HJälp min 855 t5

HoKkee
10 oktober 2008 · 845 Inlägg

Nu när jag for hem från stan började motor electronics lampan lysa. läste i instruktionsboken att det kan vara fel på tändningen eller insprutet/bränsle.

:S
någon som varit med om något liknande.
gäller en Volvo 855 T5

snabba seriösa svar tack.

Senast redigerat av HoKkee (10 oktober 2008)

azid Det som inte dödar gör ont
10 oktober 2008 · 2 668 Inlägg

vad är det fört årsmodell? men jag tycker det är dags att kolla felkoder

2slow
HoKkee
10 oktober 2008 · 845 Inlägg

en 95a

FLindgren
10 oktober 2008 · 5 089 Inlägg

Går bilen något speciellt konstigt?

Senast redigerat av FLindgren (10 oktober 2008)

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
HoKkee
10 oktober 2008 · 845 Inlägg

FLindgren skrev:
Går bilen något speciellt konstigt?

nej inge konstigt alls. går helt normalt.

även i morse började en pil lampa blinka angående Växellådan.:S men dne slockande..
och nu den här motorelectronik lampan.
bilen går som den ska allt funkar som de ska. :S
och imorn ska jag åka iväg långtoch vill inte att bilen sak gå sönder..

ingen som har en ideom vad man kan göra lite illa kvickt?

-Kotten- www.drcljusdal.se
10 oktober 2008 · 679 Inlägg

börja med att ta bort Minus polen på batteriet i ca 5min sätt tillbaka och stick ut och åk och se om lampan börjar  lysa igen om den inte gör det innom ett par dagar. om den börjar lysa igen så åk och be dom läsa ut felkod.

hellre parkinsson's och spilla ut halva groggen, än alzheimers och glömma vart man ställde den!
HoKkee
10 oktober 2008 · 845 Inlägg

okejokej får göra de. fler ider?

Marlboroman
10 oktober 2008 · 8 233 Inlägg

HoKkee skrev:
okejokej får göra de. fler ider?

Läs ut koderna, omöjligt att säga annars, kan va uppåt 100 olika saker som det kan va fel på. Men om den inte går sämre så är det inget allvarligt i alla fall.

Beskrivning på hur du gör: http://forum.nordic85x70club.nu/viewtopic.php?t=135

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Christian S
11 oktober 2008 · 4 816 Inlägg

Det går att läsa av felkoderna själv på 850 92-95 genom att göra på följande sätt:

1. Leta reda på diagnostikenheten. Den sitter på alla 850 -1995 till höger, framtill i motorrummet, brevid påfyllningsröret till spolarvätskan.

2. Se till att tändningen är avstängd och anslut den lilla kabeln som sitter i diagnostikenheten till stiftet motsvarande den enhet du vill läsa av felkoderna i (enligt listan nedan).

3. Slå på tändningen, tryck en gång under ca 1 sek på testknappen för vald modul.

4. Räkna diodblinken och utläs i felkodslistan vad de innebär
Ett exempel. Felkod 1-1-2 i sockel A2 innebär Fel i styrenhet. 1 blinkning med 0,5 sekunders mellanrum, därefter en intervall på 3 sekunder, sedan 1 blinkning följt av 3 sekunder intervall, sedan 2 blinkningar med 0,5 sek mellanrum.




Radering av felkoder
När väl alla eventuella felkoder lästs av och noterats bör de raderas från styrenheten.
Felkoderna kan inte raderats utan att alla felkoder blinkat minst 1 gång och att den första i serien visats igen.
Låt kabeln sitta kvar i valt stift.
Tryck ner testknappen i ca 5 sek.
Då ska dioden börja blinka för att övergå till ett fast sken. När det fasta skenet kommer tryck ner testknappen i ytterligare 5 sek.
Lysdioden slocknar nu.
Stäng av tändningen och kontrollera att alla felkoder har raderats genom att sätta på tändningen igen och trycka på testknappen 1 sek.
Felkoden ska då vara 1-1-1 Inget fel upptäckt. Om någon annan kod visas så anteckna den och utför raderingen igen.



Vilken sockel är vad?
Automatlåda
Sockel A1

Bränslesystem
Sockel A2

ABS och antispinn system (TRACS)
Sockel A3

TCU
Sockel A5

Tändsystem
Sockel A6

Kombi instrument
Sockel A7

ECC
Sockel B1

Farthållare
Sockel B2

SRS
Sockel B5

Elmanövrerad stol
Sockel B6


Felkodstabell hittar du här http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf

Detta är från början taget från FAQ på http://forum.turboperformanceclub.com

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang