4188
Sök

Hur fungerar det här med luftfjädring?

12 086 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
#1
Titta lite på luftfjädringsinstallationer ikväll.
Man ersätter alltså fjädern med en luftkudde? Hur blir det med dämpfuntionen med en luftkudde kontra en fjäder? Min första tanke va att de låter stumt, ska man få upp kudden i höjd krävs ju lite tryck.

Vad säger ni som vet/provat?

Arg Snickare
875 Inlägg
20 oktober 2008
#2
måste väl hela tiden finnas ett visst tryck i "kudden" som gör att bilen blir stum vid viss påfrestning. själva gummit i kudden töjer sig väl vid påfrestningn. det är väl det som blir själva stötdämparen.

12 086 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
#3
Töjjer sig?
Hur menar du? Kudden blåses ju inte upp på samma sätt som en ballong. Det är ju "stumt" material som blåses upp. Men frågan är hur lik fjädringen är en fjäder.  Hum.. fan kanske skulle beställa lite delar från väst, vore kul smile

En till sak, hur fan gör man med fjäderben?
Man måste väl åtminstone ha kvar dämparen?
Senast redigerat av JapMax (20 oktober 2008)

2 118 Inlägg
20 oktober 2008
#4
i lastbilar är luftfjädring iaf rätt behagligt wink

D.i.l.l.i.g.a.f


Sök