kabeln på den vanliga helljus-kabeln, bäst är att använda skarvklämmor)

Lycka till smile


2 924 Inlägg
24 september 2008
#4
Finns färdiga installationskit på Biltema wink

~ Life is short, have FUN! ~


Sök