3641
Sök

koppla dimljus till park.ljus

Kungen
128 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
Tänkte försöka koppla in dimljuset till parkeringsljuset, antingen att det tänds när man slår på "p-ljuset" el att det går att sätta på "d-ljuset" när p-ljuset är på.
Just nu kan jag bara sätta på mitt d-ljus när jag har mitt helljus på (?) så ska det väl inte vara?

Har en mitsubishi eclipse, tkr det är så fult med lyktorna uppfällda. Skulle gärna vilja ha på dimljus+parkljus samtidigt. har för mej att det är lagligt?

Någon som vet hur man gör? är det nån kabel från d-ljuset som går till helljuset som man bara kan switcha om o koppla till p-ljuset?... hjälp mej big_smile

"Det är inte farten du dör av - Det är sättet du stannar på"
- Mekonomen -

263 Inlägg
14 oktober 2008
du tar jorden från dimljusen till parkeringsljusens plus eller var det tvärt om? ;O
Senast redigerat av _Jacob_ (14 oktober 2008)

Bjuuuu han!!

Kungen
128 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
_Jacob_ skrev:
du tar jorden från dimljusen till parkeringsljusens plus eller var det tvärt om? ;O

okej, så som jag har det nu så borde jorden gå från dimljus till helljus? så måste de nästan bara vara att byta plats?

- Mekonomen -

* Klåpare
1 718 Inlägg
14 oktober 2008
Du stjäl ström från p-ljusen och matar reläet för d-ljusen med. Dessutom så sätter du ett växlande relä på denna nya kabel och bryter kresten med en strömtjuv från halvljuset.
Då lyser alltid dimljuset när parkeringsljuset är påslaget och halvljuset släckt. Komplettera gärna med en strömbrytare till det växlande reläet så du kan stå med parkeringsljus i mörkret utan att behöva ha dimljusen på. smile

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

Kungen
128 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
Gulmun skrev:
Du stjäl ström från p-ljusen och matar reläet för d-ljusen med. Dessutom så sätter du ett växlande relä på denna nya kabel och bryter kresten med en strömtjuv från halvljuset.
Då lyser alltid dimljuset när parkeringsljuset är påslaget och halvljuset släckt. Komplettera gärna med en strömbrytare till det växlande reläet så du kan stå med parkeringsljus i mörkret utan att behöva ha dimljusen på. smile

okej, jäkligt bra beskrivning smile
hade lite tråkigt, så jag satt i paint och ritade/tänkte.. ritade då upp hur ja tror man kopplar hela skiten, tror du förstår cool

rätt? big_smile

länk: http://f.playahead.se/4f/7d7a56cf501949 … 4e4437.jpg

- Mekonomen -

* Klåpare
1 718 Inlägg
15 oktober 2008
Ja, nästan. smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/64741/483939_nx5x6a.jpg

* Klåpare
1 718 Inlägg
15 oktober 2008
Funkar också. Och så en brytare som skickar ström till reläets jord om man vill ha p-ljus utan halvljus.

* Klåpare
1 718 Inlägg
15 oktober 2008
Ah! Nu vet jag hur jag tänkte, jag stirrade mig blind på linan som går till halvljuset, förväxlade ljusen och en säkring i hjärnan brann. Blev lite dumt här. tongue Men glöder inte halvljuset när strömmen från reläet färdas mot jord genom det?

Tror inte att det är H4 på bilen..? H-4 lampan som standard på bilar började dö ut på senare år.
VVFS:
41 § Halvljusstrålkastare enligt 35 § skall vara så inkopplad i fordonets elektriska system att den förblir tänd när helljus-strålkastare används.
Senast redigerat av Gulmun (15 oktober 2008)

* Klåpare
1 718 Inlägg
15 oktober 2008
Ok, gött att lära sig nya saker. smile

Helt riktigt, en H4 ska aldrig lysa med båda trådarna samtidigt. Det var därför de slutade bli "standard" i och med lagändringen.

Kungen
128 Inlägg
15 oktober 2008
Trådstartare

okej. förstår nästan nu, bara en del på din beskrivning.

det står "+dim-ljus", ska man dra kabel mellan dimljusets plus till 30 på relä, sen på 87, ska man dra till dimljusets plus då också? hmm fattar inte..
Senast redigerat av Jaaack (15 oktober 2008)

- Mekonomen -

* Klåpare
1 718 Inlägg
15 oktober 2008
Allt på kopplingschemat utom brytaren i kupén och det växlande reläet är bilens orginal. Så allt du behöver göra på min variant är att

Stjäla ström från p-ljuset till vxl-relä, stift 30.
Stjäla ström från halvljuset till vxl-relä, stift 85.
Dra en kabel från vxl-reläets stift 87a (inte 87) till bilens befintliga relä till dimljusen, stift 85.
Dra en jordkabel från stift 86 på vxl-reläet. Förslagsvis genom en brytare för att koppla bort denna nya funktion.

Sök