Kan en vakt på krogen ge en böter ?

Grishnac
19 oktober 2008 · 35 Inlägg

FCB skrev:

Grishnac skrev:

FCB skrev:
Grishnac

Håller med dig till 100% men killen säger att OV skrev bot om han har nu gjort det då är det tjänstefel. Har jag rätt eller har jag rätt? smile

Nej han KAN inte skriva en bot, det är fysiskt inte möjligt eftersom en bot är en avgift som man erlägger till statlig myndighet.
Alltså, även om han skriver ett papper med orden "böter för spya på bardisk - 500:-" så ÄR det inte en bot!  Det är ett ersättnignskrav vilket egentligen är samma sak som en bot men i civilt ändamål.

Men om han skriver en sådan lapp så är det inte något tjänstefel i sig, fast det betyder inte säkert att man kommer att få igenom kravet i ett eventuellt tingsrättsärende - även om det är högst troligt. Men eftersom summan bara är 500:- så kommer man knappast bestrida kravet och riskera en rättegång som kan komma att kosta väldigt mycket mer utan man går ju snällt med på att betala pengarna.

Oftast OV brukar ringa polisen om den skyldiga vägrar betala, OV kan lämna personuppgifter på den skyldiga via telefon till polisen. polisen kommer att skicka en bot hem och då är det inte på 500:-, det tillkommer med massa annat skit också.
Jag tror inte att polisen rycker på en fre/lör kväll för att skriva en bot med tanke på så mycket skit som händer just på helger big_smile dem kommer inte ens ibland när det handlar om LOB på lör/fre kvällar eller nätter smile

Nej OV kan göra en anmälan om man vägrar betala och då kan man bli kallad till en tingsrättsförhandling om krogägaren vill göra en anmälan om förstörelse till exempel, men polisen skickar inte bara en bot hem till dig för att en ordningsvakt begär det.
Du får en kallelse till förhör och får uttala dig om händelsen och sen kommer troligtvis ett papper hem till dig där det står att åklagare har bestämt att du skall få betala dessa 500:- till krogägaren i alla fall och du har en viss tid på dig att överklaga.
Om du då överklagar så kommer ärendet att gå till tingsrätten om målsägaren fortfarande hävdar sitt krav.

Volkswagen Passat "Variant" (2004)
Felax
19 oktober 2008 · 1 963 Inlägg

Han kan inte ge böter.. enda dom nötterna kan är ju o slåss haha

Men are not born - Men are made
henkebenke
19 oktober 2008 · 1 703 Inlägg

Får man pröjsa när man sprayat ner insidan av en nattbuss, känns det väl inte helt overkligt att man får pröjsa om man häller ur sitt maginnehåll på en bar?

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
sEAMP
19 oktober 2008 · 392 Inlägg

henkebenke skrev:
Får man pröjsa när man sprayat ner insidan av en nattbuss, känns det väl inte helt overkligt att man får pröjsa om man häller ur sitt maginnehåll på en bar?

Har inte sagt att jag klagade på att jag fick betala, bara frågade om vakten har rätt att göra så som han gjorde

Hellre död o begraven, än bög o bedragen!
matteeee Ingen himmel är så blå som min
19 oktober 2008 · 2 974 Inlägg

Bra undanflykt ändå, "äcklig grogg så jag spydde lite" hehe.,. skönt!! smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Smajly
19 oktober 2008 · 3 059 Inlägg

Va de nån som sa att det varit "en regel" i 25 år att dom tar ut en avgift för man lägger en spya??
Aldrig hört talas om.. De måste dom ha missat helt här istan.. Tur e kanske de..

Urkas Kräsen grafiker
20 oktober 2008 · 1 775 Inlägg

Tänk vad pengar folk kunde spara om dom slutade dricka sprit. wink

Whine whine!
Chrille855 drifter
20 oktober 2008 · 95 Inlägg

jobbat som bartender där fick flera betala 500 kr... att spy i en taxi i jkpg kostar 600 kr det e fakta!

//Chrille
Volvo V70N T5 "silverarrow" (2001)
Germax
20 oktober 2008 · 12 086 Inlägg

Aruzo skrev:
Här hemma på krogen har dom åxå en sånn regel att den som spyr inne måste betala 500 kr.. Betalar du inte så blir du utslängd och portad tills du betalar..

Så kan dom göra därimot.
Vet att den regeln gäller vid spelborden iaf, spiller man är de böter på 500kr

sEAMP
20 oktober 2008 · 392 Inlägg

matteeee skrev:
Bra undanflykt ändå, "äcklig grogg så jag spydde lite" hehe.,. skönt!! smile

Haha ja, nu var det så att det var en 6a shot med 3cl tequila och 3cl whiskey som vi döpt till chuck norris, dra åt h-vete va det smakar. så ganska förståeligt varför man inte orkar hålla allt inne? (dock första ggn jag spydde av den) tongue

Senast redigerat av sEAMP (20 oktober 2008)

Hellre död o begraven, än bög o bedragen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang