1982
Sök

Villket F-3 värde bör man hamna på?

167 Inlägg
8 november 2008
Trådstartare
Haloj håller på och räknar lite på vilken storlek jag ska ha på min baslåda och har provat att räkna med två olika program, BassBox och Probox men får ganska olika storlek på lådan. Det jag reagerar på är att F-3 värdet som Bass Box föreslår är 52,2HZ medan i Probox blir det 45,8HZ vad bör man ha? lådan ska sitta i en 9-5combi och jag spelar blandad musik, vill ha sluten låda.
Senast redigerat av 9-3 aero (8 november 2008)

----> SAAB 9-5 Aero <----
Uppdatering med ny bas och låda pågår
--> Sound By Loke 2.0 <--> 3.0 på G :)

21 761 Inlägg
8 november 2008
Nästan alla beräkningsprogram visar olika resultat, det beror på att tillverkarna av programmen har använt sig av olika formler för beräkning av lådor och avstämningsfrekvenser.

När man låter programmen "välja själv" så utgår de ifrån olika typer av "optimal" låda, i vissa fall finns det flera val av optimal låda. När det gäller BassBox (har det programmet själv) så kan man välja olika mycket dämpmaterial eller inget alls, det spelar en viss roll i den beräknade F-3dB.

Det finns inte olika kupéstorlekar att välja på i BassBox, men kanske Probox har den funktionen (?). Däremot kan man i BassBox lägga på en enklare variant av simulerad kupéförstärkning, tex 12dB förstärkning från 60 Hz eller så (bara ett exempel).

Vilken bas handlar det om?

2 665 Inlägg
8 november 2008
När du designar sluten låda ska du kolla på Q värdet som blir på systemet.
0,71 brukar sägas vara en bra kompromiss mellan djup o snabbhet.
Med högre Q värde får du bumligare återgivning och okontrolerad bas.
En sluten låda faller väldigt långsamt(6db/okt) i basen så 45 eller 52hz hör du ingen skillnad på. 52-45hz skiljer under 1db. Sedan hjälper ju kupen till också.
En basreflex däremot faller 12db/okt under avstämmningen.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
8 november 2008
Jag skulle kunna skriva ett 5 sidors inlägg i det där, men F-3dB för en sluten låda säger inte så mycket.
Är det en sluten låda?

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

21 761 Inlägg
8 november 2008
Rickard-v skrev:
En sluten låda faller väldigt långsamt(6db/okt)
En basreflex däremot faller 12db/okt under avstämmningen.

Nja, en sluten låda med Qtc på 0,707 faller med ca 12dB/oktav enligt teorin. En basreflexlåda brukar falla med 20-24dB, men det beror ju på förhållande mellan basens Qts/lådvolym/avstämning förstås. smile

Kan förresten tillägga att angivelsen av Qtc i BassBox inte är riktigt pålitligt. Jag vet inte varför det är så, måste vara en bugg i programmet. Däremot stämmer själva frekvenskurvorna ganska bra när man jämför med tex WinISD.
Senast redigerat av Drönirettab (8 november 2008)

Sök