3279
Sök

Volvo 740 Gl 1988 krånglar

27 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
hej ja och polarn va ute me 740:n å körde ända tills bensinstop sen tanka ja i ca 12 liter men nu startar bilen  knappt och går jätte rykigt å dör så fort man gasar   inget ork alls va kan de vara för fel? funderar på om det är Bränslefiltret som är igentäpt någon som har varit me om liknande??? tack för svar
Senast redigerat av Sjuhundra40 (24 september 2008)

961 Inlägg
24 september 2008
kollat om soppa pumparna går?

Pure DieselPower

27 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
nepp ja tänkte göra de man ja fattar inte varför dom bara skulle lägga av av bensin stop:S

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
24 september 2008
låt den gå på tomgång 1 tag utan gas så den hinner få upp soppa

alternativt funkar inte de så förmodligen soppa pumparna lr igentäppt bränsle filter

27 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
de har ja gjort ibland går den skaplit men ja ska kolla filtret och kolla om hur  fort bensinen kommer fram:)

Fetast i stan !!
991 Inlägg
24 september 2008
Skulle tippa på igensatt filter med tanke på att du körde bensinstopp så kan det ha kommit rost flagor / smuts längst nere från tanken med i soppan

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

120 Inlägg
24 september 2008
Då kan jag passa på att dra till med en liknande fråga! Min 740 -88 dör emellanåt vid vanlig landsvägskörning, senast på väg till jobbet igårkväll och därav blev jag stående på motorvägen ca 10 min. Soppamätaren fungerar inte men bensinmängden är inte anledningen till varför den dör, igårkväll hjälpte det visseligen att slå på bensindunken jag hade i skuffen... tror jag? Men dom andra gångerna har det varit gott om bensin i tanken! Bilen dör liksom helt tvärt och alla kontrollampor börjar lysa, men den brukar gå igång igen när man stått och kört på startmotorn ett tag! Den hostar inte innan och går inte att få igång igen när man rullar, ingen förvarning alls alltså!

Någon som vet var felet kan ligga? Tål att tilläggas att jag ibland måste dra tändningsnyckeln ett par tre gånger fram och tillbaka innan han börjar gå på startmotorn överhuvudtaget när den stått ett tag.

Tacksam för svar.

Adrenalin Junkie
113 Inlägg
24 september 2008
sjuhundra40 skrev:
hej ja och polarn va ute me 740:n å körde ända tills bensinstop sen tanka ja i ca 12 liter men nu startar bilen  knappt och går jätte rykigt å dör så fort man gasar   inget ork alls va kan de vara för fel? funderar på om det är Bränslefiltret som är igentäpt någon som har varit me om liknande??? tack för svar

igen täppt soppafilter eller soppapumpen..  för om soppapumpen inte har någon soppa att pumpa så kan den gå sönder..  ett tips iaf.

10 287 Inlägg
24 september 2008
Håller med cfh och Klorin_Elvis. Börja med att byta soppafilter.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
24 september 2008
C.Joensson skrev:
Då kan jag passa på att dra till med en liknande fråga! Min 740 -88 dör emellanåt vid vanlig landsvägskörning, senast på väg till jobbet igårkväll och därav blev jag stående på motorvägen ca 10 min. Soppamätaren fungerar inte men bensinmängden är inte anledningen till varför den dör, igårkväll hjälpte det visseligen att slå på bensindunken jag hade i skuffen... tror jag? Men dom andra gångerna har det varit gott om bensin i tanken! Bilen dör liksom helt tvärt och alla kontrollampor börjar lysa, men den brukar gå igång igen när man stått och kört på startmotorn ett tag! Den hostar inte innan och går inte att få igång igen när man rullar, ingen förvarning alls alltså!

Någon som vet var felet kan ligga? Tål att tilläggas att jag ibland måste dra tändningsnyckeln ett par tre gånger fram och tillbaka innan han börjar gå på startmotorn överhuvudtaget när den stått ett tag.

Tacksam för svar.

glapp i tändningslåset kanske... min 740 dog om man slog till på översidan av ratten

2slow

snel hest
152 Inlägg
24 september 2008
C.Joensson skrev:

Tacksam för svar.

åk till närmsta skrot o plocka ett bränslerelä o testa att byta det.Både jag och en kompis har haft samma symptom och då va det bränslefiltret, ett ganska vanligt fel på 740 att det glappar smile

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
24 september 2008
de kan va insugspackningen me..o oringar där..
om den startar men inte håller sig igång utan gas..
men de är ju bara o tanka o nöta..borde starta om de bara e filtret..
smäll till de lite tongue e ju volvo smile

27 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
Klorin_Elvis skrev:
Skulle tippa på igensatt filter med tanke på att du körde bensinstopp så kan det ha kommit rost flagor / smuts längst nere från tanken med i soppan

åfan ja de tror ja me ska byta filter imörrn å se om de hjälper:)

402 Inlägg
25 september 2008
Soppapumpen kan ju ha gått sönder. Dom gillar inte att suga tort.
O till C.Joensson Det kan vara hallgivaren som sitter i fördelaren som pajat. Det hände på min förra 740 gl 88:a. Symptomen låter väldigt lika. bilen fungerade o sen helt plötsligt dog den bara. Sen lät jag bilen stå en stund o sen fungerade den igen. Jag bytte iaf hela fördelaren från en bil på skroten, Kostade 200 kr. Köpa bara hallgivaren kostar ca 800 kr ny så det är för dyrt tycker jag iaf.

Sök