Behöver lite hjälp vid montering av NAV

pat
13 oktober 2008 · 132 Inlägg

Tjo.

Ska montera min nyinköpta Pioneer AVIC-HD3 i bilen och har lyckats lista ut allt utom var någonstans jag hittar var jag ska koppla kabeln märkt "Car Speed Signal".
Googlade lite men vart inte speciellt mycket klokare, hoppas nu på eran hjälp smile

Bilen är en Ford Focus ST -07

Senast redigerat av patz0r (13 oktober 2008)

Freedy
13 oktober 2008 · 90 Inlägg

patz0r skrev:
Tjo.

Ska montera min nyinköpta Pioneer AVIC-HD3 i bilen och har lyckats lista ut allt utom var någonstans jag hittar var jag ska koppla kabeln märkt "Car Speed Signal".
Googlade lite men vart inte speciellt mycket klokare, hoppas nu på eran hjälp smile

Bilen är en Ford Focus ST -07

Tjena

Det pioneer menar med "car speed signal" är förmodligen den signal som finns i vissa bilar som ökar ljudets volym allteftersom man ökar hastigheten. Vet däremot inte om din bil har något sådant men har för mig att om det finns sitter det orignal ihopmonterat på någon av strömkablarna. Hur du i så fall ska koppla det vet jag inte, men ta kontakt med butiken du köpte stereon i så hjälper förmodligen dom dig!

Mvh Freddy

bassjunkie Avstängd
13 oktober 2008 · 68 Inlägg

Speed Sense - YELLOW/BUE - (AC) - PCM TOP CONNECTOR PIN 5

On some focus' you can find it in the radio harness, the 07 focus has...

Speed Sense - white/green - ac - radio harness

So I would see if it has 07 wire too, or if the yellow/blue wire is in the radio harness.

Check it on AC voltage with a multimeter, have a friend hold it while you drive around the parking lot, or down the street, or something. Or you could tap into it good (tape if needed) and put it on your seat and see what it does while driving. (not sure how much you know, so figured i'd give some ideas)

168db!!
pat
13 oktober 2008 · 132 Inlägg

Freedy skrev:

patz0r skrev:
Tjo.

Ska montera min nyinköpta Pioneer AVIC-HD3 i bilen och har lyckats lista ut allt utom var någonstans jag hittar var jag ska koppla kabeln märkt "Car Speed Signal".
Googlade lite men vart inte speciellt mycket klokare, hoppas nu på eran hjälp smile

Bilen är en Ford Focus ST -07

Tjena

Det pioneer menar med "car speed signal" är förmodligen den signal som finns i vissa bilar som ökar ljudets volym allteftersom man ökar hastigheten. Vet däremot inte om din bil har något sådant men har för mig att om det finns sitter det orignal ihopmonterat på någon av strömkablarna. Hur du i så fall ska koppla det vet jag inte, men ta kontakt med butiken du köpte stereon i så hjälper förmodligen dom dig!

Mvh Freddy

Tack för snabbt svar men det stämmer inte tydligen inte. smile
Car speed signal är till för att få en exaktare positionering enl instruktionsboken.

bassjunkie Avstängd
13 oktober 2008 · 68 Inlägg

jaja skit i den då 5 meter hit eller dit
¨huvudsaken man kommer till rätt gata

testa i närområdet på lite adresser hur den beter sig

Senast redigerat av bassjunkie (13 oktober 2008)

168db!!
pat
13 oktober 2008 · 132 Inlägg

bassjunkie skrev:
jaja skit i den då 5 meter hit eller dit
¨huvudsaken man kommer till rätt gata

testa i närområdet på lite adresser hur den beter sig

Det va min tanke också, men om det va lättgjort så hade jag gärna kopplat in skiten tongue

Freedy
13 oktober 2008 · 90 Inlägg

patz0r skrev:

Freedy skrev:

patz0r skrev:
Tjo.

Ska montera min nyinköpta Pioneer AVIC-HD3 i bilen och har lyckats lista ut allt utom var någonstans jag hittar var jag ska koppla kabeln märkt "Car Speed Signal".
Googlade lite men vart inte speciellt mycket klokare, hoppas nu på eran hjälp smile

Bilen är en Ford Focus ST -07

Tjena

Det pioneer menar med "car speed signal" är förmodligen den signal som finns i vissa bilar som ökar ljudets volym allteftersom man ökar hastigheten. Vet däremot inte om din bil har något sådant men har för mig att om det finns sitter det orignal ihopmonterat på någon av strömkablarna. Hur du i så fall ska koppla det vet jag inte, men ta kontakt med butiken du köpte stereon i så hjälper förmodligen dom dig!

Mvh Freddy

Tack för snabbt svar men det stämmer inte tydligen inte. smile
Car speed signal är till för att få en exaktare positionering enl instruktionsboken.

Okej, då va jag lite ute och cykla då alltså. Skrev också "förmodligen" eftersom jag inte säkert visste om det var det dom menade wink

Mvh Freddy

Lonefox Bad music kills good sound
13 oktober 2008 · 7 241 Inlägg

Efter att ha kikat i installatonsmanualen så tolkar jag det som att det är pulssignalen direkt från givaren den vill ha.

http://www.service.pioneer-eur.com/pees … trMan.nsf/(CountDownloadinInstructionManuals3)?openagent&ID=01FB1EBC0CF60221C12572B2004364B0&Attachment=CRD4154_AVIC-HD3.pdf

Kika på sida 12 i den engelska delen (första del)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
pat
13 oktober 2008 · 132 Inlägg

Lonefox skrev:
Efter att ha kikat i installatonsmanualen så tolkar jag det som att det är pulssignalen direkt från givaren den vill ha.

http://www.service.pioneer-eur.com/pees … trMan.nsf/(CountDownloadinInstructionManuals3)?openagent&ID=01FB1EBC0CF60221C12572B2004364B0&Attachment=CRD4154_AVIC-HD3.pdf

Kika på sida 12 i den engelska delen (första del)

Jo just det jag menar, frågan är ju nu om nån har koll på var jag hittar den? smile

Ulf_W bilder.ulfw.se
13 oktober 2008 · 1 103 Inlägg

Om man söker på "speed pulse ford focus" får man fram att "It is found at the back of the radio and it is a thin green/white wire."
Om det stämmer vet jag inte eftersom jag aldrig ens suttit i en Focus. smile

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
pat
13 oktober 2008 · 132 Inlägg

Ulf_W skrev:
Om man söker på "speed pulse ford focus" får man fram att "It is found at the back of the radio and it is a thin green/white wire."
Om det stämmer vet jag inte eftersom jag aldrig ens suttit i en Focus. smile

Mm, nu suger det ju att man är på jobbet och inte hemma och kan skruva. :S

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
13 oktober 2008 · 6 170 Inlägg

Som jag förstått det så ska det här med speed pulse och allt vad dom nu kallar det vara att GPSen tar info om hur fort bilen färdas från bilens ABS-sensorer eller dylikt.

Helt enkelt för att den ska kunna bestämma bilens position mer exakt och även fungera i tunnlar, vid dålig mottagning osv.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
pat
14 oktober 2008 · 132 Inlägg

Eftersom jag nu bor i Stockholm så är det ju extra fint att få det inkopplat, vi har ju en del höga hus och tunnlar smile. Vad jag har förstått ska det redan vara framdraget fram till stereon i min bil annars så postade en kille på focus-klubben en bild på var den sitter kopplad på växellådan så jag ska nog få till det nu.

Tack för all hjälp alla!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang