matt röd clio hur förvandlar man den till blank röd clio ?

highway Livsnjutare
20 oktober 2008 · 362 Inlägg

hej som texten lyder:
matt röd clio hur förvandlar man den till blank röd clio ?
är verkligen okunnig när det gäller polera....

Mvh Johan

Senast redigerat av highway (20 oktober 2008)

vissa försäkringsbolag är bra tills det händer något....
Audi A6 2,7 biturbo "quattro" (2000)
azid Det som inte dödar gör ont
20 oktober 2008 · 2 668 Inlägg

som hobby putsare skulle jag rekomendera sonacs rubbing och vax... vilja tålamod och tid över är vad som krävs

2slow
highway Livsnjutare
20 oktober 2008 · 362 Inlägg

azid skrev:
som hobby putsare skulle jag rekomendera sonacs rubbing och vax... vilja tålamod och tid över är vad som krävs

är det kombinerat eller är det 2 olika ?

vissa försäkringsbolag är bra tills det händer något....
Audi A6 2,7 biturbo "quattro" (2000)
azid Det som inte dödar gör ont
20 oktober 2008 · 2 668 Inlägg

olika först på med rubbing sen vax

2slow
FreddeK
20 oktober 2008 ·

om du ska gnida förhand så är ju SONAX väldigt lättarbetat. Köp deras rubbing och flytande hårdvax. tror dom ligger på ca 85kronor flarran. Sen är det bara att börja med rubbingen och gno så du blir gråhårig. Har du aldrig använt maskin så kan jag rekomendera en oscilerande maskin, den bränner inte lacken som en enkeltrissa kan göra. Sen finns det värre material att gå tillväga med så resultatet blir som ny men jag förmodar att du inte har vaxat så mycket då man läste din fråga.

highway Livsnjutare
20 oktober 2008 · 362 Inlägg

Freddeponken skrev:
om du ska gnida förhand så är ju SONAX väldigt lättarbetat. Köp deras rubbing och flytande hårdvax. tror dom ligger på ca 85kronor flarran. Sen är det bara att börja med rubbingen och gno så du blir gråhårig. Har du aldrig använt maskin så kan jag rekomendera en oscilerande maskin, den bränner inte lacken som en enkeltrissa kan göra. Sen finns det värre material att gå tillväga med så resultatet blir som ny men jag förmodar att du inte har vaxat så mycket då man läste din fråga.

okej hur ska man gnida?
hoppas det ger bra motion wink
antar att man först tar rubbing sedan flytande hårdvax men sen ??

mvh Johan

vissa försäkringsbolag är bra tills det händer något....
Audi A6 2,7 biturbo "quattro" (2000)
FreddeK
20 oktober 2008 ·

Ja först rubbingen....lägg på en tunn hinna på en del av bilen...ta ca 20x20cm yta...inte för mycket. låt den torka och sen gnider du bort det med cirkelrörelser....testa först på nedre delen av dörrarna där det inte syns så väl. Sen när du har fått tillbaka färgen på bilen så lägger du på glansvaxet....tunn hinna, nu kan du ta lite större ytor för den är lättarbetad om du gjort ett hyffsat underjobb. sen gnider du bort vaxet.

Står på hur du skall göra...men testa på ytor som inte syns så väl först....du kommer märka skillnad men det tar lite tid att få bort rubbingen.

Rubbingen är ju ett slipmedel som gör att du tar bort ett lager av lacken..hur mycket du tar bort avgörs ju hur mycket du gnor men kör du för hand behöver du inte vara orolig för att komma ner till grundlack osv.

Finns speciella polerdukar att köpa men vanligt polertrassel går finnemang det också...

Senast redigerat av Freddeponken (20 oktober 2008)

highway Livsnjutare
21 oktober 2008 · 362 Inlägg

Freddeponken skrev:
Ja först rubbingen....lägg på en tunn hinna på en del av bilen...ta ca 20x20cm yta...inte för mycket. låt den torka och sen gnider du bort det med cirkelrörelser....testa först på nedre delen av dörrarna där det inte syns så väl. Sen när du har fått tillbaka färgen på bilen så lägger du på glansvaxet....tunn hinna, nu kan du ta lite större ytor för den är lättarbetad om du gjort ett hyffsat underjobb. sen gnider du bort vaxet.

Står på hur du skall göra...men testa på ytor som inte syns så väl först....du kommer märka skillnad men det tar lite tid att få bort rubbingen.

Rubbingen är ju ett slipmedel som gör att du tar bort ett lager av lacken..hur mycket du tar bort avgörs ju hur mycket du gnor men kör du för hand behöver du inte vara orolig för att komma ner till grundlack osv.

Finns speciella polerdukar att köpa men vanligt polertrassel går finnemang det också...

okej ingen risk att man får cirklar och sånt?
är inte rubbingen ganska hård i konsistensen?

mvh Johan

vissa försäkringsbolag är bra tills det händer något....
Audi A6 2,7 biturbo "quattro" (2000)
Ksj
21 oktober 2008 · 1 217 Inlägg

Freddeponken skrev:
låt den torka

Just det momentet kan skifta väldigt mellan fabrikat på rubbing. Som exempel körde jag med flytande rubbing från turtle (om jag minns rätt) sist jag rubbade och den ska inte torka alls.

I det fallet ska du bara ösa på och gno som en liten blå direkt tills det är borta..

Så det skiftar starkt m a o, läs på flaskan/burken innan

Saab 900 "2.1an" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang