Olje Retur rör från Turbo - Volvo 740 Tic

Naddut
1 oktober 2008 · 127 Inlägg

Tjenare.

Har en 740 Tic, har bara ett enda problem kvar, det returöret som läcker ( som alltid ), Ingen som har en bra idé?
Har prövat slangar och allt möjligt, men börjar läcks igen efter ett tag.
Ska besikta den nu på måndag och vill inte att den läcker då tongue

Några idér?

mrbuggy Entreprenör
1 oktober 2008 · 1 784 Inlägg

Naddut skrev:
Tjenare.

Har en 740 Tic, har bara ett enda problem kvar, det returöret som läcker ( som alltid ), Ingen som har en bra idé?
Har prövat slangar och allt möjligt, men börjar läcks igen efter ett tag.
Ska besikta den nu på måndag och vill inte att den läcker då tongue

Några idér?

sitter originalröret kvar...? å om de gör de...går de inte att byta gummipackningen i blocket då.? eller läcker de vid turbon...

Naddut
1 oktober 2008 · 127 Inlägg

mrbuggy skrev:

Naddut skrev:
Tjenare.

Har en 740 Tic, har bara ett enda problem kvar, det returöret som läcker ( som alltid ), Ingen som har en bra idé?
Har prövat slangar och allt möjligt, men börjar läcks igen efter ett tag.
Ska besikta den nu på måndag och vill inte att den läcker då tongue

Några idér?

sitter originalröret kvar...? å om de gör de...går de inte att byta gummipackningen i blocket då.? eller läcker de vid turbon...

Jo jag har ju en del av orginalröret. Men Det är en annan turbo på den så det passar inte.
Det är ju det som är så surt hmm

mrbuggy Entreprenör
1 oktober 2008 · 1 784 Inlägg

Naddut skrev:

mrbuggy skrev:

Naddut skrev:
Tjenare.

Har en 740 Tic, har bara ett enda problem kvar, det returöret som läcker ( som alltid ), Ingen som har en bra idé?
Har prövat slangar och allt möjligt, men börjar läcks igen efter ett tag.
Ska besikta den nu på måndag och vill inte att den läcker då tongue

Några idér?

sitter originalröret kvar...? å om de gör de...går de inte att byta gummipackningen i blocket då.? eller läcker de vid turbon...

Jo jag har ju en del av orginalröret. Men Det är en annan turbo på den så det passar inte.
Det är ju det som är så surt hmm

men var läcker de då...?

Naddut
1 oktober 2008 · 127 Inlägg

mrbuggy skrev:

Naddut skrev:

mrbuggy skrev:

sitter originalröret kvar...? å om de gör de...går de inte att byta gummipackningen i blocket då.? eller läcker de vid turbon...

Jo jag har ju en del av orginalröret. Men Det är en annan turbo på den så det passar inte.
Det är ju det som är så surt hmm

men var läcker de då...?

Sista biten in i blocket. Det blir ju inte tätt. Har rätt oring och allt. Men det blir inget tryck på röret rftersom jag måste ha En slangbit imellan Turbon och Röret in i Blocket..

Kan man typ inte svetsa fast röret lr något liknande?

mrbuggy Entreprenör
2 oktober 2008 · 1 784 Inlägg

Naddut skrev:

mrbuggy skrev:

Naddut skrev:
Jo jag har ju en del av orginalröret. Men Det är en annan turbo på den så det passar inte.
Det är ju det som är så surt hmm

men var läcker de då...?

Sista biten in i blocket. Det blir ju inte tätt. Har rätt oring och allt. Men det blir inget tryck på röret rftersom jag måste ha En slangbit imellan Turbon och Röret in i Blocket..

Kan man typ inte svetsa fast röret lr något liknande?

går ju att gänga å skruva i en nippel....men de blir lite pyssligt me spånen där...oringen som sitter där e ju en fyrkantig oring kan man säga...å om du gör ett stag så att den inte kan ramla ner så läcker den inte....

Senast redigerat av mrbuggy (2 oktober 2008)

pimpad740
2 oktober 2008 · 812 Inlägg

mrbuggy skrev:

Naddut skrev:

mrbuggy skrev:
men var läcker de då...?

Sista biten in i blocket. Det blir ju inte tätt. Har rätt oring och allt. Men det blir inget tryck på röret rftersom jag måste ha En slangbit imellan Turbon och Röret in i Blocket..

Kan man typ inte svetsa fast röret lr något liknande?

går ju att gänga å skruva i en nippel....men de blir lite pyssligt me spånen där...oringen som sitter där e ju en fyrkantig oring kan man säga...å om du gör ett stag så att den inte kan ramla ner så läcker den inte....

va snackar du om? de är ingen 4kantig o ring de är som en packbox som sitter nere i blocket. men sätt på en lite längre slang så de trycker lite. sen kanske du får köra med dubbla slang klämmor så ska de gå.

mvh

Senast redigerat av pimpad740 (2 oktober 2008)

man lever bara en gång..
Volvo 762 T5R "2dr Widebody" (1985)
mrbuggy Entreprenör
3 oktober 2008 · 1 784 Inlägg

pimpad740 skrev:

mrbuggy skrev:

Naddut skrev:
Sista biten in i blocket. Det blir ju inte tätt. Har rätt oring och allt. Men det blir inget tryck på röret rftersom jag måste ha En slangbit imellan Turbon och Röret in i Blocket..

Kan man typ inte svetsa fast röret lr något liknande?

går ju att gänga å skruva i en nippel....men de blir lite pyssligt me spånen där...oringen som sitter där e ju en fyrkantig oring kan man säga...å om du gör ett stag så att den inte kan ramla ner så läcker den inte....

va snackar du om? de är ingen 4kantig o ring de är som en packbox som sitter nere i blocket. men sätt på en lite längre slang så de trycker lite. sen kanske du får köra med dubbla slang klämmor så ska de gå.

mvh

Den här köpte jag på volvo till mitt oljerör..å nog ser den fyrkantig ut...men du kanske behöver flaskbottnar för att se den...  www.garaget.org/mypage/gallery.php?user … ;cat=67350

Senast redigerat av mrbuggy (3 oktober 2008)

Tomas_H
3 oktober 2008 · 486 Inlägg

Man kan ju kladda på lite loctite, den där blå silikonen, runt anslutningen och sen trycka ner den. Å sen kladda ut lite mellan blocket och röret. Brukar bli tätt. De är ju en fullösning, men det funkar ju.....

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
pimpad740
4 oktober 2008 · 812 Inlägg

mrbuggy skrev:

pimpad740 skrev:

mrbuggy skrev:

går ju att gänga å skruva i en nippel....men de blir lite pyssligt me spånen där...oringen som sitter där e ju en fyrkantig oring kan man säga...å om du gör ett stag så att den inte kan ramla ner så läcker den inte....

va snackar du om? de är ingen 4kantig o ring de är som en packbox som sitter nere i blocket. men sätt på en lite längre slang så de trycker lite. sen kanske du får köra med dubbla slang klämmor så ska de gå.

mvh

Den här köpte jag på volvo till mitt oljerör..å nog ser den fyrkantig ut...men du kanske behöver flaskbottnar för att se den...  www.garaget.org/mypage/gallery.php?user … ;cat=67350

den är inte fyrkantig men fattar hur du menar trodde du mena en riktig 4kant å inte att de va kantiga "väggar" för hur som hällst så är den rund tongue

man lever bara en gång..
Volvo 762 T5R "2dr Widebody" (1985)
Koop
4 oktober 2008 · 1 867 Inlägg

Svetsa fast en brakett i röret som du bultar fast i lämpligt bulthål, då håller det.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Xabin
4 oktober 2008 · 391 Inlägg

jag gänga i hålet på returen och skruva i en slang nippel seadn trädde jag på slangen sedan drog år klämman läckte aldrig mer sedan big_smile höll bilens liv ut blocket finns kvar än big_smile

Senast redigerat av Xabin (4 oktober 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang