6987
Sök

[AKUT!] Problem efter byte till öppet luftfilter Audi A4 1.8T -00

I brist på annat :)
526 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
Bytte till öppet luftfilter idag, va bra exalterad  :-) så monterat och klart, alla kablar kollade och kollade igen.... Provstartade, gasade lite och lyssnade på det underbara sportljudet .... Men märkte ganska direkt att något var konstigt, hela bilen skakade på  tomgång och bilen var inte alls lika rapp vid gaspådrag utom puttrade lite och sen kom gasen men det var inget direkt drag utom det varvade som om jag inte haft någon turbo.

Men men, iväg ifrån verkstan gick trögt som faen och ingen turbo verkade trycka på även att turbon laddade 0.4 som den brukar. Dess utom såg jag när jag kom hem (2 minuter sen) att det rök något fruktansvärt ur avgasrören och luktade lite smått bränt..... Den är också lite småseg när man startar bilen...

Har inte hittat något bra svar här på garaget (desperat efter hjälp)......

Vet att det går ganska hårt åt LMMen men jag har inte oljat in filtret något mer än va det var när jag fick det (BSR Opti-Flow).

Läst något om att smörja kontakten till LMMen så kan det funka, vad ska jag isf smörja med, 5-56?

AKUT HJÄLP BEHÖVS!!!!
Senast redigerat av nuffe (30 september 2008)

???
661 Inlägg
30 september 2008
kolla så du inte satt LMM bak o fram... polarn gjorde de o då gick den piss och rök.

526 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
_Tony_ skrev:
kolla så du inte satt LMM bak o fram... polarn gjorde de o då gick den piss och rök.

Pilen som finns på LMMen pekar mot motorn (luften går in i motorn) så den är rättvänd om man ska följa pilen......

???
661 Inlägg
30 september 2008
hmm..
ja då ska de väl vara rätt...
de kan inte va så enkelt att nån kontakt ligger och inte får riktig kontakt? de e ju rätt mkt skit ivägen när man byter till öppet filter på dessa motorer.

526 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
_Tony_ skrev:
hmm..
ja då ska de väl vara rätt...
de kan inte va så enkelt att nån kontakt ligger och inte får riktig kontakt? de e ju rätt mkt skit ivägen när man byter till öppet filter på dessa motorer.

Ska snart ut en sävng till bilen och kolla över allt en extra gång. Ska kolla alla kontakter för säkerhets skull.....

Något mer jag bör kolla när jag väl är där ute??

Är verkligen desperat efter hjälp mad

???
661 Inlägg
30 september 2008
inte va ja kan komma på... bara de ja sagt redan.
ang du sa att spraya på kontakten så vet ja inte om 5-56 e så bra, ska nog vara elektronik spray då.

Jag skulle ha vänt LMM och testat. eller kopplat bort kontakten och kollat om bilen går lika risigt då, gör den de så har du boven där.

526 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
_Tony_ skrev:
inte va ja kan komma på... bara de ja sagt redan.
ang du sa att spraya på kontakten så vet ja inte om 5-56 e så bra, ska nog vara elektronik spray då.

Jag skulle ha vänt LMM och testat. eller kopplat bort kontakten och kollat om bilen går lika risigt då, gör den de så har du boven där.

Kopplade bort LMMen och det va samma skit, blöddrade lika mycket som innan.... Kan det vara så att LMMen gått sönder???

3 235 Inlägg
30 september 2008
Montera tillbaka originalfiltret.
Vissa bilar går skit efter montering av sportfilter, men går bra igen med original...

Neerd
1 596 Inlägg
30 september 2008
Nu vet jag inte så jag kanske inte ska skriva MEN på min probe jag hade innan så fick man nolställa styrboxen så när man startade bilen nästa gång skulle den ställa in sig själv rätt och det gjorde den=D  dock vet jag inget om audi

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

526 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
alex_side skrev:
Nu vet jag inte så jag kanske inte ska skriva MEN på min probe jag hade innan så fick man nolställa styrboxen så när man startade bilen nästa gång skulle den ställa in sig själv rätt och det gjorde den=D  dock vet jag inget om audi

Kan man göra så att man tar och tar bort pluspolen en stund och sedan sätter tillbaka den och startar bilen eller måste det göras av auktoriserad verkstad??

