5096
Sök

Priser för topprenovering?

892 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
Hej,

Jag frågade för ett tag sedan ett seriöst företag om vad en topp renovering till nyskick skulle kosta. Kostnadsförslaget jag fick såg ut som följande:

Ventilrenovering komplett med planslipning 4622:-
Sotningssats    1216:-
16 Ventillyftare 2520:-
Transmissionssats (kamrem + rullar)  1404:-

Totalt 9762 inkl moms.

Det är mycket dyrare än jag hade väntat mig, men efter jag kollat runt lite på vad delar osv. skulle kosta annars så tycker jag att det verkar vara helt ok priser.

Tänkte bara höra med er som är bättre insatta om detta verkar vettigt att slå till på?
Sen är det ju halva värdet av vad jag köpte bilen för, men det är väl en småsak... roll

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
6 oktober 2008
Du glömde tvätt, ca: 100Kr big_smile

Priserna stämmer rätt bra, dyrt är det sad

Det är möjligt att slipa ventilsätena och ventilstyrningarna själv, men då krävs det special verktyg som inte är det lättaste att få tag i. Dock så vet jag inte hur mycket du skulle tjäna på det, förutom kunskap.
Senast redigerat av supersupra87 (6 oktober 2008)

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

892 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
Tack för svaret. smile

Jo det var inte alls speciellt billigt, hade tänkt mig kalaset skulle gå på en 5.000:-. Men jag antar att "Ventilrenovering" är arbetskostnaden?

Jag har med tänkt på att göra jobbet själv, men då jag varken har verktyg, bra ställe att vara på, och om det blir fel är det kört, så känns det som att det bästa vore att lämna in den till folk med lång erfarenhet.

Det är väl bara att "gilla läget" som vanligt, antar jag...

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
6 oktober 2008
lät inte så blodigt ändå.. smile, sen har du ju garanti på arbetet o delarna om de skulle hända nått

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

892 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
The_Mechanic skrev:
lät inte så blodigt ändå.. smile, sen har du ju garanti på arbetet o delarna om de skulle hända nått

Jo det är sant. Nä det är väl egentligen inte dyrt om man jämför. Saken är den att jag är egentligen inte säker på att det ÄR nått fel med toppen, jag har bara Opel-verkstans chefsmekanikers gissning att gå på. wink

Jag hade först tänkt lämna in den på koll, och om det är fel så får de fixa, men så tänkte jag att det ändå inte kan vara så farligt dyrt så de kan lika gärna få gå över den. Jag hade fel där.. hmm

Måste ta mig en lite funderare på om det faktiskt är värt det. Jag har inte hur mycket pengar som helst för tillfället...
Å andra sidan, om man inte lägger pengar på pärlan, vad ska man då lägga pengar på? wink

Min projekt tråd

Sök