2366
Sök

Luftmassemätaren!

13 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
Har sett diverse frågor om denna Lmm. Men ingen som nämner mitt "lilla" problem.

Äger en Nissan Primera och höllt på med o sätta på Sportfilter.
Vid ett försök att ta av Lmm(innan sportfiltret hade satts på) för o kolla om bilen gick utan Lmm:en, så tändes Generator lampan efter ca 10 sek? När Lmm sattes på plats igen, slocknar inte Generator lampan? Den förblir tänd? Bilen funkar bra i ca 5 minuter då, innan den börjar hacka och nästan dör?
När bilen stängs av och staras igen går den precis lika bra igen i 5 minuter, sedan hackas det igen!

Varför görs då detta, undrar man???

SÅg nått om felminnet att bilen ska nollställas! Har dragit strömmen nyss från bilen och ska se om de hjälper!!! Övriga svar vore tacksamma smile

1 948 Inlägg
4 oktober 2008
det e inte bara så enkelt då så du lyckats pilla sönder lmm'en? brukar vara det simplaste wink

89 Inlägg
4 oktober 2008
har du nollat bilen? eller ska du göra de? de brukar lösa sej då.

13 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
Nä, sönder är den inte! Bilen går ojämnt som f** nu bara utan Lmm, men går bra när man koppplar på den igen! Verkar inte vara några större problem i sig, förrutom att motorlampan lyser av nån anledning?
Har testat o nolla den, på enda sett jag vet genom dra väck strömkablen från batteriet. Men dock utan framsteg! Lampa tänds ändå!
Fundera på om det är så att det tar ett tag innan lampan slocknar. D.v.s man får köra ett par mil innan den den slocknar

761 Inlägg
4 oktober 2008
Måste bara fråga, varför försöker du ta bort din motors viktigaste givare??

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

13 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
För den var i vägen roll
Okej, strunt i Lmm lite nu! Har luskat runt lite och den ska fungera perfekt. Anledningen till lampan lyser är ju att den måste nollas? Vissa bilar kan man göra det själv i, andra får man lämna in!!
Så efter omformulering blir frågan istället! Hur nollas bilen? HAr testat dra strömkablen, men hur länge ska den sen stå utan ström innan den nollas. Eller finns de enklare sett o nolla/återställa på?

128 Inlägg
4 oktober 2008
Primera01 skrev:
För den var i vägen roll
Okej, strunt i Lmm lite nu! Har luskat runt lite och den ska fungera perfekt. Anledningen till lampan lyser är ju att den måste nollas? Vissa bilar kan man göra det själv i, andra får man lämna in!!
Så efter omformulering blir frågan istället! Hur nollas bilen? HAr testat dra strömkablen, men hur länge ska den sen stå utan ström innan den nollas. Eller finns de enklare sett o nolla/återställa på?

Tjena! Jag satte på öppet filter på min volvo 940 ltt häromdan. Lite skillnad kanske men ändå!
Ja fick med lossa LMM och så, sen när filtret var på plats och när allt var klart så starta ja bilen, då gick den kasst som fan. Hade en ojämn tomgång osv. Då kom ja på att ja glömt sätta i kablen till LMM, som jag tidigare fått lossa. Så kopplade jag in den och då gick bilen klockrent, MEN, då lös den triangeln på instrumentbrädan hehe.

Nolla bilen tar du bort + kablen från batteriet. Vissa säger det räcker med 3-4 minuter och andra säger 2-5 timmar hehe. Jag hade min av i 2 timmar och gick sedan ut och då var den nollad och allt var återställt! : ) Så du kan ju prova det? För det verkar i princip samma fel som jag hade?

Jens

13 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
Äntligen kan man börja tacka för svaren smile Låter som ett liknade problem! Och jag hörde också av en att det går ganska fort o nolla, så bilen fick stå strömlös i ca 1 timme, men lampan lös ändå. Så ska testa o låta den stå längre, några timmar för va säker!!!!
Tack för svar!

Sök