T-kors 940

0skarsson
15 oktober 2008 · 29 Inlägg

Hej jag tänkte kolla om någon vet om det tar skada på motorn eller turbon
om man använder sig av T-kors. Motorn är i övrigt orginal så det var därför jag undrar detta smile

Volvo_Mannen Volvoskadad
15 oktober 2008 · 6 017 Inlägg

0skarsson skrev:
Hej jag tänkte kolla om någon vet om det tar skada på motorn eller turbon
om man använder sig av T-kors. Motorn är i övrigt orginal så det var därför jag undrar detta smile

det gör den inte så länge du laddar innom rimliga gränser, men skaffa ett chip och en laddtrycksmätare innan du börjar mixtra med laddet. och ladda inte över 1 bar med orginal turbo

Jonas
GurraG INGET ANNAT!!
15 oktober 2008 · 1 725 Inlägg

jag hade det på min 940 ltt.. det gick packningar etc.. fast laddade nog lite högt

Performance_ Förjaevle Brao
15 oktober 2008 · 555 Inlägg

tja, jag har t-kors i min 940i;) funkar hur bra som helst..men som sagt håll koll på laddet å skaffa lamda-mätare..wink

Karlsson_1988 Lågt, snabbt och brett
15 oktober 2008 · 167 Inlägg

laddade 1.8bar i min gamla 760 turbo å då krökte de stakar å insugspackningen gick så ladda inte för mkt å vid minsta spikning så sänker du laddtrycket..

Ska man åka brett är de lika bra å göra de rejält!
Volvo 240 "Supra MKIV" (1975)
0skarsson
15 oktober 2008 · 29 Inlägg

GurraG skrev:
jag hade det på min 940 ltt.. det gick packningar etc.. fast laddade nog lite högt

ah okej ah jag vet ju inte riktigt hur mycket min laddar nu med bara T-kors men det ska jag ta reda på eftersom jag har en laddtrycksmätare liggandes smile

0skarsson
15 oktober 2008 · 29 Inlägg

Karlsson_1988 skrev:
laddade 1.8bar i min gamla 760 turbo å då krökte de stakar å insugspackningen gick så ladda inte för mkt å vid minsta spikning så sänker du laddtrycket..

haha ah 1.8 bar är lite väl mycket för orginalstakar vad jag vet tongue

0skarsson
15 oktober 2008 · 29 Inlägg

Performance_ skrev:
tja, jag har t-kors i min 940i;) funkar hur bra som helst..men som sagt håll koll på laddet å skaffa lamda-mätare..wink

japp jag ska försöka sätta in min laddtrycksmätare som jag har liggandes smile så får jag se hur mycket den laddar

Volvo_Mannen Volvoskadad
15 oktober 2008 · 6 017 Inlägg

men ska du labba med laddet, rekomenderar jag chip om du inte har de, de sitter ju en laddtrycksspärr i chipet, och chipet gör även att de blir en bättre blandning när du kommer upp i ladd

Jonas
0skarsson
15 oktober 2008 · 29 Inlägg

Volvo__Mannen skrev:
men ska du labba med laddet, rekomenderar jag chip om du inte har de, de sitter ju en laddtrycksspärr i chipet, och chipet gör även att de blir en bättre blandning när du kommer upp i ladd

labba och sånt lite mer än T-kors hade jag inte tänkt mig just nu det är i framtiden isf men då kommer jag skaffa mig chip smile

Manne Jajjemen!
15 oktober 2008 · 1 512 Inlägg

Du kan utan problem höja till 0.6 utan chip.
Är ju inget som skiljer mot fulltryckaren förutom trycklockan.

Å sen ett chip är inte så dyrt.. Jag köpte ett vikingchip till min ltt. 1500:-




Volvo__Mannen skrev:
men ska du labba med laddet, rekomenderar jag chip om du inte har de, de sitter ju en laddtrycksspärr i chipet, och chipet gör även att de blir en bättre blandning när du kommer upp i ladd

Laddtrycksspärr i chipet? ..åfan roll

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
0skarsson
15 oktober 2008 · 29 Inlägg

Manne skrev:
Du kan utan problem höja till 0.6 utan chip.
Är ju inget som skiljer mot fulltryckaren förutom trycklockan.

