VR6 Tickar/rasslar

Wompa Liggsår
29 september 2008 · 106 Inlägg

Tjennare.

Efter mitt oljebyte på min Corrado VR6 tycker jag att jag börjar höra motorn mer och mer när den är kall, den liksom tickar och har sig. Det blir inte så mycket bättre när den blir varm heller.
Tickandet ökar med varvtalet tills ungefär 2500 då det försvinner.
Lyssnar man under huven så är det svårt att urskilja vart ljuddet kommer ifrån. Det låter som det kommer från någon ventillyftare vid gasspjälls sidan eller så låter det som det kommer ifrån kedjesidan...

Detta började komma efter mitt olja och filterbyte. Ska jag testa och byta olja till en bättre och tjockar? 10W-40 kanske som många andra rekommenderar till VR6?
Just nu har jag 5W-40, och det är nog ingen kvalitetsolja.

Annars om det nu må vara kedjan eller ventillyftaren så fixar jag väl det. Men kan jag tex byta kedja själv? Vad är svårighetsgraden på det? Jag är lite händig och har hela vintern på mig.

Den som inte kör fort är en mormor.
TLO
29 september 2008 · 1 062 Inlägg

Du skall ha helsyntet i en VR6:a, mycket viktigt!

Har du rassel av någon form så är det till 99% dina släpor/spännare som är slut, vilket innebär byte av dessa samt kamkedja.
Rekommenderar att du kollar upp detta med en kunnig mekaniker omgående. PM:ar dig ett par namn...

"You Go, we go!"
Wompa Liggsår
29 september 2008 · 106 Inlägg

Har nu stått i ett bra tag och bara lyssnat efter ljud, har dock inte kunnat göra några speciella slutsatser då jag aldrig har hållit på med en sån här motor riktigt.

Men nog har jag kunnat bestämma olik platser var ljuden kommer ifrån. Det verkar iaf vara 4 olika ljud...

Ett pysande ljud bakifrån motorn, ett surande ljud vid höger sida (Fördelarsidan etc) och ett surande ljud bakifrån motorn (Kan vara samma som innan eftersom det höll sig bakom motorn fast på höger sida) samt ett tickande ljud nerifrån till vänster ...

Det surande ljuden slutade så fort man gasade till 1500rpm ungefär.

Senast redigerat av Wompa (29 september 2008)

Den som inte kör fort är en mormor.
husmus www.avgassystemet.se
29 september 2008 · 936 Inlägg

testa byt olja först iaf

-den satt som en fläskläpp-
Wompa Liggsår
29 september 2008 · 106 Inlägg

Det har jag faktisk tänkt. En annan kille verkade ha problemet att motorn lätt lite illa, tickade och hade sig, han byte olja+filter sen slutade det att ticka om motorn...

Helsyntetisk 10W-40 olja får väl köpas då... jag som byte olja nyligen!

P.S innan jag byter ska jag ta och köra med någon invändig motortvätt? Som rengör oljesystemen och frigör smuts från lyftare etc? Kan ju vara bra då oljan vart svart på en gång när jag byte. Innan ljusbrun och fin, efter 1 vecka kolsvart!

Senast redigerat av Wompa (29 september 2008)

Den som inte kör fort är en mormor.
lapin_kulta Maskinmontör
29 september 2008 · 139 Inlägg

vid kjedje byte så måst drivaxlar och växelåda bort så de e lite jobb att byta...bara man har mycket tid så...borde finnas bilder på var märkningar på veven och kamaxlarna VR6.NU forumet .. .annors fråga där

Rwd 4 Fun :D
Wompa Liggsår
29 september 2008 · 106 Inlägg

Jag hittade en guide, sen så fick jag lite olika person jag kunde kontakta av TLO. (TACK!)
Göra själv kan jag nog göra, har hela vinter på mig om det skulle vara så. Jag går fortfarande i skolan, dock påbyggnad av min inriktning så jag har busskort. Corradon (Min älskling) köpte jag bara för att. Egentligen behövde jag ingen bil så då lär jag inte behöva henne på hela vintern och hela våren.

Ska se vad som händer om jag kör i oljerengöring och sen byter till en bättre tjockare olja.
Annars får det bli att slita av ventil kåpan och försöka se hur kedjan mår...

P.S Nu var jag ute och körde och det rasslande/tickande ljudet var fortfarande där... det ökade med varv talet och man kunde höra det inne i bilen... ÄR DET KAMKEDJA! Jag börjar bli trött på det här nu faktisk...

