6825
Sök

Dump som kärvar

Kör för DDesign Autoparts n' Streetwear
357 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
Tja

För att spara tid så har jag en: Saab 93 2.0t -99  T5=röd tändkasset=ingen LMM.

Jag har köpt en öppen eller aa en hybrid dump men kör utan återcirculerande slangen.
http://www.garaget.org/?car=111095&image=1068373

Men när jag hoppar in i bilen på morgonen för att åka till jobbet så kvittrar det de första 5-10 minutrarna.
Sen hoppar den liksom igång och dumpar som vanligt. Som att den smörjer upp sig ellet något.

Jag kör orginal motor, 154hk och det är ju en lätttryckare. Kan det vara så att bilen inte orkar driva dumpen?
För det kostiga är ju att det dumpar på fint efter en stund. Jag vet ju att kvitter är dåligt för turbon så vill lösa det har problemet.

HJÄÄLP MIG!!!

mvh. kalle
Senast redigerat av Kaalle (30 september 2008)

Solfilmsmontör
950 Inlägg
30 september 2008
Är detta något som varit en längre tid eller kom det i samband med att du bytade till en hybrid?

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

357 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
Jag har bara haft dumpen i 4 dagar. Första dagen slutade det "dumpa" efter någon timme när jag satt dit den. Så dagen efter tog jag isär den i smorde upp allt. Då lät det fint som fan. Nästa morgon: kvitter och efter en stund pyssh igen. Nästa morgon samma sak: kvitter sen pyssh ljud.

1 353 Inlägg
1 oktober 2008
den enda logiska förklaringen ja kan tänka mig är att du har den för hårt inställd. då komer juh kvitter ljudet...
sen e de juh även så att man kör ganska lungt när den e kall o då bygger du inte så mycket ladd att den orkar öppna upp..  men sen när den e varm så gasar du på lite o då e de klart den dumpar som den ska eller har ja fel?

Labborant
307 Inlägg
1 oktober 2008
Crille88 skrev:
den enda logiska förklaringen ja kan tänka mig är att du har den för hårt inställd. då komer juh kvitter ljudet...
sen e de juh även så att man kör ganska lungt när den e kall o då bygger du inte så mycket ladd att den orkar öppna upp..  men sen när den e varm så gasar du på lite o då e de klart den dumpar som den ska eller har ja fel?

Tänkte samma sak, hade också en dump som kvittrade på lågt tryck och pyssste på högt efter ca: 0,5 bar

Har du laddtrycksmätare kan du ju jämföra: ladda x antal bar när du startar bilen och precis lika mycket senare och du märker om det är någon skilldnad.

Har du inen laddtrycksmätare prova när den är varm eller "uppsmord" att smyga upp gaspedalen när du växlar istället för att släppa helt, detta kan resultera lägre tryck och helt annat dumpljud, kanske är det precis detta som händer när du varmkörbilen och tar det lite lugnare...

1 353 Inlägg
1 oktober 2008
la_palma skrev:
..smyga upp gaspedalen när du växlar istället för att släppa helt, detta kan resultera lägre tryck och helt annat dumpljud..

precis de gör skillnad..
Kaalle: tycker du ska börja med o kolla så dumpen e rätt inställd.. dra ut skruven så långt de går så den e så lös så den nästan öppnar upp på tomgång.. sen skruvar du i den så pass att den precis stänger,,
lycka till!!

357 Inlägg
1 oktober 2008
Trådstartare
Vilken skruv menar du? Jag fick med brickor man kan lägga i så den blir mer spänd. Men vill jag ha den lösare får jag väll ta ur fjädern och då lär den väll få fnatt?

Sök