4099
Sök

Tips på täckning av skruvhål och montering av vinge!? (spackel?)

Svetsare
3 150 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
#1
Hej!   Har hittat en vinge som suttit på en Renault 19 "Charade" eller "Charmade" eller va fan det va!?

Och jag funderar på att kapa skruvarna på den och bara limma fast den, är det en bra ide?  :S

Och sen måste jag täcka alla 5 eller 6st skruvhål som kom efter org.vingen, ska jag spackla igen dom och sen spraya lite svart färg eller hur ska jag göra?   :S



MvH   ZonaX

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Svetsare
3 150 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
#2
Ok.....har bestämt mig att jag ska spackla hålen.  Men till nsta fråga:


Är det en bra ide att fästa vingen i bara en skruv i mitten (använder då det gamla hålet) och limma resten. Eller måste jag borra 4-5 nya hål?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
14 oktober 2008
#3
Var noga med att slipa plåtrent och rostskydda hålen om du inte tänkt svetsa igen dom. Om vingen inte är så hög så räcker det väl med att använda ett starkt lim.

16 197 Inlägg
14 oktober 2008
#4
ZonaX skrev:
Ok.....har bestämt mig att jag ska spackla hålen.  Men till nsta fråga:


Är det en bra ide att fästa vingen i bara en skruv i mitten (använder då det gamla hålet) och limma resten. Eller måste jag borra 4-5 nya hål?

bara spackel kommer spricka.. du måste svesta.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Svetsare
3 150 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
#5
Rspeter:   Den är väll sådär ca 8-10cm hög, är det för högt?

evilaudio:   Vad menar du?  Jag spacklade igen några hål i bakskärmen på moppen utan att det sprack (först på ovansidan och sen under). Vad gör att det skulle spricka?



Vi har en svets i skolan men vi är ganska upptagna med Fordons el-kursen så har nog inte tid till svets.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Svetsare
3 150 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
#6
En sån här vinge är det:


http://195.149.144.149/images/43/4347614473.jpg



Räcker det med en skruv i mitten och lim på sidorna?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

* Klåpare
1 718 Inlägg
14 oktober 2008
#7
ZonaX skrev:
Rspeter:   Den är väll sådär ca 8-10cm hög, är det för högt?

evilaudio:   Vad menar du?  Jag spacklade igen några hål i bakskärmen på moppen utan att det sprack (först på ovansidan och sen under). Vad gör att det skulle spricka?



Vi har en svets i skolan men vi är ganska upptagna med Fordons el-kursen så har nog inte tid till svets.

Risken att det spricker är mycket större på en baklucka efterssom du kommer smälla igen den då och då. Sen utvidgar sig spackel och metall inte lika mycket i värme/kyla så det kommer bli spänningar i det. Att svetsa är det bästa.
Jag kom på en annan nödlösning på min baklucka när jag skulle lägga igen 4 hål efter en vinge. Nagellack på hålets kanter för att förhindra rost hjälpligt och sedan limma fast ett par lister tvärs över hålen.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

Svetsare
3 150 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
#8
Diametern på dom hålen vi snackar om på min baklucka är ca 4mm....max 5.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

* Klåpare
1 718 Inlägg
14 oktober 2008
#9
Japp, alltså en väldigt liten yta för spacklet att fästa på. Om du inte vill ha "kullar" över hålen.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

Svetsare
3 150 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
#10
Fattar inte riktigt. Hålen är genomgående, och tänkte ta spackel både på ovan och undersida, så att det bli som en spärr (kan varken röra sig uppåt ellr neråt).  Och sen rostskydd och lack över det.


Men hur ska jag fästa den nya vingen?   Hittade kraftlim på mekonomen, tänkte ta det på sidorna och mitten + 1 skruv i mitten.  Går det?  (bild på vingen några inlägg uppåt)   Eller åker den av i högre hastigheter?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
14 oktober 2008
#11
Svetsa.. helt klart det bästa alternativet!

Team Insane Racing

* Klåpare
1 718 Inlägg
14 oktober 2008
#12
ZonaX skrev:
Fattar inte riktigt. Hålen är genomgående, och tänkte ta spackel både på ovan och undersida, så att det bli som en spärr (kan varken röra sig uppåt ellr neråt).  Och sen rostskydd och lack över det.


Men hur ska jag fästa den nya vingen?   Hittade kraftlim på mekonomen, tänkte ta det på sidorna och mitten + 1 skruv i mitten.  Går det?  (bild på vingen några inlägg uppåt)   Eller åker den av i högre hastigheter?

Ja risken är väl egentligen att spacklet blir som pellets som trillar ner genom hålen. Och har du för mycket spackel på ovansidan så kan det synas som kullar i lacken. Men det är ju inte värre än att du kan göra om det om spacklet spricker. smile

Och ja, det går alldeles utmärkt med en skruv i mitten och lim på sidorna. Det skulle säkert hålla med bara lim, men skruven utgör ju ett katastrofskydd så bakomvarande bil inte får vingen på sig om den nu mot förmodan skulle släppa.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

Svetsare
3 150 Inlägg
15 oktober 2008
Trådstartare
#13
Gulmun skrev:
ZonaX skrev:
Fattar inte riktigt. Hålen är genomgående, och tänkte ta spackel både på ovan och undersida, så att det bli som en spärr (kan varken röra sig uppåt ellr neråt).  Och sen rostskydd och lack över det.


Men hur ska jag fästa den nya vingen?   Hittade kraftlim på mekonomen, tänkte ta det på sidorna och mitten + 1 skruv i mitten.  Går det?  (bild på vingen några inlägg uppåt)   Eller åker den av i högre hastigheter?

Ja risken är väl egentligen att spacklet blir som pellets som trillar ner genom hålen. Och har du för mycket spackel på ovansidan så kan det synas som kullar i lacken. Men det är ju inte värre än att du kan göra om det om spacklet spricker. smile

Och ja, det går alldeles utmärkt med en skruv i mitten och lim på sidorna. Det skulle säkert hålla med bara lim, men skruven utgör ju ett katastrofskydd så bakomvarande bil inte får vingen på sig om den nu mot förmodan skulle släppa.

Tack!  För ett utförande svar.   smile    Då testar jag med spackel och fäster vingen med 1 skruv och mekonomens kraftlim  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX


Sök