5403
Sök

Dator problem :S:S

Saab nörd
224 Inlägg
28 april 2006
Trådstartare
Tjena, har en gammal HP dator (1,2ghz) som jag vill fixa så att jag har en egen. Problemet är att den vill inte starta om man tex har nätverkskort, grafikkort isatta i någon av slotsen på moderkortet. Tar man ur alla kort och kör på inbyggda grafikkortet så startar datorn :S. Jag måste ha ett trådlöst nätverks kort i den annars så kan jag inte ha internet. Har någon något bra tips att dela med sig?
Allting har fungerat tidigare!!!

Mvh Nicklas
Senast redigerat av olssson (28 april 2006)

Saab For Life!

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
28 april 2006
formatera datorn å lägg in nytt XP. antingen är grafikkortet trasigt eller så saknas drivrutiner till de, hur som helst så hittar inte datorn grafik kortet och med de så vet den inte vartifrån den ska hämta grafiken å då blir skärmen svart.

Enklast å kolla grafik kortet är att plocka ur de å åka hem till en polare å mata in de i hans dator händer samma sak så är grafik kortet med stor sannolijhet trasigt.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

Saab nörd
224 Inlägg
9 maj 2006
Trådstartare
Lucifer84 skrev:
formatera datorn å lägg in nytt XP. antingen är grafikkortet trasigt eller så saknas drivrutiner till de, hur som helst så hittar inte datorn grafik kortet och med de så vet den inte vartifrån den ska hämta grafiken å då blir skärmen svart.

Enklast å kolla grafik kortet är att plocka ur de å åka hem till en polare å mata in de i hans dator händer samma sak så är grafik kortet med stor sannolijhet trasigt.

Grafikkortet fungerar, grejen är att om tex sätter i ett nätverkskort eller nått annat i nån av pci-slotsen så startar den inte. Tar jag ut alla kort så startar den med de inbyggda grafikkortet.

Saab For Life!

3 138 Inlägg
9 maj 2006
Kan också vara så att du måste gå in i bios och ange att den inte ska starta med det inbyggda kortet om du har ett extra grafikkort.

Men som alla är inne på, XP är ganska känsligt för hårdvaruförändringar (plug-and-pray). I äldre versioner av windows kunde man i princip flytta hårrdisken när man köpte ny dator och lägga på lite drivisar så fungerade det. Gör man det idag blir det blåskärm. Formatera disken, lägg in xp på nytt när du har alla kort i som du vill använda.

Sök