Nissan 200sx! motorfel? Hjälp!

Rushman Evolution Garage
20 augusti 2008 · 1 299 Inlägg

Nä fy fan va tråkigt å höra... hoppas verkligen det löser sig... som det sagts innan så är vev å ramlager dåliga på 200sx, är det enda jag vet som är en "akilleshäl" hade jag vart du så hade jag ringt idioten som sålde den i det skicket å förklarat att jag var upprörd....

Sky´s the limit...
JapEmil
20 augusti 2008 · 48 Inlägg

ja. kan jue hoppas det bara rasslat till för att oljan blivit för varm o blivit lös som vatten typ eller nåt sånt. hade det varit ramlager eller vevlager så hade väl inte motorn gått runt så mjukt o fint som den gör kanske?

JapEmil
25 augusti 2008 · 48 Inlägg

någon som vet vart man kan köpa turbooljerör? det knäcktes när jag satt på toppen!

ascona-tic
25 augusti 2008 · 1 496 Inlägg

Tråkigt!!! Men många här verkar tro att man kan häva köpet av en privatperson det är du som köpare att kolla upp varan innan affär. Samt var inte bilen kass innan köpet!!!
Du verkar ha glöden uppe så jag håller tummarna.

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
Wanegardh Asgammal medlem.
25 augusti 2008 · 2 246 Inlägg

emiltheman skrev:
någon som vet vart man kan köpa turbooljerör? det knäcktes när jag satt på toppen!

menar du röret som sitter på den blåa nippeln eller röret på bilden nedan?
köp stålomspunnen slang från någon slangfirma/hydraulfirma

https://www1.garaget.org/gallery/archive/367/442250_ujglqa.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/367/442252_ywmcph.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/archive/367/442258_n8lh2f.jpg

Senast redigerat av maximus (25 augusti 2008)

JapEmil
27 augusti 2008 · 48 Inlägg

jag köpte ett orginalrör på nissan som jag ska hämta nu. kostarde 850 spänn.. o det va ett vattenrör tydligen sa dom där. sen blir det till att mecka resten av dagen nu o se om det startar igen.. sen e det bara kopplingen som e för spänd! någon som vet hur man spänner upp den? det är huydralkoppling. kan inte så mycket om sånt! tackar för tipsen!

Wanegardh Asgammal medlem.
27 augusti 2008 · 2 246 Inlägg

emiltheman skrev:
jag köpte ett orginalrör på nissan som jag ska hämta nu. kostarde 850 spänn.. o det va ett vattenrör tydligen sa dom där. sen blir det till att mecka resten av dagen nu o se om det startar igen.. sen e det bara kopplingen som e för spänd! någon som vet hur man spänner upp den? det är huydralkoppling. kan inte så mycket om sånt! tackar för tipsen!

he he..du skulle köpt stålomspunnen slang istället..mycket billigare..om det är vatten röret du köpte så är det på den översta bilden

JapEmil
27 augusti 2008 · 48 Inlägg

Har fått på allt nu i motorn o startat upp den. den går runt som en klocka. fast det knackar från motorn? man hör det speciellt när man gasat upp den när den håller på att gå ner i varv igen. men låter ingenting på tomgång eller nåt sånt? har du någon aning om vad det kan vara? och hur man kan fixa det? det e jue lite oroande nu när man precis fått ihop allt igen. pallar jue inte göra om samma sak igen tongue. brukar det knacka om det e vev eller ramlager?

//Emil

Senast redigerat av emiltheman (27 augusti 2008)

Wanegardh Asgammal medlem.
27 augusti 2008 · 2 246 Inlägg

är det vid något speciellt varv den knakar?
vevlagerna låter som mest vid 2000-3000varv..
kan du inte lägga in en ljudfil?

JapEmil
28 augusti 2008 · 48 Inlägg

det e när man släppt gasen o precis innan den gått ner till tomgången igen så knackar den eller om man håller den på ett jämnt varv!

johan_sx
28 augusti 2008 · 13 Inlägg

Om du har mkt hk i motorn och han har bytt till coatade lager så hade jag bytt vev och ram lagerna med, har de kommit vatten på dem och gått runt några varv e dem skadade oh får då aldrig upp den oljefilm som ska ligga på laerna. de gäller även orginal fast dem brukar inte vara lika känsliga, men de e surt och lägga så mkt jobb och sen märker du att de e ett lager som kollavippat med.

JapEmil
28 augusti 2008 · 48 Inlägg

kanske bara kan vara nåt kamaxelknack?

Busted Kan man backa ner för en uppförsbacke?
28 augusti 2008 · 136 Inlägg

Termostaten har kanske inte öppnat? Eller en utsugningsventil som e kass så att trycket har blivit för högt.. Lycka till! MVH

BMW 740d "Individual" (2010)
JapEmil
29 augusti 2008 · 48 Inlägg

kan det knacka när varvet gått ner precis innan tomgången, om man har satt dom kuddarna under kamaxlen fel? fast då kanske det borde knacka hela tiden? någon som har någon aning?

Frayze
29 augusti 2008 · 727 Inlägg

Jag gissar snabbt på en av ventil lyftarna, brukar kancka precis när man släpper gasen och knacka lite på väg ner till tomgång, kontrollera alla ventillyftare att dem är i rätt skick

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966
JapEmil
30 augusti 2008 · 48 Inlägg

det låter surt! då måste jag ha av toppen igen eller?

Wanegardh Asgammal medlem.
31 augusti 2008 · 2 246 Inlägg

emiltheman skrev:
det låter surt! då måste jag ha av toppen igen eller?

nä..ta bara bort kammarna,så får du upp tryckarna..
gå in på min sida och kolla min video..mina tryckare knakade men efter att jag hade pressat gammal olja ur dom,så tystnade det

JapEmil
31 augusti 2008 · 48 Inlägg

har pressat ut all gammal olja ur dom nu. o satt tillbaka dom. nu e det bara 3 stycken skruvhål till kamaxel tryckarna som behöver antingen gängas om eller så får jag sätta i sån där fjäder i dom. förra ägar som haft den har jue inte spänt med moment antar jag. har jue köpt en sån verkstadshandbok oxå. men min motor e inte med i den. o där står det att man ska spänna 18-22 NM. när man drar tycker jag det känns lite mycket för aluminium?



Nu har jag fått ut den på vägarna. men kanckar fortfarande dock!

Senast redigerat av emiltheman (3 september 2008)

Peppish
25 september 2008 · 122 Inlägg

Var med om EXAKT samma grej, Funderade på om det var jag som skrivit det ett tag. Hehe... Kylarslang som gick sönder, rassel för jag försökte ta mig till nästa mack, sen stängde jag av, sen startade den inte. Tyvärr så vart det bilkyrkogården för den motorn... Hoppas du har lite mer tur!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang