Funderar lite på vad man kan göra för att få ordning på ormboet i motorn, det är helt sanslöst många slangar!
Det sitter en grej längst fram på motorn, som går in i avgasgrenröret, kallas tydligen för "Secondary Air Injection" vars uppgift ska vara att värma katten lite snabbare vid kallstart.
Undrar nu om det här systemet fyller nån funktion när väl katten är varm, om inte så skulle jag vilja plocka bort skiten. Det är bara i vägen och fungerar säkert lite halvtattigt efter 13 år utan underhåll... Kommer mätvärden att rubbas om jag tar bort det, eller är det lugnt? Vad tror ni?
Senast redigerat av Android (24 oktober 2008)
"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman Min projekt tråd
Det är som du säger att AIR ska hjälpa till att värma upp caten snabbare därefter fyller den ingen funktion. Har tagit bort detta på min bil och det ger mig inga problem så jag tror nog att du också kan ta bort det och plugga hålen.
Ok, det kanske blir jag gör så, men du tror inte motorn tar nån skada då? Jag tänker om den är programmerad att ha AIR systemet att den skulle reagera dåligt om det inte fanns där de första 120 sekunderna, t ex att katten skulle ta stryk pga en "fetare" blandning?
"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman Min projekt tråd
Läste just att det är någon slags "puls utjämning" i grenröret på avgassidan mellan 1-2 och 3-4, och att detta är samma rör som AIR går in i, kan detta stämma? Isf, vart ska man bäst plugga hålen? Känner mig lite osäker här, vill inte få bilen att gå sämre, men vill gärna bli av med det där AIR skiten då det ser förjävligt ut i motorrummet med det.
Det är röret/slangen som sitter längst fram på motorn om nån undrar...