fel tändföld volvo 940(b203fb)vad är fel?

oppe_tallbarr
26 september 2008 · 435 Inlägg

kolla lite på mina tändkablar här om dagen då dom sitter lite löst vid stiften å tyckte att de va lite konstig tändföld.kollade upp i gör de själv handboken jag har å tändfölden ska vara 1342 men min tändföld är 1243 å om man säter 1342 så går bilen igång går dåligt å får avgassmällar.
när man står framför motorn är ettans tändkabel till vänster eller till höger på fördelaren som sitter bak på motorn då jag inte hittat nån markering men har provat byta tändföld men går endast bra på1243/3421(då jag inte vet år vilket håll rotorn snurrar)

Dextre
26 september 2008 · 152 Inlägg

Du kan ta av fördelarlocket och be någon titta på rotorn när du vrider på nyckeln. Du behöver bara låta startmotorn dra någon sekund för att se det.

Sedan vet jag inte om du har så mycket att oroa dig för. Om gången blir sämre av vad du kallar "rätt" tändföljd så sätt kablarna som de satt. Annars kanske någon med bättre detaljkännedom om just 940 kan svara på det. Det kanske är en gammal omkoppling eller tjyv-hit-och-dit som ligger bakom. Så länge motorn går jämt gör det nog inget. Skruva upp stiften och kolla om de är ojämt färgade eller rentav något som är surt av bensin.

Det där med kablar som sitter löst gör inte heller så mycket om den inte går ojämt och misständer. Jag skalade av lite elkabel och virade den tunna koppartråden runt stiftets gängor en gång. Sedan tryckte jag på kabeln och då satt den bättre. Se upp så att inget hänger ned och kortsluter mot motorblocket bara. Fast då ser du oftast blixten under tändkabeln och hör den också.

mrbuggy Entreprenör
26 september 2008 · 1 784 Inlägg

oppe_tallbarr skrev:
kolla lite på mina tändkablar här om dagen då dom sitter lite löst vid stiften å tyckte att de va lite konstig tändföld.kollade upp i gör de själv handboken jag har å tändfölden ska vara 1342 men min tändföld är 1243 å om man säter 1342 så går bilen igång går dåligt å får avgassmällar.
när man står framför motorn är ettans tändkabel till vänster eller till höger på fördelaren som sitter bak på motorn då jag inte hittat nån markering men har provat byta tändföld men går endast bra på1243/3421(då jag inte vet år vilket håll rotorn snurrar)

om de e 940 :in så ta av locket å titta ordentligt på de...finns siffermärkningar på de...eller på fuktskyddet...dom e lite luriga dom där tändföljderna.....Sett från fronten på bilen från vänster till höger på fördelarlocket: 4, 3, 1, 2.

Senast redigerat av mrbuggy (26 september 2008)

oppe_tallbarr
26 september 2008 · 435 Inlägg

trodde dom kom i ordin ur locket 1234 men de du skrev 4312 så stämmer tändfölden.då blire nog å köpa nytt fördelarlock rotor å stifft å hoppas på att den blir lättstartad. problemet löst tackar för dom snabba svaren

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang