slö b230motor

H-Karlsson KARLSSON
31 januari 2007 · 111 Inlägg

hej hej

jag har en volvo 240 med en B230K motor i som går slött i förhållande till vad den drar bensin. motorn har bara gått 13100 mil så de e ju inget.

är de någon som vet nått bra tipps för att få den till å gå bättre??? den drar över litern hur jag än gör!!!

tippsa gärna!!

he de göttans

hejz!!!

Volvo V70 "Brukisen" (2006)
Volvo 244 DL "Finbilen" (1987)
Landa_Racing
31 januari 2007 · 104 Inlägg

haha det ska va så på den modellen;)

..:Landa_in_racing:..
850 Tdi och Projekt 745.
Kör RÄTT kör BRETT!
Volvo 144 Turbo "Sleeper" (1968)
Sluskk
31 januari 2007 · 778 Inlägg

landa_in_racing skrev:
haha det ska va så på den modellen;)

b230k är den sämsta motor tyvär

HoKkee
31 januari 2007 · 845 Inlägg

ja du. släng bort motorn. köp dig en b23e motor ist.. så får du ett bra drag smile eller turbo motorn. men b23e är de bara slänga i..

igel_son
1 februari 2007 · 14 Inlägg

de är en volvo, klart den går slött wink

MrC
1 februari 2007 · 90 Inlägg

igel_son skrev:
de är en volvo, klart den går slött wink

Säger han som åker i en ryggsäck ha ha.

Jag har en 245 med K-motorn i och den går under litern, med riktigt snålt ställd förgasare och lättad gasfot!

Kan det också vara så att den behöver lite service?

Mvh Christian

Hällre sist än saab!
Sandman
1 februari 2007 · 873 Inlägg

Jo precis.

Jag har kört en 244 med K motor nu i vinter.

Det har inte varit några problem alls.
Druckit runt litern och hyffsat pigg när den kommit upp i temperatur också.

Alla klagar på den motorn. Ändå har denna gott 35000+ mil eller något och går bra än.
Men jo. Den är ju välskött också.

Don't get mad, get even.
John87 Stolt Volvoägare
1 februari 2007 · 4 913 Inlägg

En förgasarmotor drar mer än en insprutare va?

Min B230F (som väl är samma som K fast med insprut?) drar strax under litern. Borde vara lite mer för K'n då kanske?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
pilleee
13 oktober 2008 · 4 Inlägg

Jag kör k-motorn och jag e nöjd hittils den har aldrig kronglat för mig och drar strax under litern skulle jag tro så jag har inget emot den motorn big_smile

vw___tompa Avstängd
13 oktober 2008 · 386 Inlägg

pilleee skrev:
Jag kör k-motorn och jag e nöjd hittils den har aldrig kronglat för mig och drar strax under litern skulle jag tro så jag har inget emot den motorn big_smile

Då e du nog den första!

Coffen Håltagare
13 oktober 2008 · 239 Inlägg

B230K är tyvärr den sämsta motorn och dom brukar dra ca lite över litern:)

Volvo_Mannen Volvoskadad
13 oktober 2008 · 6 017 Inlägg

bygg om till en A motor istället

Jonas
marven
13 oktober 2008 · 551 Inlägg

när b230k fungerar som den ska så går den faktiskt bra eftersom där sitter redan en 2ports förgasare och där e högre komp.

You can't B serious, oh K
Dhdy
13 oktober 2008 · 16 Inlägg

jag hade nog gjort en stor service med stift osv... och börja köra lugnt med henne när du kör sedan så kan du börja trycka på lite mer etc.. borde nog bli bra. men tyvärr så är det volvo, dom är kända för att dricka en massa soppa..

BMW 325 Turbo E36 "Dhdy" (1992)
Volkswagen Passat 2,0TDI "Familjevagnen" (2008)
BMW E36 320i "Vinterhäcken" (1992)
PH_
13 oktober 2008 · 310 Inlägg

motorman skrev:
hej hej

jag har en volvo 240 med en B230K motor i som går slött i förhållande till vad den drar bensin. motorn har bara gått 13100 mil så de e ju inget.

är de någon som vet nått bra tipps för att få den till å gå bättre??? den drar över litern hur jag än gör!!!

tippsa gärna!!

he de göttans

hejz!!!

Orginalförgasarna på K-motorn brukar keffa. Det är nån vakuum-styrd hightech förgasar historia som brukar bäcka ihop efter ett tag.

Jag skulle letat efter en weber 36/36 och byta till (passar på insuget du redan har). De satt på ford taunus och säkert flera andra motorer också.

Kolla annars in forumet på svenska200klubben.se, för både hjälp med orginalförgasaren och/eller att hitta en weber.

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
KimVsWorld Mästare
13 oktober 2008 · 2 947 Inlägg

PH_ skrev:

motorman skrev:
hej hej

jag har en volvo 240 med en B230K motor i som går slött i förhållande till vad den drar bensin. motorn har bara gått 13100 mil så de e ju inget.

är de någon som vet nått bra tipps för att få den till å gå bättre??? den drar över litern hur jag än gör!!!

tippsa gärna!!

he de göttans

hejz!!!

Orginalförgasarna på K-motorn brukar keffa. Det är nån vakuum-styrd hightech förgasar historia som brukar bäcka ihop efter ett tag.

Jag skulle letat efter en weber 36/36 och byta till (passar på insuget du redan har). De satt på ford taunus och säkert flera andra motorer också.

Kolla annars in forumet på svenska200klubben.se, för både hjälp med orginalförgasaren och/eller att hitta en weber.

Annars skulle väl en Stromberg också funka fin fint.

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
PH_
14 oktober 2008 · 310 Inlägg

KimVsWorld skrev:

PH_ skrev:

motorman skrev:
hej hej

jag har en volvo 240 med en B230K motor i som går slött i förhållande till vad den drar bensin. motorn har bara gått 13100 mil så de e ju inget.

är de någon som vet nått bra tipps för att få den till å gå bättre??? den drar över litern hur jag än gör!!!

tippsa gärna!!

he de göttans

hejz!!!

Orginalförgasarna på K-motorn brukar keffa. Det är nån vakuum-styrd hightech förgasar historia som brukar bäcka ihop efter ett tag.

Jag skulle letat efter en weber 36/36 och byta till (passar på insuget du redan har). De satt på ford taunus och säkert flera andra motorer också.

Kolla annars in forumet på svenska200klubben.se, för både hjälp med orginalförgasaren och/eller att hitta en weber.

Annars skulle väl en Stromberg också funka fin fint.

Inte på det insuget han har nu eh? K-motor = 2ports insug.

Sen går det nog att få lite mer krut ur webern än ur en stromberg/pieburg

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang