9 oktober 2008
Trådstartare
Vi har en Audi a4 1,8t chippad steg1 -97 som har gått (ca 20000) felfritt och är väldigt välvårdad på alla sätt.
Därför å bestämde vi att underhålla detta med en grundservice/longlifeservice, som för övrigt är gjort va:a år enligt planen.
(ABS-lampan hade börjat lysa då och då i sommras, bara under höga hastighter(ca170), men abs-systemet fungerar och det var ingen fel med läckande bromsvätska eller lik. När motorn stängdes av var problemet borta. Och detta hände bara sällan)
Vid servicen bytte de en bromsslang och påstod att ABS-lampan inte lös när man startar tändningen. Vilket den iaf gjorde sen när vi hämtade bilen?
Efter ca två veckor börjar ABS+broms lampan lysa, nu vid lägre hastigheter och mycket oftare. Vi åker tillbaka till Olofsson och dom kollar, sen "släcker" lampan. Några dagar senare börjar problemet igen. Innan vi hinner lämna in den så börjar bilen "hacka", hittar inget dragläge, varvar upp fint men på väg ner vid 1000 varv så typ hostar den innan den orkar hålla tomgången.
Den blir bärgad tilll Olofsson igen. Och ett tändstift har gått säger dom,och byter de. Ska hämta bilen måndag em, då är den inte klar?
Då fungerar den fortfarande inte fast de sagt det. De säger att de nog e luftmassemätaren, byter-inget fel-byter tillbaka till den gamla. Tror de är "varvspel..?", byter- inget fel- byter tillbaka.
de går några dagar hör ingenting, sen ringer dom och säger att de tror de är styrboxen-15000kr??
Jag har väldigt svårt att köpa detta, de har betett sig som amatörer, gissar fel o.s.v.
Vad skall man göra i det här läget? Känslan säger att de är verkstaden som gjort fel och nu försöker blåsa mig. Vad krävs för att styrboxen ska gå sönder? Sen servicen har hela bilen rasat. Mycket märkligt känner jag. Har lite för lite kunskap just nu.
Någon som kan hjälpa mig?