Å sen ett chip är inte så dyrt.. Jag köpte ett vikingchip till min ltt. 1500:-




Volvo__Mannen skrev:
men ska du labba med laddet, rekomenderar jag chip om du inte har de, de sitter ju en laddtrycksspärr i chipet, och chipet gör även att de blir en bättre blandning när du kommer upp i ladd

Laddtrycksspärr i chipet? ..åfan roll

okej ah det låter inte så farligt smile ah lite framtidsplaner har jag allt, någon stans får man ju börja

RaLsO från bun!
16 oktober 2008 · 89 Inlägg

varför ens sätta i ett t-kors, när du har en laddstång att justera laddet med? (lr har inte ltt en så?!) höja ladd utan chipp går fint, men risk för spikningar över 0.8 bar

Teori och praktik är inte samma sak, glöm inte det!
Naddut
16 oktober 2008 · 127 Inlägg

0skarsson skrev:

Manne skrev:
Du kan utan problem höja till 0.6 utan chip.
Är ju inget som skiljer mot fulltryckaren förutom trycklockan.

Å sen ett chip är inte så dyrt.. Jag köpte ett vikingchip till min ltt. 1500:-




Volvo__Mannen skrev:
men ska du labba med laddet, rekomenderar jag chip om du inte har de, de sitter ju en laddtrycksspärr i chipet, och chipet gör även att de blir en bättre blandning när du kommer upp i ladd

Laddtrycksspärr i chipet? ..åfan roll

okej ah det låter inte så farligt smile ah lite framtidsplaner har jag allt, någon stans får man ju börja

jag har inget kipp på min och den laddar starx över 1bar..

Volvo_Mannen Volvoskadad
16 oktober 2008 · 6 017 Inlägg

Naddut skrev:

0skarsson skrev:

Manne skrev:
Du kan utan problem höja till 0.6 utan chip.
Är ju inget som skiljer mot fulltryckaren förutom trycklockan.

Å sen ett chip är inte så dyrt.. Jag köpte ett vikingchip till min ltt. 1500:-





Laddtrycksspärr i chipet? ..åfan roll

okej ah det låter inte så farligt smile ah lite framtidsplaner har jag allt, någon stans får man ju börja

jag har inget kipp på min och den laddar starx över 1bar..

på 740 sitter inte spärren i chippet. det är på LH 2.4 de sitter i chippet

Jonas
Marcus_89 Biltokig elektriker
16 oktober 2008 · 3 352 Inlägg

740 har ju med LH 2,4 wink Iallafall 1988b och senare, tidiga 88:or och äldre årsmodeller har LH 2,2.

Att ladda 1 bar utan chip skulle jag inte gjort, iallafall om man vill att motorn ska hålla. Lär spika sönder utan chip, bli inte förvånad om du får ett hål i en kolvtopp eller något liknande.

Volvo_Mannen Volvoskadad
16 oktober 2008 · 6 017 Inlägg

Marcus_89 skrev:
740 har ju med LH 2,4 wink Iallafall 1988b och senare, tidiga 88:or och äldre årsmodeller har LH 2,2.

Att ladda 1 bar utan chip skulle jag inte gjort, iallafall om man vill att motorn ska hålla. Lär spika sönder utan chip, bli inte förvånad om du får ett hål i en kolvtopp eller något liknande.

nja, turbo har väl inte LH 2.4 förrens 1990 om jag inte minns fel

Jonas
0skarsson
16 oktober 2008 · 29 Inlägg

RaLsO skrev:
varför ens sätta i ett t-kors, när du har en laddstång att justera laddet med? (lr har inte ltt en så?!) höja ladd utan chipp går fint, men risk för spikningar över 0.8 bar

nja ltt har inte ställbar wg om jag inte minns fel :S

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang