5349
Sök

Hur funkar ac:n?

767 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
Alltså skulle vilja få några frågor klart för mig har en saab 93ss aero 03:a som ac verkar lite konstig på. Har märkt att magnet hjulet inte snurrar på den när man sätter på det kallast i bilen, men då sa pappa att den ta in kall luft utifrån nu när det är så kallt så den behöver inte använda den nu.
Kollad för ca 1 mån sen om det gick ström till kompressorn men det gjorde de inte pga att den inte behöver köras (sa pappa), den orkar nämligen inte kyla när det är extremt varmt ute som de va i somras

Nu till den stora frågan, är det för lite gas i el inte och stämmer det som pappa säger el ja han TROR....

Saab- se alla avundsjuka blickar
www.Rushracing.se

1 816 Inlägg
5 november 2008
Det är ju inga problem idag att få ner tempen i kupén utan att kompressorn drar igång, det räcker alltså med den kallare luft som redan finns. På så vis har han alltså rätt.
Om den inte kylde ordentligt i somras, hur mättes detta!?
För att med säkerhet veta om systemet är OK så bör man koppla in den och mäta upp trycket hos en auktoriserad firma för att se till att det inte finns läckage eller andra defekter.
Senast redigerat av Hilmer (5 november 2008)

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
5 november 2008
Orkar den inte kyla är den kass. Det mest vanliga är att där inte är tillräckligt med gas. Alltså en läcka.
Visst kan den slå till och från men är det varmt så skall den slå till.

Kan även vara spelet i magnetventilen som behöver justeras.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

767 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
de verkara som det är gas som har dunstat sa dom på saab

www.Rushracing.se

1 816 Inlägg
6 november 2008
SAAB_4ever skrev:
de verkara som det är gas som har dunstat sa dom på saab

Ordet "dunstat" har jag aldrig hört förr i dessa sammanhang haha!
Om det försvunnit gas (R134a) så beror det på ett läckage och inget annat.

12 086 Inlägg
7 november 2008
Det här med "fylla på AC" är i regel bull.
Givetvis är gasen borta pga läckage, bara fråga om hur lång tid de tar för den nya svindyra påfyllda gasen att pysa ut igen.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 november 2008
JapMax skrev:
Det här med "fylla på AC" är i regel bull.
Givetvis är gasen borta pga läckage, bara fråga om hur lång tid de tar för den nya svindyra påfyllda gasen att pysa ut igen.

Precis. Och då är det trycktest och sökning  och reparation av ev läckor som kommer kosta.

Men har inte Saab en funktion i Ac panelen att man kan få fram felkoder till ventilations systemet?

Jag har så på min gammla Audi från 1988. En sk OBD (on board diagnistics).
Där kan jag kolla allt som har med acn och fläkten att göra.

För lite gas, spänning till fläktmotor, alla sensorer osv..

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

2 164 Inlägg
7 november 2008
Den nya gasen kan bara läcka ut ja.
Kan bero på att man inte kört ett tag och någon packning blir lite torr och sen när man kör igen så blir de bättre och då fattas gas.
Brukar räcka med att bara fylla på om bilen är ganska ny.

MVH

F

767 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
Fredrik-79 skrev:
Den nya gasen kan bara läcka ut ja.
Kan bero på att man inte kört ett tag och någon packning blir lite torr och sen när man kör igen så blir de bättre och då fattas gas.
Brukar räcka med att bara fylla på om bilen är ganska ny.

MVH

F

de va så dom på saab menade oxå:P

www.Rushracing.se

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
7 november 2008
ACn kyler inte, den tar bort värmen, den bildar inge kyla, utan leder bara bort all värmluft på ett effektivt sätt cool roll

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

12 086 Inlägg
7 november 2008
The_Mechanic skrev:
ACn kyler inte, den tar bort värmen, den bildar inge kyla, utan leder bara bort all värmluft på ett effektivt sätt cool roll

Jasså?
Man för ju in ny kyld luft i bilen, med ditt resonemang så kan de ju aldrig bli kallare i bilen än vad det är utomhus. Vilket är poängen med AC.

En AC kyler luften, punkt.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 november 2008
The_Mechanic skrev:

Vad är du nu ute å hojjar wink
AC`n funkar ju precis som ett kylskåp. lol
Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
7 november 2008
JapMax skrev:
The_Mechanic skrev:

Jasså?
Man för ju in ny kyld luft i bilen, med ditt resonemang så kan de ju aldrig bli kallare i bilen än vad det är utomhus. Vilket är poängen med AC.

, Den KYLER intem som att du stoppar en isbit mot kinden, den snarare leder bort värme och fukt ur luften den drar in = luften känns och är svalare, ungefär som en Omvänd luftvärme pump, hur kan den ta varmluft ur luften som är 10minus grader?

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Kyltekniker
166 Inlägg
7 november 2008
The_Mechanic skrev:
JapMax skrev:
The_Mechanic skrev:

Jasså?

, Den KYLER intem som att du stoppar en isbit mot kinden, den snarare leder bort värme och fukt ur luften den drar in = luften känns och är svalare, ungefär som en Omvänd luftvärme pump, hur kan den ta varmluft ur luften som är 10minus grader?

en värmepump kan gå ner till -20. tex mitsubush electric.

men pröva fylla på vätska/gas på en verkstad. vi tar 1000 kr för de. och då kör vi in spårmedel också. så kan man lysa med uv-lampa och se eventuell läcka. men oftast är de en liten läcka i kondensorn och därmed läcker köldmediet ut. du kan fylla den då och då, men de är egentligen olagligt (miljöbrott). för man ska laga läckan.

byt torkfiltret också.
Senast redigerat av bemve (7 november 2008)

12 086 Inlägg
7 november 2008
The_Mechanic skrev:
JapMax skrev:
The_Mechanic skrev:

Jasså?

En AC tar in varm luft, komprimerar den (då värmen stiger, fysiska lagar) sen kyler man av den genom en kondensor, sen släpper man tycket och då sjunker temperaturen igen, med samma fysiska lag. Precis så funkar en AC i bilen och därmed sprutar den in kall luft i kupen.

Vadå leder bort värmen? Ja, man trycker ut den/jämnar ut den med den nya kalla luften. Men det är ju bara ett onödigt krångligt sätt att se på de hela.
Senast redigerat av JapMax (7 november 2008)

767 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
haar fixat en kille som skall kolla på detta han skulle kolla med spårmedel först sem fylla på med gas så tack alla som har svarat!

www.Rushracing.se

1 816 Inlägg
7 november 2008
JapMax skrev:
The_Mechanic skrev:
JapMax skrev:
Jasså?

En AC tar in varm luft, komprimerar den (då värmen stiger, fysiska lagar) sen kyler man av den genom en kondensor, sen släpper man tycket och då sjunker temperaturen igen, med samma fysiska lag. Precis så funkar en AC i bilen och därmed sprutar den in kall luft i kupen.

Vadå leder bort värmen? Ja, man trycker ut den/jämnar ut den med den nya kalla luften. Men det är ju bara ett onödigt krångligt sätt att se på de hela.

Idag finns det inget känt sätt att producera kyla, bara att leda bort värme.
Det som händer i en klimatanläggning är att köldmediet leder bort värmen från kupén och släpper ut denna utanför bilen. Förångaren har till uppgift att kyla, rena och torka luften i kupén, värme attraheras alltid av kalla ytor så värmen söker sig alltså till förångaren (evapurator) som då är kall. Vid förångaren så värmer alltså luften upp köldmediet som då förångas och leds sedan ut till kondensorn (som då är varm), här led då värmen bort via fläkt och fartvind eftersom utetempen är lägre än gasens (kondensorns) temp och köldmediet kyls alltså ner och blir åter till gasform.
Detta är vääldigt enkelt uttryckt och jag tänker inte gå in på detaljer
En AC skapar alltså inte kyla, den leder bort värmen.

12 086 Inlägg
7 november 2008
Hilmer skrev:
JapMax skrev:
The_Mechanic skrev:

Det som händer i en klimatanläggning är att köldmediet leder bort värmen från kupén och släpper ut denna utanför bilen. Förångaren har till uppgift att kyla, rena och torka luften i kupén, värme attraheras alltid av kalla ytor så värmen söker sig alltså till förångaren (evapurator) som då är kall. Vid förångaren så värmer alltså luften upp köldmediet som då förångas och leds sedan ut till kondensorn (som då är varm), här led då värmen bort via fläkt och fartvind eftersom utetempen är lägre än gasens (kondensorns) temp och köldmediet kyls alltså ner och blir åter till gasform.

I min bil blåser det iaf ut kall luft ur lufthålen, inte suger in varm!

Förövrigt har jag aldrig sagt att den skapar kyla, jag säger att den kyler lyften.
Jag kom på att jag missade en ganska väsentlig bit i min förklaring av hur AC fungerar, givetvis är de inte luften som kyls i kondensorn utan kylmedlet, som förutom kondensorg går igenom ett till cellpaket som kyls av ACn, sedan går varm luft igenom denna och kyls och sprutar sedan ut i kupen.

Sen att värmen går ut i kylmedlet och sedan ut i kondensorn och vidare ut i fria luften är ju sant, men vad är de för överkurs i fysik? Jag säger inte att du har fel, huvudsaken är att jag har rätt! cool

1 816 Inlägg
7 november 2008
JapMax skrev:
Hilmer skrev:
JapMax skrev:

I min bil blåser det iaf ut kall luft ur lufthålen, inte suger in varm!

Förövrigt har jag aldrig sagt att den skapar kyla, jag säger att den kyler lyften.
Jag kom på att jag missade en ganska väsentlig bit i min förklaring av hur AC fungerar, givetvis är de inte luften som kyls i kondensorn utan kylmedlet, som förutom kondensorg går igenom ett till cellpaket som kyls av ACn, sedan går varm luft igenom denna och kyls och sprutar sedan ut i kupen.

Sen att värmen går ut i kylmedlet och sedan ut i kondensorn och vidare ut i fria luften är ju sant, men vad är de för överkurs i fysik? Jag säger inte att du har fel, huvudsaken är att jag har rätt! cool

Jag har certifikat för klass 2.3 så jag har läst en del om sånt här...

Sök