5775
Sök

Hjälp med felsökning topplockspackning? kylarsystem? Renault R5

1 Inlägg
7 oktober 2008
Trådstartare
Hej!
Jag har ett problem med min Renault R5 -88. Det som hände var troligen att motorn gick varm och expansionskärlet mer eller mindre exploderade!, dock ingen indikation på överhettning (lampan fungerar och troligen givaren också). Precis när expansionskärlet small stängde jag direkt av tändningen. Expansionskärlet bytes och kylarvätska fylldes på och systemet luftades.

Väl hemma började felsökningen. Varmgången berodde sannolikt på att kabeln från termogivaren var av varvid elfläkten inte fått någon signal. Nu är detta fixat och elfläkten startar som den ska. Problemet nu är att det trycks in luft eller ngt. i expansionskärlet. Jag misstänker då topplockspackningen. Jag har därför gjort ett komp. test med följande resultat 12, 12, 11.4, 12.2 [kg/cm2] inget superkonstigt förutom 3:ans cylinder som avviker lite, men är väl någorlunda inom felintervallet. Var idag på bilbesiktningen varvid killarna hjälpte till att mäta ev. CO2 halt i expansionskärlet, mätresultaten visade ingen förekomst av CO2. Kan inte heller se ngn större förekomst av vatten på oljestickan, finns små knappnålsstick (är förmodligen naturlig kondens) och ingen gegga på oljelocket, inte heller rycker bilen onormalt vitt. Jag har letat runt på forumet utan att hitta just denna diagnos. Det är inte heller så att det börjar bubbla i expansionskärlet direkt utan efter ett tag (3-4 minuter). Jag tycker mig kunna se att kylaren ryker från mitten. Kan det vara läckage i kylarsystemet som gör att luft trycks in och expanderar ut i expansionskärlet från kylaren, om det är hål i kylaren borde väl vätska och inte luft tryckas ut. Systemet är inte trycktestat. Kan det vara vattenpumpen som är trasig eller är det så att det fortfarande efter ett flertal luftningar är luftfickor i kylarsystemet som inte vill ge med sig? Är det någon annan som har bra tips eller idéer svara gärna, för just nu har jag ingen anning om vad jag ska göra. Jag har dock ingen lust att riva toppen om det inte är detta som är problemet.

/Magnus

Sök