89 Inlägg
30 september 2008
de kan du göra sj med, men ja vet inte om du behöver ställa in saker o ting med hjälp av dator efter de.. ja tror vissa japanska bilar har de så.. men kolla får du se. har du nollställt den efter mätar bytet nån gång? isf, hur gjorde du och gasade du nånting vid uppstart? och ja hoppas att du körde lugnt med den direkt efter bytet. annars kan de mkt väl vara så att LMMen har gått. de kan t o m gå så långt att styrboxen ger sej med, men de e sällan den gör de:)

2 283 Inlägg
30 september 2008
Kolla så att alla småsladdar är fortfarande kopplade till LMM så att ingen åkt ur.
Är det täppt överallt menar mellan filtret och LMM?
Du har inte dragit så att något med insuget har "hopppat av" eller liknande?

R.I.P. Michael Jackson!

89 Inlägg
30 september 2008
ja tror inte de ska vara några som helst problem, har aldrig hört att audi och andra tyska bilar har de så.

Neerd
1 596 Inlägg
30 september 2008
nuffe skrev:
alex_side skrev:

Kan man göra så att man tar och tar bort pluspolen en stund och sedan sätter tillbaka den och startar bilen eller måste det göras av auktoriserad verkstad??

jag tog bort min minus pol sen skulle man hålla nere bromspedalen 5 sekunder sen sätta dit allt... starta bilen men INTE gasa.. låta den stå lite.. den betedde sig skumt som fan. bubblade lite mm i ca 20 sekunder.... sen skulle man köra en runda men INTE dra fullt... stanna bilen starta den igen och då gick den som en klocka smile vet ock inte om det kan vara samma på audi

526 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
Jag kan gladerligen meddela att allt funkar klockrent nu :-)

Gjorde så att jag lossade SAMTLIGA kablar som jag kopplade ur när jag installerade filtret. Och vips så funkar det.

Men det konstiga är just det att jag kollade varje kabel hur långt in den satt på kontakten (så att den var ordentligt påsatt) innan jag drog ur den. Och konstigt nog så var ingen inte påsatt, alla satt fullt på men i och ur med allt så funkade det klockrent....

Antar att jag kan vänta liknande problem i framtiden om det nu är glapp i någon kontakt....

Edit: Får inte glömma att tacka för alla snabba svar från er smile
Senast redigerat av nuffe (30 september 2008)

Neerd
1 596 Inlägg
30 september 2008
nuffe skrev:
Jag kan gladerligen meddela att allt funkar klockrent nu :-)

Gjorde så att jag lossade SAMTLIGA kablar som jag kopplade ur när jag installerade filtret. Och vips så funkar det.

Men det konstiga är just det att jag kollade varje kabel hur långt in den satt på kontakten (så att den var ordentligt påsatt) innan jag drog ur den. Och konstigt nog så var ingen inte påsatt, alla satt fullt på men i och ur med allt så funkade det klockrent....

Antar att jag kan vänta liknande problem i framtiden om det nu är glapp i någon kontakt....

Edit: Får inte glömma att tacka för alla snabba svar från er smile

haha där ser man=D kul att det funkar nu iaf=D

2 283 Inlägg
30 september 2008
Grattis smile

Gav mina tips någon hjälp? (I så fall är det nog första gången jag tipsar om något som blir rätt)

R.I.P. Michael Jackson!

???
661 Inlägg
30 september 2008
hehe ja där ser man ;P
vilken tur att de löste sej relativt snabbt iaf och att de inte blev så dyrt  smile

526 Inlägg
1 oktober 2008
Trådstartare
Pikey skrev:
Grattis smile

Gav mina tips någon hjälp? (I så fall är det nog första gången jag tipsar om något som blir rätt)

Lite wink Kollade ju alla kablar igen vilket visade sig funka, så kan väl kanske ge lite cred iaf, (läste din post efter jag grejat med kablarna)

_Tony_ skrev:
hehe ja där ser man ;P
vilken tur att de löste sej relativt snabbt iaf och att de inte blev så dyrt  smile

Jo visst, blev lite halvledsen på att jag kanske var tvungen o smälla tillbaka det gamla filtret, och det är inget jag gärna gör. Djävlar va grejer det va o pilla med.....

Nu säger det voooosccchhh när man växlar och lite piggare bil blev det allt trots att många säger att det inte blir något skillnad. Har en snabbare gasrespons smile

Sök