3315
Sök

Säkerhetskontroll på lastbil

This is me
334 Inlägg
29 september 2008
Trådstartare
Ska snart köra upp för lastbil och tänkte börja träna lite på säkerhetskontrollen. Fick ett papper av körskoleläraren vad man ska gå igenom. Men undrar spelar det någon roll hur jag utför detta eller finns det något bra system? Mycket tacksam för bra upplägg.

"The Stig"
390 Inlägg
29 september 2008
Kom inte ihåg hur jag jorde,men antar att man börjar inne i hytten.Sen kan du börja längst bak,vid bakhjulen och gå runt hela bilen.Så du inte tar en grej här och en där.Ska se proffsigt ut.Och glöm inte att kolla lasten.Det åkte jag dit på.Lastsäkringen.

Du ska inte bara kolla,utan känn på sakerna.Däck,rambultar osv osv..Vissa kan vara petiga.

Lycka till.
Senast redigerat av 323fSportT (29 september 2008)

Om man kan gasa fullt....har man trimmat för lite...

DFFL
9 020 Inlägg
29 september 2008
Se till så att han/hon SER vad du gör.
Ordningen tror jag kvittar.

Men jag vet inte säkert, jag gjorde ingen kontroll för B och ingen för C. tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

379 Inlägg
29 september 2008
Kvittar hur du gör den. Du får springa hur många gånger som helst runt lastbilen som du vill, men signalerna till körskolläraren blir ju inte så bra. Har hört två varianter. Den ena med ett övre och ett undre varv och en variant med 1 1/2 varv.
Det en säkerhetskontroll ska innefatta är:
Däck
Bromsar
Styrning
Belysning
Reflexer
Stänkskydd
Blinkers
Stopplyktor
Signal
Vindrutetorkare och spolning
Rutor
Backspeglar
Kopplingsanordning
Lastsäkring
Färdskrivare
Snö och is vintertid på flaket

Får lov att ha checklista på provet men den får inte beskriva hur man gör, bara det som finns med

Mr Burns: "You´re a star!"
Homer "Wohoo!"
Mr Burns: "An operastar"
Homer: "Doh!"

blacken
29 september 2008
1: kolla alla vätskor typ olja,vatten. ( obs innan start)
2: In i hytten kolla att alla lampor och varnings/kontroll lampor och mätare  funkar som dom ska, starta upp skiten, kolla att bromstycket är okay och funkar som det ska. kolla vindrutespolningen.
3: Slå på all belysning, kliv ur och börja med att kolla bromssystemet typ lufttork,frysskydd, slangar, behållare,läckage, mm. fortsätt bakåt och glutta på lämlås,däck,ram, flak.hjulbultar, bromsklockor, belysning ,kopplings anordning,släpkontakten och lampor. Fortsätt runt på andra sidan och gör samma sak där tills du har kommit fram till förardörren igen..
Senast redigerat av blacken (29 september 2008)

This is me
334 Inlägg
1 oktober 2008
Trådstartare
Tackar för svaren..

Sök