Senast redigerat av Wompa (29 september 2008)

Den som inte kör fort är en mormor.
g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
29 september 2008 · 857 Inlägg

Hur långt har bilen gått? I genomsnitt brukar den behöva bytas mellan 15000-20000mil..

Försök lyssna varifrån ljudet kommer.. Ta en mejsel och sätt spetsen mot olika delar och örat mot handtaget och se om du kan lyssna dig fram varifrån ljudet kommer.

Wompa Liggsår
29 september 2008 · 106 Inlägg

Du, det var en originell ide... Ska se imorgon, för idag orkar jag inte.

Bilen rullade över 24000 sträcket förra veckan.
Fick inga papper på något kamkedjebyte etc, fick inga service papper heller... så jag är helt tom på info ang skicket.
Vill troligtvis göra jobbet själv... Skulle vara roligast och lärorikast, kanske till och med lämnar in toppen på bearbetning wink

Senast redigerat av Wompa (29 september 2008)

Den som inte kör fort är en mormor.
Wompa Liggsår
30 september 2008 · 106 Inlägg

Tjennare.

Jag tittade runt efter olja till bilen, försöker få tag i en så tjock som möjligt. Dock inte sirap...

Hittade denna:
CASTROL GTX H MILEAG 15W/40
http://www.micro.se/olja/castrol_gtx_h_ … 40_4l-2280

Kan den vara bra till min motor kanske? Samt göra en engine flush?

Den verkar rätt så tjock men har faktisk ingen aning om det är helsyntet eller inte.

Skulle annars 10W-40 olja kanske få bort ljudet? Castrol Magnatec verkar vara rekommenderade också.

Senast redigerat av Wompa (30 september 2008)

Den som inte kör fort är en mormor.
Illzi Titel??
30 september 2008 · 30 Inlägg

Skulle personligen ta Magnatec...

\\ Original är för Gubb-jävlar! //
Wompa Liggsår
30 september 2008 · 106 Inlägg

Får ta och sticka till Micro i helgen och köpa mig 5.5l Magnatec då. Läste precis på ett VR6 forum att Magnatec var att rekommendera.
Bara jag får bort LJUDEN!

P.S Pappa rekommenderade "Quaker State" att dem hade väldigt tjocka oljor. Vad tror ni?

Varför jag frågar så mycket är för att jag studerar och inte har alla pengar i världen till just att byta olja...

Senast redigerat av Wompa (30 september 2008)

Den som inte kör fort är en mormor.
Wompa Liggsår
1 oktober 2008 · 106 Inlägg

Idag köpte jag Castrol Magnatec. Dyrt... men verkar fungera bra.

Väl ute vid bilen så hade jag förberett mig med ett ljudklipp av hur motorn kan låta med för dålig kedja.
Som en burk med kulor skulle det låta... det var min motor i ett nötskal. Men högt är det ju inte, låg ljudnivå. Men man kan höra den skrapa ibland.

Hur svårt är det att göra arbetet själv? För isf kan jag fräscha upp motorn utseendemässigt på en gång. Lackera lite saker mm.
Packningssats köper jag från Ebay, 700kr wink
Kedja etc kan man få från Meca, ska höra med en polare om man kan få rabbat.

Vad tycker ni? Kan jag göra arbetet själv eller ska jag lämna in bilen. Tummen mitt i handen har jag inte riktigt men erfaren med motorer är jag nog inte men noggrann om det behövs, det är jag.

Senast redigerat av Wompa (1 oktober 2008)

Den som inte kör fort är en mormor.
fullkorn Molesta la breasta!
1 oktober 2008 · 69 Inlägg

Har för mig att det var jävligt dyrt att lämna bort för renovering.

Arguing with me is like competing in the special olympics. Even if you win your still a retard.
Audi RS2 "Tidsmaskinen" (1996)
Wompa Liggsår
1 oktober 2008 · 106 Inlägg

Jo, vet men man kan komma billigt undan om man snackar med lite kunnigt folk som kan göra detta.
Annars tar VAG 18000kr för arbetet :S

Den som inte kör fort är en mormor.
fullkorn Molesta la breasta!
1 oktober 2008 · 69 Inlägg

De va ju ingenting. Turbo byte på min går på runt 60 tror jag

Arguing with me is like competing in the special olympics. Even if you win your still a retard.
Audi RS2 "Tidsmaskinen" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang