4942
Sök

Sinus Live SL-A3000 skyddsfuktioner i steget?

1 785 Inlägg
22 oktober 2008
Trådstartare
Jag undrar vilka skydd det sitter i steget?

Är den skyddad för högt matad lågnivå?

Matningsspänningen blir för låg?

För lågt lastad bas?

Steget slår ifrån om man höjer volym eller gain över en viss gräns trots att spänningen över steget håller sig vid 12.5Volt vid hård spelning. En förbättring av laddningen är nödvändig men jag är nyfiken på vad det är som gör att steget slår ifrån. Instruktionerna som följer med steget är inte vidare informativ
Senast redigerat av dbjanoz (22 oktober 2008)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Team Autohifi!
865 Inlägg
22 oktober 2008
Vad kör du för bas/last?

Steget har över & under voltsskydd ( 11volt under & 16volt över ) Nerlastnings skydd samt kortslutnings skydd.

Sen kan det bero på olika saker.

1 785 Inlägg
22 oktober 2008
Trådstartare
MrCalle skrev:
Vad kör du för bas/last?

Steget har över & under voltsskydd ( 11volt under & 16volt över ) Nerlastnings skydd samt kortslutnings skydd.

Sen kan det bero på olika saker.

Basen är på 2*2ohm så det matchar inte steget. Den är kopplad i 1ohm nu men lådan är alldeles för liten och kablarna bara på 2,5mm2 ca 3 meter långa det medför en högre impedans men kanske inte tillräckligt hög.

Det går ner mot 12volt på multimetern mätt på steget

Men jag kan utesluta att det inte är gainen som gör att steget slår ifrån utan det har med strömresurser och last att göra

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

6 851 Inlägg
22 oktober 2008
Tror det beror på att du har lastat steget till 1ohm. Testa att lägga den till 4ohm och se om det blir samma sak.
Men Calle kan svara bättre på det. Men jag vet att Morres Sinus 3000 steg säger ifrån vid för hård belastning.

1 785 Inlägg
22 oktober 2008
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Tror det beror på att du har lastat steget till 1ohm. Testa att lägga den till 4ohm och se om det blir samma sak.
Men Calle kan svara bättre på det. Men jag vet att Morres Sinus 3000 steg säger ifrån vid för hård belastning.

Jag ska testa att lägga om lasten till 4ohm så får vi se om problemet försvinner, tyvärr så kommer det bara att bli 1500rms watt från steget i det läget. Men man får ju reda på om det är för låg last det beror på.

Det högsta uppmätta ljudtrycket är 150.9dB men högre ska vi nå

Team Autohifi!
865 Inlägg
22 oktober 2008
Att lasta ner steget i 1ohm är INTE att rekomendera.
För att:
1. Nerlastningsskyddet går i.
2. Du har med säkerhet förlite ström för att kunna detta. ( vet de som lyckas med detta men de har MYCKET ström att tillgå ) Inte att rekomendera ens att testa för en lekman. (Förtydligande<------)

En 4ohms last blir mycket bättre för dig, alt hitta ett annat steg som klarar 1ohms last.

Sök