3140
Sök

Beräkna komp och komptesta bilen

60 Inlägg
9 oktober 2008
Trådstartare
#1
När man nu beräknar komp i bilen så är det en massa faktorer som spelar in.
Packningens tjocklek
förbränningsrummets storlek
TDC

Men vad är det för skillnad mellan att komptesta motorn med en vanlig komptryckmätare och räkna ut det.
Skall det vara samma resultat som när man ränkar ut det???

Allt under 295 i däckstorlek är töntigt =p

4 682 Inlägg
10 oktober 2008
#2
de finns kompression och kompressionsförhållande .
kompression är trycket i cylindern å anges i bar. mäts med komp. mätare.
kompressionsförhållande är  i vilket förhållande bränsle-luft blandning trycks ihop när kolven förflyttar sig från bdc till tdc. , det är det som man räknar ut. fås genom att ta cylindervolymen dividerat med förbränningsutrymmets volym.
Senast redigerat av Moparboy440 (10 oktober 2008)

5 710 Inlägg
10 oktober 2008
#3
Svärdet skrev:
Men vad är det för skillnad mellan att komptesta motorn med en vanlig komptryckmätare och räkna ut det.
Skall det vara samma resultat som när man ränkar ut det???

Nej.
Det man missar när man räknar ut det är ju läckaget mellan kolv-->cylinderväggarna.

MVH Jonas
..............

60 Inlägg
10 oktober 2008
Trådstartare
#4
Men vilket är mest pålitligt. Är det att komptesta motorn med en kompmätare eller vad det nu heter?
Annars är det samma. Det är samma sak man mäter?

För jag fick höra att det är 2 helt olika saker.
Det man mäter med en kompmätare är bara konitionen på motorn och att det skall vara samma på varje

Allt under 295 i däckstorlek är töntigt =p

Whitetrash
589 Inlägg
10 oktober 2008
#5
Som du säger får du genom att använda komp.mätarn fram vilket komp. du HAR just för tillfället.

Om du räknar så får du ju fram vilket komp. du SKA ha i motorn.

Slutsats - räkna först, kontrollera med mätarn sen.

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

60 Inlägg
10 oktober 2008
Trådstartare
#6
tackar för detta.
Det är bra med raka svar och folk som kan (hoppas jag)smile

Allt under 295 i däckstorlek är töntigt =p

60 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#7
__Marcus skrev:
Som du säger får du genom att använda komp.mätarn fram vilket komp. du HAR just för tillfället.

Om du räknar så får du ju fram vilket komp. du SKA ha i motorn.

Slutsats - räkna först, kontrollera med mätarn sen.

Det var ju fel
Fick ett annat tips
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kompressio … 3%A5llande

Allt under 295 i däckstorlek är töntigt =p


Sök