4773
Sök

Får inte upp tempen helt

83 Inlägg
17 oktober 2008
Trådstartare
Hej. Varför stiger inte tempen upp till 90 grader på min Golf 1,6 -99? Den har gjort det tidigare men efter att jag bytte tempgivaren så stiger den bara till ca 80 grader.

509 Inlägg
17 oktober 2008
Byt termostat.

83 Inlägg
17 oktober 2008
Trådstartare
Termostaten kan inte bara sluta fungera sådär helt plötsligt, Den funkade ju helt bra innan. Det är nå annat.

83 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
Tempen kommer upp i 90 men det tar länge. Hålls på 90 grader om man kör sakta men sjunker ner till 80-85 grader när man kör snabbare. Tar mycket längre innan den kommer upp i temp också.

761 Inlägg
19 oktober 2008
Peppe90 skrev:
Termostaten kan inte bara sluta fungera sådär helt plötsligt, Den funkade ju helt bra innan. Det är nå annat.

Det är termostaten,,, tvivlar starkt på att det är nått annat.. Varför skulle inte den kunna ge upp när den funkade innan, för det måste ju allt annat också ha gjort.......

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
19 oktober 2008
Peppe90 skrev:

99% säkerhet termostaten. Det kan ju vara en lödning som lossnat, inte alls orealistiskt!

Mvh

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
19 oktober 2008
som allt mekaniskt kan det gå sönder eller fastna i öppet läge... kolla den först. kostar inte många kronor om det är den det är fel på. men du kanske vill lägga ut några k för att sen få veta att det var termostaten för 120kronor som felade

2slow

83 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
Behöver inte lägga ut en krona på nå felsökningar. Ska koppla in datorn nån dag. Konstigt bara att den slutar fungera i samband med tempgivarbytet. Fungerade felfritt före så.

2 668 Inlägg
20 oktober 2008
Peppe90 skrev:
Behöver inte lägga ut en krona på nå felsökningar. Ska koppla in datorn nån dag. Konstigt bara att den slutar fungera i samband med tempgivarbytet. Fungerade felfritt före så.

tror inte bilen säger till attt termostaten bråkar.. att den är trasig visar sig på att antingen kokar bilen eller så går den inte upp i temp då den står öppen heltiden.... ja men ett däck funkar skitbra tills du drar en kniv i det med...

2slow

Offroad Racing
3 123 Inlägg
20 oktober 2008
byt termostaten! eftersom den visar annorlunda efter tempgivarbytet så var det väl fel på den gamla givaren. kan ju ha blivit en luftblåsa  i kylsystemet när du bytte givaren, som på nåt sätt pajade termostaten. För det är klassiska "termostatfelssymtom" du har. du kommer inte se nåt mer i datorn än vad tempmätaren i bilen visar (eftersom termostaten inte är elstyrd utan går på värme)

Dom flesta sakerna fungerar felfritt tills dom går sönder...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

83 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
Nån med ett bra svar iaf. Kan vara så. Får byta den då. Men jag menade ju bara före att om det blev nå fel när jag bytte givaren. azid behöver inte komma med nå dryga kommentarer.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
20 oktober 2008
Termostart till 99% som de flesta säger. Den har troligtvis fastnat i öppet läge och därför kommer motorn inte upp i riktig temp. Då den släpper in vatten hela tiden som kyler & circkulerar runt i motorn.

Kostar under 100 lappen så ingen fara på den biten.

C H E V R O L E T <3

83 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
Okej. Jo för den är på 90 grader när man inte kör så fort. Sen direkt när man kör snabbare så sjunker den. Seg på att komma upp också. Men tack för svaren. Tänkte bara höra om nån annan också varit med om det.

1 327 Inlägg
20 oktober 2008
Hade samma fel på min opel astra - 98. Böt termostat och då blev det bra.

2 668 Inlägg
20 oktober 2008
Peppe90 skrev:
Nån med ett bra svar iaf. Kan vara så. Får byta den då. Men jag menade ju bara före att om det blev nå fel när jag bytte givaren. azid behöver inte komma med nå dryga kommentarer.

dryga komentarer..?? sa bara samma sak som du fast på ett annat sätt i ett försök att få dig att förstå...

varför fråga om du inte accepterar svaren fast du får flera förklaringar?

2slow

1 497 Inlägg
20 oktober 2008
azid skrev:
Peppe90 skrev:

dryga komentarer..?? sa bara samma sak som du fast på ett annat sätt i ett försök att få dig att förstå...

varför fråga om du inte accepterar svaren fast du får flera förklaringar?

Kan inte annat än att hålla med dig azid wink

Sök