Svår startad Golf 1,8 -91

linliten
4 juni 2008 · 6 Inlägg

Hej,

köpte en golf 1,8 -91 (Tyskimporterad) för några månader sen.
Han som säljde den var nog inte helt ärligt, men men...det är väl smällar man får ta.
Har hant problem med att den dör när man startar den om man inte gasar ordentligt. Särskilt när det är kallt ute. Oftast går den att hålla i liv på andra gången. När man väl får igång den och den kört en bit fungerar den jättebra. På panelen lyser temperaturgivaren, har provat att byta den men den lyser ändå.

Funderar på om det är något med temperaturen som visas fel till motorn och att den då får fel bensinblandningn eller mängd?

Någon som varit med något likande? Tips på vad jag skulle kunna byta?

Tack på förhand!

Mvh

Linda

Senast redigerat av linliten (6 juni 2008)

bumpe Lastbilsmekaniker
4 juni 2008 · 3 878 Inlägg

Brukar sitta flera tempgivare iofs... Vad visar skalan då på instrumentet när lampan lyser?
Är det när det är kallt och fuktigt den går illa/är svårtstartad så hade jag kollat på rotor och fördelare kablar och ev stift...

Ändra gärna rubriken till något lite tydligare med, så slipper du få tråden låst... Finns "rubriksanvisningar" längst upp bland trådarna...


MVH

Senast redigerat av bumpe (4 juni 2008)

linliten
6 juni 2008 · 6 Inlägg

bumpe skrev:
Brukar sitta flera tempgivare iofs... Vad visar skalan då på instrumentet när lampan lyser?
Är det när det är kallt och fuktigt den går illa/är svårtstartad så hade jag kollat på rotor och fördelare kablar och ev stift...

Ändra gärna rubriken till något lite tydligare med, så slipper du få tråden låst... Finns "rubriksanvisningar" längst upp bland trådarna...


MVH

Skalan visar noll, den rör sig inte en mm. Skulle verkligen temperaturlampan lysa ifall det var fel på rotorn eller fördelarkablarna?

Senast redigerat av linliten (6 juni 2008)

evilaudio
6 juni 2008 · 16 195 Inlägg

om den e svårstartad så e de säkerligen automatchoken som e pajj.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
linliten
10 juni 2008 · 6 Inlägg

Jag har en mono jetronic fuel injection, har dessa chok?

Kortslutning
10 juni 2008 · 78 Inlägg

Vet inte om det finns kallstartsventil på 1.8:orna eller om det bara är på GTi modellerna.
Men rör sig inte tempmätaren sig ett dugg även när du kört en stund? om så äre nog inget med chokar och sånt.
HAde du bytt Tempgivarn på termostaten eller? Ska ju finnas en inre och utre, inre är ju till mätaren.

linliten
10 juni 2008 · 6 Inlägg

Tempgivaren rör sig inte en mm varken i början eller efter en stund. Det finns en röd, en blå och en svart. Det är den blåa som är bytt, den inre. Det finns även en enpolig tempgivare (tror det är en tempgivare) till motorblocket, kanske att man skall prova byta denna? Frågan är ifall detta hjälper problemet med min blinkade lampa...

Senast redigerat av linliten (10 juni 2008)

Kortslutning
10 juni 2008 · 78 Inlägg

vet inte exakt hur dom är bygda men på min är den blå den som sitter på termostaten. Låter ju väldigt skumt för den går väl bra efter ett tag eller strular den då med? Röstar på att du ringer runt på vw verkstäder, fråga inte bara en för då blir man som mig efter massa meningslösa kostsamma byten(damp). Mätarn låter iaf inte funktionsduglig för motorn lär ju inte gå på 0grader..
RING

Lycka till

smekt_banan folkvagn performance
10 juni 2008 · 60 Inlägg

det är en elektisk förgasare i din motor eller e det insprut?

g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
10 juni 2008 · 857 Inlägg

Är förmodligen RP-motor i den bilen med monojetronic (förgasarinsprutning)

Där tempgivarna sitter är det bara en vattenstos, termostaten sitter nere på vattenpumpen.

Blå tempgivare: motorstyrenhet (kallstart)
Svart givare: tempmätaren i bilen
Röd givare: till förvärming i insuget

Röda lampan kan även blinka för låg kylvätskenivå.

Har för mig att det sitter nån typ av tomgångsmotor i "förgasaren" som sköter kallstarter..

Har inget vettigt att komma med men ville bara göra klart några saker.

smekt_banan folkvagn performance
10 juni 2008 · 60 Inlägg

okej.. men annars kan det vara gummit mellan förgasare och insug. när det är sprickor i den så är bilen svårstartad men går bra när den e varm. hade kollat det först. och är inget svårt att byta och har för mig att den inte är så dyr på vag iheller..

linliten
10 juni 2008 · 6 Inlägg

g-man skrev:
Är förmodligen RP-motor i den bilen med monojetronic (förgasarinsprutning)

Där tempgivarna sitter är det bara en vattenstos, termostaten sitter nere på vattenpumpen.

Blå tempgivare: motorstyrenhet (kallstart)
Svart givare: tempmätaren i bilen
Röd givare: till förvärming i insuget

Röda lampan kan även blinka för låg kylvätskenivå.

Har för mig att det sitter nån typ av tomgångsmotor i "förgasaren" som sköter kallstarter..

Har inget vettigt att komma med men ville bara göra klart några saker.

Vet du vart sensorn till kylarvattennivån sitter? Har inte hittat den.

g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
11 juni 2008 · 857 Inlägg

Antingen sitter den upptill på expansionskärlet eller så sitter den på undersidan.. Kommer inte ihåg..

Dialbo
6 oktober 2008 · 124 Inlägg

Har du hittat felet? jag har samma fel på min vinterbil sad med likadan motor

Dialbo
6 oktober 2008 · 124 Inlägg

Har du hittat felet? jag har samma fel på min vinterbil sad med likadan motor

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang