Tonade rutor..Bilprovningen?

evilaudio
29 september 2008 · 16 195 Inlägg

Malm3n skrev:

evilaudio skrev:

Malm3n skrev:
ut med rutorna och besiktiga utan.. finns väl ingen lag på att du "måste" ha sidorutor fram?

men man får ju liiika mycke böter samt ombesiktning om man blir stoppad av polisen...

jo visst är det så... dock så slinker man ju igenom besiktningen om man vill det smile bötern och ombesiktningen får man väl ta som ett straff för att man fuskat? right?tongue

visst.. själv tycker ja att de verkar MYCKE lättare å skita i å tona fram för så jävla snyggt e de inte,,

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
MrKerm Avstängd
29 september 2008 · 1 557 Inlägg

discokapten skrev:
Jag tror nästan att vi får skaparen av garaget.org att bygga världens största sökknapp, för folk verkar ha svårt att hitta den.

Jag behöver en FET knapp för jag hittar fan aldrig nått när jag skall göra det hmm

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se
Roadkiller Bredbands Tekniker
30 september 2008 · 176 Inlägg

Skulle behövas en STOR FET knapp för såna som gnäller om att olika saker är olagligt. Orka hålla på... mad

Själv gick min bil igenom besiktingen med tonade framrutor big_smile...

Smärta är skönt, tills det gör ont.!!
Att jämföra en Volvo med en Saab är som att jämföra en kontainer och ett jaktplan...
Tiger1978 Fattig student
30 september 2008 · 1 282 Inlägg

evilaudio skrev:

Malm3n skrev:

evilaudio skrev:

men man får ju liiika mycke böter samt ombesiktning om man blir stoppad av polisen...

jo visst är det så... dock så slinker man ju igenom besiktningen om man vill det smile bötern och ombesiktningen får man väl ta som ett straff för att man fuskat? right?tongue

visst.. själv tycker ja att de verkar MYCKE lättare å skita i å tona fram för så jävla snyggt e de inte,,

Tackar för att det är nån som kan svara på en fråga utan att klaga på att "söka SKA man göra innan man frågar" Alla är vi nybörjare nån gång..
25% toning får man som max ljusigenomsläpp.. Det är ca lika med 0.. Gamla golf I:or tex har ofta toning runt om (brun eller blå) som är godkänd men det är en Väldigt lätt toning.. Bilprovningen har ett mätinstrument som dom kollar med så där kommer man inte undan, slita säkringen är som nån sagt innan väldigt dumt eftersom du får oftast en ombesiktning på det.. Där finns ingen lag som jag vet om som kräver att du har sidorutor på din bil men om det sitter såna på din bil så är det upp till dig att underhålla utrustningen såpass att den funkar..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
BaamBaam
22 oktober 2008 · 2 Inlägg

Tonade bilrutor
Vindruta måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 %. Annan ruta i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 %. Kravet gäller både inifrån och utifrån.

Det är inte tillåtet med film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter

Volkswagen Corrado "Plåt" (1991)
NJ_
22 oktober 2008 · 2 118 Inlägg

Blackscorpion skrev:
På vindrutan ska det släppas igenom minst 75% av ljuset och på framdörrarna minst 70% av ljuset.
Det finns inget undantag på detta oavsett om det är från fabrik eller om bilen är en utställningsbil.

Ska bilen rulla på svenska vägar är det dessa regler man rättar sig efter.

Har även hört folk säga att man kan montera en ljusare färg så klarar man det. fel!
Normalt sett är den ljusaste nyansen 50%!
Denna film är i stort sett helt ofärgad, dvs det syns knappt att den är tonad.
Så vill man klara gränsen på framrutorna så blir effekten som att sätta din en klar plastfilm.
Totalt meningslöst.

Sammanfattningsvis:
vindruta ska släppa genom minst 75%
framdörrar minst 70% INGA UNDANTAG!
Det går att montera film på framrutorna så det blir 100%
lagligt men filmen är då klar och kommer inte ge någon effekt.

Notera att en helt "klar" ruta har ett ljusgenomsläpp på ca 85%

EDIT: felstavning

Senast redigerat av NJ_ (22 oktober 2008)

D.i.l.l.i.g.a.f
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang