Vilket ljudmärke har bästa kvalité?

Phaetoon
1 oktober 2008 · 8 156 Inlägg

Ska man gå på själva frågan så är väl kvalitén på produkten som man pratar om?
Jag antar att det är ljudupplevelsen som egentligen menas?
Det finns ett par saker som man kan bedömma där.
I slutändan handlar det om en avvägning mellan tryck och finljud.
Olika element/märken har olika karaktärer. En del lirar mer åt finljud,
andra bryr sig inte lika mycket om finljudet utan har lagt mer krut på ljudtryck.
Vad gäller ljudkvalité så ligger det mesta på installationen.
En felaktig installation ger "dåligt" ljud, oberoende av vilka element du använder.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
andreas_gbg_
1 oktober 2008 · 1 634 Inlägg

jonash skrev:

Dawe_A skrev:

bassxxx skrev:
i sverige. du kan prata med N-CORE för högsta möjliga prestanda

du du menar att grapparna på N-core har de prylar som lämnar absolut mest prestanda i hela sverige?

känns som att någon är mutad....... roll roll   


Då kan man lika gärna kika in på www.Ljudgaragen.se och kolla runt lite på vad dem erbjuder som te.x  RE-Audio, Digital Design, orion, MB Quart   osv osv.

Jag kan väl säga direkt att jag har absolut noll koll på vem våran engelske nye medlem är.

Vad gäller BRA ljud så har vi nog ett rätt kapabelt sortiment ja. Vi vann trots allt 3 av 7 SM titlar förra året i BRA ljud. Och våra märken var överlägset mest representerat totalt sett om man slår ihop ALLA kategorier, dvs ink dBdrag....

Enbart SQ var det total dominans. Så är det, och det är inget skryt. Det är ren fakta som JALLE sammanställt.

Men det finns mycket bra, våran fördel ligger nog mest i att vi kan hur man skall göra, om man uttrycker det så...dvs, vänder sig man till oss så har man förstått att produkter + kunskap är vad som gäller. Enbart produkter kommer man ingenstans med.

mvh Jonas

Total dominans är väl å ta i om det gäller placeringer.
SM
Sound Only: 1:a N-Core, 2:a DLS
Master unlimited: 1:a DLS, 2:a N-Core
Advanced unlimited: 1:a Genesis, 2:a DLS (jag:))
Advanced 5ch: 1:a N-Core, 2:a DLS

Resten av klasserna har för billiga anläggningar :p Men här kan man ju få en hint om vad som sitter i de bästa tävlingsbilarna inom välljud i Sverige.

Ska vi titta till EM förra året såg det ut nåt sånt här

Master unlimited: 1:a DLS
Master 7ch: 1:a Pioneer
Master 5ch: 1:a ???

Adv unl: 1:a ???
Adv 7ch: 1:a DLS
Adv 5ch: 1:a DLS

Där det står frågetecken är för att det inte står vilket team de bilarna tillhör på resultatlistan.

Var bara tvungen att svara lite på Jonas H´s skryt :p
Men skall jag vara ödmjuk så kan jag faktiskt säga att Jonas H har en sjukt bra ljudbil då han med en budget på under 30.000kr ligger knappt en knappnål efter de tunga bilarna med ljud för sjukt mycket mer, sedan att BMW Dannes bil har genesis för typ 200.000 är lite överdrivet, då även jag med ljud för mindre än hälften så mycket kan jämföras med hans.

Men återigen vill jag klargöra att det har inte så mycket med prylarna att göra som det har med vad man gör med dom, dvs installation, inställning, stereo osv.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
andreas_gbg_
1 oktober 2008 · 1 634 Inlägg

Snicko skrev:
Nu var väl frågan vilket märke vi tycker är bäst och inte vilket märke som är bäst.

Hur kan du svara på vad du tycker är bäst? Har du provlyssnat allt. Skall man kunna ge ett vettigt svar skulle frågan varit, vilka märken har DU provat och vilket vart du mest nöjd med? Men egentligen kvittar det också eftersom du kanske själv monterat seriöst och de andra bilarna haft en skitmontering....eller tvärt om.

Nu tackar jag för mig i denna tråden.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
evilaudio
1 oktober 2008 · 16 195 Inlägg

denn tråd kan hålla på i evigheter..


Vilket ljudmärke har bästa kvalité?

bästa kvalite inom vad?     själv vill ja ha saker som tål att MISSHANDLAS.. sen att man kan spela en "40 kurva" me de kvittar för min egen del.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
TT-Avant
1 oktober 2008 · 6 851 Inlägg

Jag säger Denver  roll

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Rickard-v
1 oktober 2008 · 2 665 Inlägg

jonash det stod inte att det gällde endast bilgrejer.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
1 oktober 2008 · 2 353 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:
Total dominans är väl å ta i om det gäller placeringer.
SM
Sound Only: 1:a N-Core, 2:a DLS
Master unlimited: 1:a DLS, 2:a N-Core
Advanced unlimited: 1:a Genesis, 2:a DLS (jag:))
Advanced 5ch: 1:a N-Core, 2:a DLS

Resten av klasserna har för billiga anläggningar :p Men här kan man ju få en hint om vad som sitter i de bästa tävlingsbilarna inom välljud i Sverige.

Ja, jag pratade om SM. Men, vi vann 3 av 7 SM klasser, och kom 2a i en.

Om vi nu skall rabbla upp platserna så var det följande som vann:

1a Advanced 5 - Henrik J:son (som också fick priset som bästa bil i Sverige, och SLOG EM vinnaren med DLS.....)
1a Advanced 30Light - Jag
1a Master 5 channel - Jens Germundsjö
2a Advanced 7 - Erik Robsarve

Sen utöver detta så satt det grejer från oss i ytterliagre 4st pallplacerade bilar, men de ingår egentligen inte i team Ncore. Så, räknar man som du gör så....ja då har vi en del....

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
andreas_gbg_
1 oktober 2008 · 1 634 Inlägg

Du upprepar bara det jag skrev eller? Dock fanns det inte någon master 5 ch, utan endast en sammanslagen klass. Blandade ihop adv. 7 och unl, de vart ju separerade, jag och bmw danne i 7ch och robsarve i adv. unl där Mats vann med ja nu har jag glömt va det va.

Skitsamma jag skulle inte skriva nåt mer...

Numera Saab 9-5 Aero -00
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
1 oktober 2008 · 2 353 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:
Du upprepar bara det jag skrev eller? Dock fanns det inte någon master 5 ch, utan endast en sammanslagen klass. Blandade ihop adv. 7 och unl, de vart ju separerade, jag och bmw danne i 7ch och robsarve i adv. unl där Mats vann med ja nu har jag glömt va det va.
Skitsamma jag skulle inte skriva nåt mer...

Det var inte meningen att upprepa, tyckte din klass-benämning var så skum, du skrev klasser som inte ens fanns smile

Jens fick en SM titel med sig hem iallafall......resultatlistan är dock inte helt komplett på EMMAnet i den bemärkelsen..

Master slogs ihop på bedömningen, men de som hade tävlat i de olika klasserna under året fick varsin titel.

Men, det är HISTORIA nu.... smile

mvh Jonas

Senast redigerat av jonash (1 oktober 2008)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang