5837
Sök

Tips på videokamera med bra ljud?

Avstängd
298 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
tja

börjar tröttna på att filma med digital kameran med 15fps i 320*240
största problemet är att den jäkeln inte får med hälften av hur ljudet i bilen låter.

nån som har nåt tips på nån prisvärd videokamera?
det enda jag är ute efter är bra ljud sen om bildkvaliteten är lite sämre spelar mindre roll.

eller måste man köpa till en lös mic för att få ut nåt hyffsat ljud?
då kan man ju köpa en billigare kamera och slänga på en bättre mic eller?
Senast redigerat av PG (30 september 2008)

2 337 Inlägg
30 september 2008
Jag är inte säker, men jag tror att en billigare kamera med extern mic är en bra lösning. Detta baseras på ett antal mindre filmprojekt av mer eller mindre seriös karaktär, där jag kört både med och utan extern mic.

Diktator
968 Inlägg
30 september 2008
när jag brukar spela in högljuda punk konsärer så gick ingen kamera i världen att slå en som spelade in på VHS, testade säkert 10 stycken i prisklass från 2000 till 7000 innan jag struntade i dagen tekniska skit grejer, blev bara brus eller dovt, och bilden hade inte samma känsla heller... så ska du ha en som klarar av att ge verklig och riktigt bra ljud med inlevelse så ska du välja en analog, sånna som lagrar på SD kort och sånt är inte i närheten av bra, analogt = kassetband

Avstängd
298 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
Brandis skrev:
när jag brukar spela in högljuda punk konsärer så gick ingen kamera i världen att slå en som spelade in på VHS,

så sant
men jag har hört digitala videor från bla streetrace där ljudkvaliteten faktist är riktigt grym.
som man stod på plats!
så möjligheten finns även med digital inspelning

kom gärna med förslag på extern mic
antar att en bra sån kostar lite?

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
1 oktober 2008
Det är svårt att hitta videokameror med riktigt bra ljud. I så fall får man nästan gå upp
till 30 - 40.000kr. Men det beror å andra sidan på vad man värderar som bra. I dom flesta
kameror kan man koppla in mikrofoner. Det gör avsevärd skillnad. Men i övrigt skiljer sig inte
ljudet nämnvärt på en kamera för 2.000kr jämfört med en på 15.000kr (möjligtvis lite, men inte mycket).

Jag har filmat mycket med stora TV-bolag (t.ex Drakfilm) genom jobbet, redigerat mycket video,
samt filmat en del med bandet privat. Jag har dessutom gått diverse videoutbildningar, utöver
mitt huvudsakliga arbetsområde. Jag tycker därför att jag har en del koll på detta. wink

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
1 oktober 2008
Brandis skrev:
när jag brukar spela in högljuda punk konsärer så gick ingen kamera i världen att slå en som spelade in på VHS, testade säkert 10 stycken i prisklass från 2000 till 7000 innan jag struntade i dagen tekniska skit grejer, blev bara brus eller dovt, och bilden hade inte samma känsla heller... så ska du ha en som klarar av att ge verklig och riktigt bra ljud med inlevelse så ska du välja en analog, sånna som lagrar på SD kort och sånt är inte i närheten av bra, analogt = kassetband

Där har du fel. DV-kameror och andra HighRes-kameror spöar analoga VHS-kameror rejält.
Det beror bara på hur man har förberett sig. Som du säger, kanske dom ger bättre ljud vid
t.ex en punk-konsert. Men det varierar från kamera till kamera, hur dom behandlar ljud som
"slår över". Extern mick är ett jävligt hett tips...

Avstängd
298 Inlägg
1 oktober 2008
Trådstartare
Hexenhammer skrev:
Det är svårt att hitta videokameror med riktigt bra ljud. I så fall får man nästan gå upp
till 30 - 40.000kr. Men det beror å andra sidan på vad man värderar som bra. I dom flesta
kameror kan man koppla in mikrofoner. Det gör avsevärd skillnad. Men i övrigt skiljer sig inte
ljudet nämnvärt på en kamera för 2.000kr jämfört med en på 15.000kr (möjligtvis lite, men inte mycket).

tackar
precis vad jag trodde
det är micen som gör ljudet wink

Sök