Styrservo+kallkörning

jularbo
10 maj 2005 · 3 Inlägg

Har två problem med bilen (scorpio-90). Det första problemet är att styrservon går tungt när den är kall. När den har blivit varm funkar det hur bra som helst. Kan det vara att olja måste bytas eller är det något annat fel? Det andra problemet är att motorn har väldigt låg tomgång när den är kall vilket gör att det inte går att smyga i väg för då dör motorn. Den går också hackigt tills den har fått upp temperaturen. När motorn är varm funkar den hur bra som helst. Motorn knackar när den är kall, förmodligen är det dom hydraliska ventillyftarna som låter. Kan det vara ventillyftarna som ställer till det?
Tacksam för alla tips.

RAVEN_80
10 maj 2005 · 140 Inlägg

Att motorn knackar när den är kall är "oftast" inget att bekymra sig över. Det tar lite tid innan rätt oljetryck blir, det brukar sluta efter nån minut eller så.

Better to burn out than fadeaway!
andreasl
10 maj 2005 · 391 Inlägg

exakt, men kolla olja nivåerna  och att den är fräsch,

RAVEN_80
10 maj 2005 · 140 Inlägg

Finns ju olja som gör att ventilerna inte knackar lika mycket. Och för bilar som har gått lite mer, snacka med nån på meckonomen så får du nog hjälp

Better to burn out than fadeaway!
jularbo
10 maj 2005 · 3 Inlägg

Jo jag har funderar på att byta olja. Jag har inte har haft bilen så länge så jag vet inte när oljan blev bytt senast. Olja ser dock fräsch ut.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang