6408
Sök

Motorhaveri Golf 4 1.6 16v -01

Darth Vader
1 644 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
Hej

Mors bil säckade ihop för en stund sedan, jag fick rycka ut för att hjälpa till.

Den hade slutat reagera på gasen, gick bluddrigt, och när hon stannade till startade den inte igen.

På tändning så tänder den till nån gång ibland, men inte nog för att dra igång motorn. Om man rullstartar den, kan man få motorn att gå, men den går då väldigt oroligt, och det låter som att den inte går på alla cylindrar. Check engine lampan blinkar också, så motorn vet att nåt är fel.

Gasen är extremt känslig och ger oftast inga utslag alls. Nu om man får igång den kan man bara rulla väldigt lätt på tomgång.

Någon som har någon idé? Läste lite i en annan tråd om att tändspolen kan ge sig, men dessa problem var inte så allvarliga som de denna bilen har just nu.
Jag tänkte luftmassemätarfel, men jag har inte superkoll på dessa motorer, en b230 är mer i min mekanikernivå wink

Efter mer undersäkning så tyder det på motorhaveri sad. Värmenyp efter bara några minuter ifrån kallstart.

Tack på förhand
/Tom
Senast redigerat av DoWahDiddy (24 september 2008)

Braaaaap?

Darth Vader
1 644 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
Var nere och provade idag, den gick att köra, dock knappt i ca 2 minuter, sen dog all gasrespons igen :S

Braaaaap?

Darth Vader
1 644 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
Verkar efter mer undersökning som att motorn skurit, den värmenyper efter bara nån minut från kall start, och då går den inte rent ifrån början heller.

Vad jag förstår så täcker ingen försäkring motorhaveri, så vad tror ni är det billigaste alternativet i detta läget?

Braaaaap?

4 001 Inlägg
24 september 2008
bet inte om exakt den motorn hade det problemet men en del VW hade problem med kondens i oljepumpen så dom skar men då borde oljelampan lysa efter ett litet tag (tänds efter en stund eftersom oljetryckskontakten är lite felplacerad på dessa motorer)

billigaste alternativet är att leta upp en motor på en skrot och byta eller sälja bilen....

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

fälg fantast
1 086 Inlägg
24 september 2008
`väldigt surt när sånt här händer, kollat närmare på vad felet är

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

Darth Vader
1 644 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
Läste på lite på Länsförsäkringars hemsida igår, tydligen så ingår maskinfelsförsäkring om bilen är max 8 år och gått under 10 000 mil, vår har bara gått 8 och är en 01:a, så förhoppningsvis löser sig detta, har sagt till mor att ringa dem idag.

Braaaaap?

Sök