Växlarna har slutat fungera på Volvo V70N!

Virgo
30 april 2006 · 4 Inlägg

Hej,

jag skriver i min fars ärende som har stora problem med växellådan på hans Volvo V70N -01. Det började med att han tappade alla växlar bakåt, d.v.s. 2:an, 4:an och backen. Men det gick till sig då han "lirkade" ett tag med växelspaken. Detta hände ett par gånger, men det gick ju att köra med bilen. Men igår försvann alla växlar förutom 5:an och det går inte att få i någon annan växel hur vi än bär oss åt.

Det känns som något har släppt när man försöker växla, de lägen som man annars känner av finns inte.

Kan någon ha nån aning om vad som kan vara fel? Kan det bli det en dyr historia?

ventohuan Fartdåre!
30 april 2006 · 592 Inlägg

Ja hade typ samma problem på en king cab. Att växlar försvann o kom tibax men den lådan va hellt kass. När ja körde den ti verkstaden så fanns bara 3:an va 3:an i alla 5 växellägena. Blev en ny låda!

Event/shopansvarig på VWPC.SE
Volkswagen Passat Club - Das Club
VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW
olagbg OLAGBG
30 april 2006 · 596 Inlägg

låter som att det är växelföraren som är kass på den .. vxl lådan brukar hålla på nyare volvos

OLAGBG
VOLVO
Virgo
30 april 2006 · 4 Inlägg

olagbg skrev:
låter som att det är växelföraren som är kass på den .. vxl lådan brukar hålla på nyare volvos

Jag tror faktiskt inte heller att växellådan har rasat. Vad kan det kosta att byta en sådan växelväljare hos Volvo?

carnageman Rallyförare
1 maj 2006 · 1 075 Inlägg

Lämna inte in den till volvo, märkesverkstäder är ofta väldigt oärliga... Dom skulle säkert byta hela lådan.
Bättre att du lämnar in den på en mindre verkstad.
Hjälpte en polare med hans nyuppstartade verkstad och kan bara konstatera att dom auktoriserade bilverkstäderna bara lurar sina kunder hela tiden. Spelar ingen roll om det är volvo, peugeot, VAG eller någon annan märkesverkstad. Lurendrejeri för hela slanten.
Lämna den till nån lokal verkstad där ägaren själv mekar!

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang