hej ja och polarn va ute me 740:n å körde ända tills bensinstop sen tanka ja i ca 12 liter men nu startar bilen knappt och går jätte rykigt å dör så fort man gasar inget ork alls va kan de vara för fel? funderar på om det är Bränslefiltret som är igentäpt någon som har varit me om liknande??? tack för svar
Senast redigerat av Sjuhundra40 (24 september 2008)
Då kan jag passa på att dra till med en liknande fråga! Min 740 -88 dör emellanåt vid vanlig landsvägskörning, senast på väg till jobbet igårkväll och därav blev jag stående på motorvägen ca 10 min. Soppamätaren fungerar inte men bensinmängden är inte anledningen till varför den dör, igårkväll hjälpte det visseligen att slå på bensindunken jag hade i skuffen... tror jag? Men dom andra gångerna har det varit gott om bensin i tanken! Bilen dör liksom helt tvärt och alla kontrollampor börjar lysa, men den brukar gå igång igen när man stått och kört på startmotorn ett tag! Den hostar inte innan och går inte att få igång igen när man rullar, ingen förvarning alls alltså!
Någon som vet var felet kan ligga? Tål att tilläggas att jag ibland måste dra tändningsnyckeln ett par tre gånger fram och tillbaka innan han börjar gå på startmotorn överhuvudtaget när den stått ett tag.
hej ja och polarn va ute me 740:n å körde ända tills bensinstop sen tanka ja i ca 12 liter men nu startar bilen knappt och går jätte rykigt å dör så fort man gasar inget ork alls va kan de vara för fel? funderar på om det är Bränslefiltret som är igentäpt någon som har varit me om liknande??? tack för svar
igen täppt soppafilter eller soppapumpen.. för om soppapumpen inte har någon soppa att pumpa så kan den gå sönder.. ett tips iaf.
Då kan jag passa på att dra till med en liknande fråga! Min 740 -88 dör emellanåt vid vanlig landsvägskörning, senast på väg till jobbet igårkväll och därav blev jag stående på motorvägen ca 10 min. Soppamätaren fungerar inte men bensinmängden är inte anledningen till varför den dör, igårkväll hjälpte det visseligen att slå på bensindunken jag hade i skuffen... tror jag? Men dom andra gångerna har det varit gott om bensin i tanken! Bilen dör liksom helt tvärt och alla kontrollampor börjar lysa, men den brukar gå igång igen när man stått och kört på startmotorn ett tag! Den hostar inte innan och går inte att få igång igen när man rullar, ingen förvarning alls alltså!
Någon som vet var felet kan ligga? Tål att tilläggas att jag ibland måste dra tändningsnyckeln ett par tre gånger fram och tillbaka innan han börjar gå på startmotorn överhuvudtaget när den stått ett tag.
Tacksam för svar.
glapp i tändningslåset kanske... min 740 dog om man slog till på översidan av ratten
Då kan jag passa på att dra till med en liknande fråga! Min 740 -88 dör emellanåt vid vanlig landsvägskörning, senast på väg till jobbet igårkväll och därav blev jag stående på motorvägen ca 10 min. Soppamätaren fungerar inte men bensinmängden är inte anledningen till varför den dör, igårkväll hjälpte det visseligen att slå på bensindunken jag hade i skuffen... tror jag? Men dom andra gångerna har det varit gott om bensin i tanken! Bilen dör liksom helt tvärt och alla kontrollampor börjar lysa, men den brukar gå igång igen när man stått och kört på startmotorn ett tag! Den hostar inte innan och går inte att få igång igen när man rullar, ingen förvarning alls alltså!
Någon som vet var felet kan ligga? Tål att tilläggas att jag ibland måste dra tändningsnyckeln ett par tre gånger fram och tillbaka innan han börjar gå på startmotorn överhuvudtaget när den stått ett tag.
Tacksam för svar.
åk till närmsta skrot o plocka ett bränslerelä o testa att byta det.Både jag och en kompis har haft samma symptom och då va det bränslefiltret, ett ganska vanligt fel på 740 att det glappar
de kan va insugspackningen me..o oringar där.. om den startar men inte håller sig igång utan gas.. men de är ju bara o tanka o nöta..borde starta om de bara e filtret.. smäll till de lite e ju volvo
Soppapumpen kan ju ha gått sönder. Dom gillar inte att suga tort. O till C.Joensson Det kan vara hallgivaren som sitter i fördelaren som pajat. Det hände på min förra 740 gl 88:a. Symptomen låter väldigt lika. bilen fungerade o sen helt plötsligt dog den bara. Sen lät jag bilen stå en stund o sen fungerade den igen. Jag bytte iaf hela fördelaren från en bil på skroten, Kostade 200 kr. Köpa bara hallgivaren kostar ca 800 kr ny så det är för dyrt tycker jag iaf.