3703
Sök

Köp av Volvo V70 behöver Bil info

982 Inlägg
14 oktober 2008
De är kanon bra bilar har ägt v70r awd och nu en v70r fwd båda 98or

mkt bil för pengarna

är nöjd med min R

Billiga delar o lätt skruvat

grym komfort och utrustning

min är till salu om du är sugen på en ovanlig färg

behövs nya däck men de har jag lösa ligger sen huven behov av omlack

mvh

2 072 Inlägg
14 oktober 2008
Volvo glidaren skrev:
Tackar för dom svaren smile

Vad ska man tänka på vid köp av En Volvo V70 T5 eller en Volvo V70 R 98-00 ?
Gasspjället vet jag brukar gå sönder så det ska gärna vara bytt vad kan annars det kosta att byta ?

kolla in min.. big_smile är till salu nu.. sad
ifs är min en 2,0t (t5a)
(italienare)
försäkring.. ja 4 lax helår
Senast redigerat av sandzoo (14 oktober 2008)

Sandzoo i da house

Håltagare
239 Inlägg
14 oktober 2008
tycker du ska satsa på GLT:n med 170hk drar ca 0,8 blandad körning och riktigt pigg och gör lite över 225 km/h om du ngn gång vill gasa lite:)

Reservdansk
6 271 Inlägg
14 oktober 2008
Coffen skrev:
tycker du ska satsa på GLT:n med 170hk drar ca 0,8 blandad körning och riktigt pigg och gör lite över 225 km/h om du ngn gång vill gasa lite:)

Tyvärr tar det en halvtimme innan han är uppe i den farten med en GLT. smile
Den blir inte pigg förrän 4-5000 varv, och varvstoppen går vid 6500.

Har för mig att min turbo börjar ladda vid 2500 - 3000 varv, och det är väldigt mycket vridmoment i den bilen även om man inte har turbon till att ladda.

Men jag får hålla med om att den nog är billigare att köra, äga och försäkra. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
14 oktober 2008
Volvo glidaren skrev:

Gasspjället vet jag brukar gå sönder så det ska gärna vara bytt vad kan annars det kosta att byta ?

Jasså du är inne på R nu? smile
För bästa svar, ställ frågorna ang. R-modellerna på Nordic R's forum, även om mångt och mycket är samma på en R som en vanlig T5, så skiljer det en del punkter.

Ska du ha en FWD eller AWD? R finns ju med automat och AWD, ganska vanlig kombination, tyvärr är -98ans låda 4stegad och ej adaptiv.
-99 är den adaptiv men fortfarande 4stegad.
-00 är den adaptiv och har fem steg, och man trimmar då bilen genom service-uttaget, bilen har då fått den elektroniken.
Både -99 och -00 finns endast med automat och AWD, men en del -99 modeller har det tidiga gasspjället, som fanns med redan -94 på T5-modellerna, dock lite förbättrat.

V70R AWD får du räkna med väger ca 1,8 ton - 1,9 ton. Bakvagnen (som är hämtad från V90/S90) väger sina 200kg.

Oavsett bil gäller det vanliga, kolla framvagn efter glapp, kolla om det läcker mellan motor och växellåda, det är en ganska omständig operation att plocka ut växellådan eller lyfta ur motor och låda för att byta den packningen.

Om det är en automat så får du provköra och känna så att den växlar mjukt och fint.
Om det är en adaptiv låda, kan den växla hårt, men det kan ju just bero på körstilen hos ägaren.
Kolla om bilen ryker ur oljepåfyllningen/oljestickan, då är vevhusventilationen igentäppt.
Är det en AWD, lyssna efter missljud när du svänger fullt i låg fart, du kan även se efter undertill om det läcker ifrån vinkelväxeln, men det brukar inte vara så vanligt.

Det som går sönder oftast på AWDn är överföringshylsan mellan växellådan och vinkelväxeln, finns ny på Volvo att köpa för 1000kr, och är av bättre design/kvalité än den som sitter på original. Är det inte bytt, så är det bra att byta bara för att vara på säkra sidan.

