6463
Sök

Vad är Subaru Impreza STI för bil?

831 Inlägg
29 oktober 2008
Trådstartare
Hittade denna Impreza på blocket http://www.blocket.se/vi/18744053.htm?ca=10_s och blev lite nyfiken och småintresserad. Men jag kan absolut inte ett dugg om imprezor utan är hemma på Mitsubishi och EVO.

- Vilken är prestandan på STI modellen?
- Fyrhjulsdrift?
- Dyra service:ar?
- Hållbara?
- Vanliga fel/problem?
- Är det ett dyrt pris på Imprezan i annonsen?

Ös gärna på med erfarenheter. Vore detta något att satsa på eller har jag mer glädje av Type R:en? Som jag förövrigt stormtrivs med!

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
29 oktober 2008
varför inte fråga nån här på garaget som äger en? smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

182 Inlägg
29 oktober 2008
Tänker inte kommentera bilen då jag inte kan ett skit om dem. Men om du har en bil som du stormtrivs med, som dessutom är jäkligt snygg, då hade iaf inte jag bytt till en mycket äldre bil. Men det är bara min åsikt. Och alla har en!

VW-nörd?
4 332 Inlägg
29 oktober 2008
Alla Subaru har permanent fyrhjulsdrift och boxermotorer, deras signum tongue

831 Inlägg
29 oktober 2008
Trådstartare
Nej jag resonerar ju likadant! Varför byta ner sig. Jag stormtrivs verkligen med den, har aldrig varit några problem. Precis lika nöjd som när jag köpte den om inte nöjdare big_smile

Sitter på blocket varje dag i princip och nöjestittar för skojsskull och ibland dyker det upp en och annan bil som är småintressant därav mina frågor om just imprezan här. Har fått för mig att STI är någon specialmodell men det kanske det inte är?

sand3rs skrev:
Tänker inte kommentera bilen då jag inte kan ett skit om dem. Men om du har en bil som du stormtrivs med, som dessutom är jäkligt snygg, då hade iaf inte jag bytt till en mycket äldre bil. Men det är bara min åsikt. Och alla har en!
Senast redigerat av CrilleD (29 oktober 2008)

4 824 Inlägg
29 oktober 2008
eller varför inte ställa lite frågor på SSI (Svenska Subaru Impreza klubben) http://www.impreza.nu

nej STI är ingen specialmodell utan det är "värting" modellen, ska du ha en special modell ska du leta efter en Type R eller liknande.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

609 Inlägg
29 oktober 2008
tja... kolla på automotorsport.se eller nån annan sajt och läs deras tester....

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
30 oktober 2008
Christian S skrev:
eller varför inte ställa lite frågor på SSI (Svenska Subaru Impreza klubben) http://www.impreza.nu

nej STI är ingen specialmodell utan det är "värting" modellen, ska du ha en special modell ska du leta efter en Type R eller liknande.

22B är väl den absolut värsta Imprezan tror jag?

Turbo lover
555 Inlägg
30 oktober 2008
Känns väldigt dyrt för en vanlig STI från -98. Tror de ligger en bra bit under 100k i England. Annars är motorn och drivlinan i en STI mycket bättre än i en vanlig GT som vi har i Sverige.

Kolla www.pistonheads.co.uk för lite roliga Impreza-modeller (och annat skoj) till salu i England

V10
30 oktober 2008
alexbenhard skrev:
Christian S skrev:

22B är väl den absolut värsta Imprezan tror jag?

Litchfield Type-25 Impreza 415 hk är den snabbaste Imprezan man kan köpa. Dock görs den inte av Subaru men som sagt, värsta Imprezan som går att köpa över disk!

313 Inlägg
30 oktober 2008
alla subaru bilar är 4WD.och dom driver även alla 50-50.vilket subaru är kännt för.sedan så ska det vara svåra och trimma pga att det finns så mkt elektronik i dom.
dom är dyra i servicar.
sedan är dom dyra att hålla med.men tåliga är dom iaf.

knappt 140k för en -98 högerstyrd e för dyrt kan jag säga.även fast den ser riktigt fin ut.
du kan få en impreza sti från 2001-2003 för runt samma pris....
Senast redigerat av ezz4 (30 oktober 2008)

MOR åt gröt,FAR åt helvete!

Turbo lover
555 Inlägg
30 oktober 2008
ezz4 skrev:
alla subaru bilar är 4WD.och dom driver även alla 50-50.vilket subaru är kännt för.sedan så ska det vara svåra och trimma pga att det finns så mkt elektronik i dom.
dom är dyra i servicar.

knappt 140k för en -98 högerstyrd e för dyrt kan jag säga.även fast den ser riktigt fin ut.

Alla driver inte 50/50 dock. T.ex min driver 35/65 fram/bak med diffen i standard öppet läge, sen kan man låsa upp mittendiffen mer för att få det närmare 50/50 men fullt låst diff är bara rekommenderat på snö/is. Sti Type R och Type RA på gamla karossen med DCCD-diff ska ha den fördelningen iaf, hur det är på de nyare med DCCD-diff är jag lite osäker på. Men jag tror skillnaden där är mest att DCCD-diffen kan köras i Autoläge som arbetar tillsammans med olika sensorer för att ge optimal fördelning.
Senast redigerat av Turbovin (30 oktober 2008)

313 Inlägg
30 oktober 2008
Turbovin skrev:
ezz4 skrev:
dom är dyra i servicar.

Alla driver inte 50/50 dock. T.ex min driver 35/65 fram/bak med diffen i standard öppet läge, sen kan man låsa upp mittendiffen mer för att få det närmare 50/50 men fullt låst diff är bara rekommenderat på snö/is. Sti Type R och Type RA på gamla karossen med DCCD-diff ska ha den fördelningen iaf, hur det är på de nyare med DCCD-diff är jag lite osäker på. Men jag tror skillnaden där är att DCCD-diffen kan köras i Autoläge som arbetar tillsammans med olika sensorer för att ge optimal fördelning.

ååfan där ser man...då har jag fått fel info från en subarusäljare.
Ber om ursäkt för detta!

MOR åt gröt,FAR åt helvete!

Turbo lover
555 Inlägg
30 oktober 2008
Ingen fara, inte första gången en försäljare inte har koll på vad de säljer direkt wink

1 059 Inlägg
30 oktober 2008
typ-r e väl den dom byggde rallybilarna på o den finns väl bara som 2 dörrars?
Jag köper ju gärna en äldre spec modell som går fort är lite udda än nytt o vanligt.Min åskikt:)

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

Turbo lover
555 Inlägg
30 oktober 2008
Jepp WRC-bilarna byggdes väl på 2-dörrars karossen. Men egentligen är väl Type RA som är fyrdörrars ännu råare än Type R då Type RA saknar elhissar, ljudisolering, ja de är egentligen byggda för rally precis som Mitsubishi EVO rs.

Nu är dock inte en Type R speciellt tung med sina 1270-1300 kg och båda har väldigt tätstegade lådor.

Sök