5894
Sök

Höja laddtrycket på en volvo s70 llt

63 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
Kan man höja laddtrycket o hur mycket utan att det skulle vara skadligt? o hur man kollar om man har hål i nån turboslang för bilen går skumt hackar till o tappar laddtrycket... vad kan de vara? har kollat lite men hittar inte riktigt alla slangar osv!!!

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
19 oktober 2008
kan inte bara höjja laddtrycket måste ju höjja brännsle trycket med annars skjuter man motorn efter ett tag.... man fåt kolla runt om det finns några synliga hål annars får man trycka... dock när den tappar ladd skulle jag börja med att kolla så¨lmm är ok..

2slow

63 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
azid skrev:
kan inte bara höjja laddtrycket måste ju höjja brännsle trycket med annars skjuter man motorn efter ett tag.... man fåt kolla runt om det finns några synliga hål annars får man trycka... dock när den tappar ladd skulle jag börja med att kolla så¨lmm är ok..

okej.inget ja kan pysla med:P.....men vad menas med lmm?

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 oktober 2008
Luftmassemätare.

Om du bara höjer laddtrycket, men inte bränslet, så skulle jag vilja uttrycka det i en gammal barnvisa:

"Ajajaj puff.... ajajaj puff.... ajajaj puff puff puff"

Du kan skaffa en ställbar BTR, som gör lite nytta i alla fall. Men då får pumpen jobba desto mer...

Lättast är att chippa, då blir det rätt. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

63 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
TurbOla skrev:
Luftmassemätare.

Om du bara höjer laddtrycket, men inte bränslet, så skulle jag vilja uttrycka det i en gammal barnvisa:

"Ajajaj puff.... ajajaj puff.... ajajaj puff puff puff"

Du kan skaffa en ställbar BTR, som gör lite nytta i alla fall. Men då får pumpen jobba desto mer...

Lättast är att chippa, då blir det rätt. smile

hehe okej.....bilen e chippad...jag har testat att dra ut kontakten på lmm o då dör bilen o sen börjar lamb lampan lysa

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 oktober 2008
Volvo855_t5 skrev:
hehe okej.....bilen e chippad...jag har testat att dra ut kontakten på lmm o då dör bilen o sen börjar lamb lampan lysa

Ja, du ska inte dra ut kontakten till LMMen! yikes
Den berättar för ECUn att "si och så mycket luft" kommer in, och ECUn matar fram motsvarande mängd soppa.

Att dra ut kontakten gör att ECUn får skjuta från höften, vilket inte funkar bra som du har märkt.

Är det originalturbon?
Då är det typ en 13G eller något, den ger inte mer än kanske 240hk eller nåt sånt som mest.
Visst kan du maxa laddet ytterligare men då börjar den bara spotta varmluft.

Vad laddar den nu med chip, eller det vet du inte?

63 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
TurbOla skrev:
Volvo855_t5 skrev:

Ja, du ska inte dra ut kontakten till LMMen! yikes
Den berättar för ECUn att "si och så mycket luft" kommer in, och ECUn matar fram motsvarande mängd soppa.

Att dra ut kontakten gör att ECUn får skjuta från höften, vilket inte funkar bra som du har märkt.

Är det originalturbon?
Då är det typ en 13G eller något, den ger inte mer än kanske 240hk eller nåt sånt som mest.
Visst kan du maxa laddet ytterligare men då börjar den bara spotta varmluft.

Vad laddar den nu med chip, eller det vet du inte?

vet inte vad den laddar men jag känner att laddet försvinner.....men bilen ska väl inte dö utan bara gå jätte dåligt.? ja turbon e org med chip.

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 oktober 2008
Volvo855_t5 skrev:
vet inte vad den laddar men jag känner att laddet försvinner.....men bilen ska väl inte dö utan bara gå jätte dåligt.? ja turbon e org med chip.

Du bör ju åtgärda det felet innan du ger dig i kast med att höja laddtrycket. tongue

Börja med att byta ut alla gummislangar till WGn från magnetventilen, blir det ingen skillnad då får du kolla så fjädern i WGn inte har blivit mjuk eller dålig, lättast är att få tag i en begagnad på skroten och prova byta ut.
Senast redigerat av TurbOla (19 oktober 2008)

63 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
TurbOla skrev:
Volvo855_t5 skrev:

Du bör ju åtgärda det felet innan du ger dig i kast med att höja laddtrycket. tongue

Börja med att byta ut alla gummislangar till WGn från magnetventilen, blir det ingen skillnad då får du kolla så fjädern i WGn inte har blivit mjuk eller dålig, lättast är att få tag i en begagnad på skroten och prova byta ut.

hehe ja jag får väl göra de...men de med lmm kan den göra så trycker försvinner med? hade öppet filter innan men bilen gick dåligt med de så satte tbx till org.

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 oktober 2008
Volvo855_t5 skrev:
TurbOla skrev:
Volvo855_t5 skrev:

hehe ja jag får väl göra de...men de med lmm kan den göra så trycker försvinner med? hade öppet filter innan men bilen gick dåligt med de så satte tbx till org.

Nej, lmmen mäter bara luftmängden som kommer in, så att ECUn sprutar in rätt mängd bränsle i förhållande till luften.

Har du problem med laddtrycket ligger det nog i WGn eller slangarna till magnetventilen.

Det är andra som också haft samma problem och kunnat höja sitt laddtryck med kanske 0,5 bar med bra friska slangar. smile

63 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
TurbOla skrev:
Volvo855_t5 skrev:
TurbOla skrev:

Nej, lmmen mäter bara luftmängden som kommer in, så att ECUn sprutar in rätt mängd bränsle i förhållande till luften.

Har du problem med laddtrycket ligger det nog i WGn eller slangarna till magnetventilen.

Det är andra som också haft samma problem och kunnat höja sitt laddtryck med kanske 0,5 bar med bra friska slangar. smile

Okej.....men kan man hitta nån typ av ritning hur alla slangar sitter osv?...

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 oktober 2008
Jag hittar tyvärr ingen bild med hjälp av Google, och kan inte hjälpa dig heller, för jag har ingen motor för tillfället. smile

8 282 Inlägg
19 oktober 2008
Volvo855_t5 skrev:
Okej.....men kan man hitta nån typ av ritning hur alla slangar sitter osv?...

Byt en slang i taget så behöver du ingen ritning.

Sök