Sen kan du givetvis lyssna efter att turbon låter som den ska, inga missljud, ingen felfärgad rök ur avgasrören, eller något sådant.
Sen vanliga, slitage på inredning, elektriska funktioner, lack, m.m.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

508 Inlägg
15 oktober 2008
Trådstartare
TurbOla skrev:
Volvo glidaren skrev:

Jasså du är inne på R nu? smile
För bästa svar, ställ frågorna ang. R-modellerna på Nordic R's forum, även om mångt och mycket är samma på en R som en vanlig T5, så skiljer det en del punkter.

Ska du ha en FWD eller AWD? R finns ju med automat och AWD, ganska vanlig kombination, tyvärr är -98ans låda 4stegad och ej adaptiv.
-99 är den adaptiv men fortfarande 4stegad.
-00 är den adaptiv och har fem steg, och man trimmar då bilen genom service-uttaget, bilen har då fått den elektroniken.
Både -99 och -00 finns endast med automat och AWD, men en del -99 modeller har det tidiga gasspjället, som fanns med redan -94 på T5-modellerna, dock lite förbättrat.

V70R AWD får du räkna med väger ca 1,8 ton - 1,9 ton. Bakvagnen (som är hämtad från V90/S90) väger sina 200kg.

Oavsett bil gäller det vanliga, kolla framvagn efter glapp, kolla om det läcker mellan motor och växellåda, det är en ganska omständig operation att plocka ut växellådan eller lyfta ur motor och låda för att byta den packningen.

Om det är en automat så får du provköra och känna så att den växlar mjukt och fint.
Om det är en adaptiv låda, kan den växla hårt, men det kan ju just bero på körstilen hos ägaren.
Kolla om bilen ryker ur oljepåfyllningen/oljestickan, då är vevhusventilationen igentäppt.
Är det en AWD, lyssna efter missljud när du svänger fullt i låg fart, du kan även se efter undertill om det läcker ifrån vinkelväxeln, men det brukar inte vara så vanligt.

Det som går sönder oftast på AWDn är överföringshylsan mellan växellådan och vinkelväxeln, finns ny på Volvo att köpa för 1000kr, och är av bättre design/kvalité än den som sitter på original. Är det inte bytt, så är det bra att byta bara för att vara på säkra sidan.

Sen kan du givetvis lyssna efter att turbon låter som den ska, inga missljud, ingen felfärgad rök ur avgasrören, eller något sådant.
Sen vanliga, slitage på inredning, elektriska funktioner, lack, m.m.

Var inne och tittade lite på blocket och såg att en Volvo V70 R går loss på runt 80000 kr trodde dom skulle vara dyrare men sen är det svårt att hitta någon som kanske har gått under 20000 mil men jag har ju ett helt år på mig innan jag ska byta bil så någon ska man väl hitta tycker jag.

Sen vill jag även ha en V70 R med FWD gillar inte AWD riktigt då den strular och det kan bli dyrt men är den välservad så kan det gå men i första hand ska det vara FWD

Man vill ju veta så mycket som möjligt om bilen och om det är värt att byta till en Volvo V70 R 98-00.
Eller om man ska köpa sig en V70 T5 som det känns nu så är jag mer sugen på en R för den är ju speciel och har ju sin laserblåa eller Saffrans färg så det kan ju vara värt att lägga lite extra då så man får en R sedan kanske dom sjunker i pris , hittade en fin för 52000 kr men det tyckte jag verkade konstigt att hitta en sån bil så billigt .

Automatlåda är viktigt att den har också då jag är trött på att sítta och dra i en spak smile

Vad kan en Ny Volvo V70 R motor kosta tro och vad kan ett byte gå på om det vill sig så illa så man blir tvungen att byta motor .

Volvo gör ju bilar med kvalité det är ju en sak som är säker då ingen volvo jag har haft innan har strulat motor mässigt men någon gång ska väl vara den första .
Även min far som har haft volvo har aldrig haft några problem med motorn utan enbart behöva byta slit delar så är valet Volvo igen när jag byter bil .

Ska gå in på forumet som du sa och läsa lite så jag får lite mer kött på benen för man vill ju inte stå där med en bil som man har gett över 80000 kr för som går sönder det första som händer.

Tack för alla svaren smile nu är jag lite klokare.

Sök