6055
Sök

Twin pipes på V70N

287 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
Tjena alla glada!
Jag har bestämt mig sedan länge att göra något åt ljudet på min v70n 2,4T

Jag vill då ha Twin pipes men alla dessa är dubbelt så dyrt som en vanlig halvsats från tex Ferrita.

Funderar därför på att bygga själv, men då behöver jag hjälp med en sak.. om man då bygger eget från katt o bak, ska man då fimpa den gammla ljudämparen o ha raka rör från katt o bak, sedan två sportdämpare på vardera sida?

Alternativet är då att antingen ha kvar den första dämparen pluss de två sport på slutet, Eller att ha kvar den första och sätta dit en till innan bakaxeln. (två runda efter varandra.) och sedan rör därifrån o bak bara?

Tar gärna in alla tips! Vet att det är svårt att förutspå hur ljudet kommer att bli men ja vill inte ha något raggar bröt utan ett deskret ljud som hörs tydligt vid gaspådrag.

Häst
1 099 Inlägg
23 oktober 2008
Jag hade kört på raka rör (2.5") från katalysator och sen 2 sportljuddämpare.. Ska du ha 3" så kanske du kan ha 3 ljuddämpare. Allt beror på hur du uppfattar för högt/bröligt ljud.

Edit:
(Kör själv på 2.5 från katt med 1 sportljuddämpare.. Jag tycker det är lagom. Lite svårt för dig att ha 1 dämpare om du ska ha väl synliga twinpipes dock.)
Senast redigerat av DoT (23 oktober 2008)

Än är inte den sista idioten född..

287 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
Jag tror också på 2.5" från katt med två sportdämpare på slutet.. men känns osäkert om man verkligen ska fimpa den första dämparen i och med att det blir en lång bit med raka rör..
smaken är ju som baken, svårt att veta hur de kommer att låta bara! smile

Tnx!

Häst
1 099 Inlägg
23 oktober 2008
Figgis skrev:
Jag tror också på 2.5" från katt med två sportdämpare på slutet.. men känns osäkert om man verkligen ska fimpa den första dämparen i och med att det blir en lång bit med raka rör..
smaken är ju som baken, svårt att veta hur de kommer att låta bara! smile

Tnx!

Tänkte att jag skulle ut och spela in mitt för att ge dig en liiiiten uppfattning iaf, men kameran vart inte laddad.. Kanske lika bra såhär dags. Kanske inte hade varit så poppis hos grannarna. wink

Än är inte den sista idioten född..

4 506 Inlägg
23 oktober 2008
Kolla först vad du har platts med.
Eller utgå ifrån Ferritas egna ritningar och bygg efter det.

Vh Wallis

Kan du andas kan du dö.

287 Inlägg
24 oktober 2008
Trådstartare
hur får man tag i dom då?.. är det bara att knalla in o be om dom?big_smile
_Wallis_ skrev:
Kolla först vad du har platts med.
Eller utgå ifrån Ferritas egna ritningar och bygg efter det.

Vh Wallis

Sök