3329
Sök

Överföring mellan två datorer

SLK
610 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
Har en laptop som jag vill föra över filer till min stationära dator. Hur funkar överföringen och hur skall man gå tillväga? Aldrig gjort detta innan så jag har noll koll.

Kan man göra det via en nätverkssladd och hur isf?

Hemmasittare
241 Inlägg
4 oktober 2008
Jo det funkar med sladd men då måste du ha en "rak" sladd. Det funkar inte med den vanliga du stoppar i bredbandsmodemet t.ex (har jag för mig iaf) eftersom denna är korsad. Men det lättaste är om du har en router, eller switch. Skapa två hemnätverk på båda datorerna (inom samma nätverk typ mshome). Sen så är det bara välja vilka mappar du vill dela ut på datorerna. För att dela en mapp så högerklicka på den och välj sedan egenskaper, sen dela mapp (eller dela ut). Då kommer du åt dem via nätverket, i utforskaren under "mina nätverksplatser".

Hoppas det funkar.
Senast redigerat av C-Douglas (4 oktober 2008)

Master of the obvious
636 Inlägg
4 oktober 2008
det är inte bara att skappa ett nätverk och börja dela mappar, men det enklaste vore väll om du hade ett usb eller bärbar hårddisk..

mvh// nätverksteknikern.

Bmw e30 Touring M-tech 2 / 5-bult / BBS RC

1 814 Inlägg
4 oktober 2008
C-douglas metod är snabbt när det väl är igång, annars kan du mejla över sakerna till dig själv och öppna på den andra datan om det är små filer som detta gäller.

Vanlig kabel funkar ej nä wink rak ska det vara
Senast redigerat av expect1991 (4 oktober 2008)

7 282 Inlägg
4 oktober 2008
expect1991 skrev:
C-douglas metod är snabbt när det väl är igång, annars kan du mejla över sakerna till dig själv och öppna på den andra datan om det är små filer som detta gäller.

Kan inte dom flesta datorerna nu förtiden ställa om sig så dom klarar av bägge kablarna?
Har fått för mig det åtminstonde, ganska säker på att jag har gjort det också.

Master of the obvious
636 Inlägg
4 oktober 2008
Brains88 skrev:
expect1991 skrev:

Kan inte dom flesta datorerna nu förtiden ställa om sig så dom klarar av bägge kablarna?

för att överföra saker mellan 2 datorer, måste man ha en korsad nätverkskabel (alltså inte en vanlig) det skilljer inte så jätte mycket på en vanlig och korsad men det funkar inte utan en korsad. Och det är som sagt inte bara att skappa en deladmapp på ett nätverk. men som sagt har du en usb/bärbar hårddisk eller bara skicka filerna till dig själv över mailen och öppna upp det på andra datorn.

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
5 oktober 2008
bästa e väll att logga in på 2 olika msn å skicka över går fort som fan beroende på router .. är ju så man skickar över filer på lan ;D

8 921 Inlägg
5 oktober 2008
Rör det sig om filer på upp till 8GB så är ett USB minne det klart bästa och billigaste allternativet.

Fotograf på Tierp iDag

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
5 oktober 2008
Hamilton skrev:
Rör det sig om filer på upp till 8GB så är ett USB minne det klart bästa och billigaste allternativet.

bästa är ju endå msn... och de är billigast åxå.

8 921 Inlägg
5 oktober 2008
christofer_k skrev:
Hamilton skrev:

bästa är ju endå msn... och de är billigast åxå.

Billigast är ju självklart en tolkningsfråga, men USB är absolut säkrare och snabbare än MSN.
Varför man nu vill använda sig av MSN vid filöverföring roll
Senast redigerat av Hamilton (5 oktober 2008)

Fotograf på Tierp iDag

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
5 oktober 2008
Brains88 skrev:
expect1991 skrev:

ja jag har också gjort det,så det stämmer

804 Inlägg
5 oktober 2008
Hamilton skrev:

Varför bara 8gb?
http://www.corsair.com/products/go.aspx … USBHC-64GB
smile

123 Inlägg
5 oktober 2008
Det ska vara korsad kabel. Fast då dem flesta nyare datorerna har stöd för att ställa om ledarna så spelar det ingen roll.

1 814 Inlägg
5 oktober 2008
Blandade visst ihop korsad o rak, det är nog korsad som gäller. är rätt bra på datorer men inte så bra på internet/routrar o sånt tongue

MSN funkar sjukt snabbt dem gånger man använder det, en egen DC-hub ska väl också gå.

Hemmasittare
241 Inlägg
5 oktober 2008
Marqus skrev:
det är inte bara att skappa ett nätverk och börja dela mappar, men det enklaste vore väll om du hade ett usb eller bärbar hårddisk..

mvh// nätverksteknikern.

Det är det visst det. Jag gjorde det senast för några veckor sedan.

Hemmasittare
241 Inlägg
5 oktober 2008
schtunken skrev:
Det ska vara korsad kabel. Fast då dem flesta nyare datorerna har stöd för att ställa om ledarna så spelar det ingen roll.

Är inte rak när färgerna på kabeln går åt samma håll i båda kontakterna, medans korsad är färgerna inverterade på ena kontakten?

Master of the obvious
636 Inlägg
5 oktober 2008
C-Douglas skrev:
Marqus skrev:

mvh// nätverksteknikern.

Det är det visst det. Jag gjorde det senast för några veckor sedan.

JA om du kan det ja.. du kan inte säga åt min farsa med 0 i data skills och skappa en delad mapp mellan 2 datorer...........................

Sök