2855
Sök

Volvo och SAAB snart ett minne blott!

Ace Ventura
1 240 Inlägg
9 november 2008
#21
saabgutten skrev:
är det bara något jag tror eller ser det ut för at saab ågare tar mer hand om bilarna sina änn va volvo ägare gör???

De är bara för att man måste ta hand om en saab för att den ska gå.. Volvon tuffar å går oavsett hur du behandlar den!
big_smile


Fisketokig
2 997 Inlägg
9 november 2008
#22
Det är då ingen vanlig jävla lågkonjunktur iaf när dessa jättar är på väg att välta.

Fortunes Top500 över företagen för ett år sedan så var GM på plats 5 och Ford på plats 9.
Listan är över intäkter, vilka pengar som drogs in av företagen 2007.

När nu GM har gått ut med att de inte klarar mer än årsskiftet så är det jävligt illa. En ynka månad sen är pengarna slut.

Hur många är då sugna att köpa av dem nu då det troligen kommer gå så illa att priserna rasar på bilarna inom kort.

Folk kommer inte köpa bilar igen förrän marknaderna är stabila och man vet vad sitt eget boende kommer kosta framöver och hur säkra jobben fortfarande är mm.
Innan vanligt folk kommer dit så är det långt, väldigt långt.
De riktiga följderna av detta kommer ta minst ett år innan det är någorlunda stabilt är ju många experter eniga om. Skrämmande om det är så.

Om USA satsar inom landet bara, vem har köpt upp Saab och Volvo då och till vilket pris?
Senast redigerat av Martin 9-3 (9 november 2008)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Snål gnällspik
402 Inlägg
9 november 2008
#23
Varför Volvo PV skänktes bort till Ford är för mig en total gåta. Jag kan för mitt liv inte begripa varför. Ford köpte volvo PV 1999 för 50 miljarder. Kassan i volvo var då ca 40 miljarder. Dessutom var den gemensamma plattformen för modellerna S80, V70 och S60 helt klar, ett arbete som kostat 30 miljarder.
En bilmodell måste ju anses tjäna in sina utvecklingspengar, så det var ju bara för ford att börja sälja de klara modellerna.
Slutsatsen är alltså att Ford fick BETALT för att överta hela volvo PV!  Helt otroligt....
Vem och vilka förutom koncernchefen Leif "Landsförrädaren" Johansson tog detta beslut ?
Och viktigare nu, vad kommer sagde Johansson hitta på härnäst? Kommer han 'sälja' volvo lastvagnar till Dubai för en krona.

Det är bara att börja baka barkbrödet med den idiotiska överklassen i Sverige...  :-(

Volvo S80 2,9.

1 653 Inlägg
9 november 2008
#24
för inte länge sedan värderades hela GM koncernen till 4 miljarder, dvs ingenting...

så att GM är riktigt illa ute är inte så svårt att förstå, blir inte ett dugg förvånad om SAAB säljs till kina!
Senast redigerat av Thullen (9 november 2008)

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

Reservdansk
6 271 Inlägg
9 november 2008
#25
rough_boy skrev:
fabbeps skrev:
det är ju inte konstigt att det går dålig för ford de bygger ju bara bilar som dricker 2 liter milen typ ju!

haha vilket skitsnack Fords småbilar har ju alltid varit bensinsnåla det är volvo som alltid druckit som kameler men nu har dom äntligen fått fram en bil som drar 0,36-0,45 med Fords hjälp

Det där är total bullshit!

Under den första femårsperioden levererade Volvo mer än 20 miljarder kronor i vinster till Ford. Volvo blev därmed något av Fords guldkalv.
Flera projekt överfördes också till Ford. Redan innan försäljningen hade en grupp Volvotekniker utvecklat intressanta miljölösningar.
”En projektgrupp hade utvecklat hybridbilar”, säger en tekniker som var med. ”Men all kunskap om hybrider och miljö gick nu över till Ford.”



Ford koncentrerade denna kunskap till Detroit där det sattes upp ett center för miljö i Dearborn.
”Hybridlösningarna som funnits på Volvo kom nu i stället att hamna i Ford Escape”, säger Volvoteknikern.

Volvo fick däremot aldrig någon hybridbil. Den lösning som Ford Escape hade valt ansågs vara för motorsvag för att passa på Volvos nya stadsjeep XC90.

Källa:
http://www.va.se/nyheter/2008/10/16/ford-volvos-olycka/


I slutet på 1990-talet gick Volvos personbilsrörelse mycket bra. Men i styrelsen för AB Volvo fanns ändå en oro, varje ny bilmodell tog så mycket resurser att hela bolaget riskerades, ansåg man.
"Styrelsen i AB Volvo var personbilsfientlig", säger en tidigare Volvodirektör. "Lastvagnsgubbarna klagade över att vi tog pengar från dem."

Koncernchefen Leif Johansson och AB Volvos styrelseordförande Håkan Frisinger fick uppdraget att sälja Volvo Personvagnar.
Hösten 1999 var en uppgörelse klar med Ford.
I Detroit tittar bolagen på varandra, och eftersom General Motors köpt svenska Saab passade Ford nu på att köpa svenska Volvo.

Officiellt betalade Ford 50 miljarder kronor, men genom att överta en stor kassa och få uppskov med betalningen av köpeskillingen var försäljningspriset snarare 26- 27 miljarder kronor.

Källa:
http://www.gt.se/nyheter/1.1354928/sa-raddas-volvo
Senast redigerat av TurbOla (9 november 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
9 november 2008
#26
Hösten 2006 hade Ford nämligen tagit lån på 120 miljarder kronor för att klara rationaliseringsprogrammet, och Volvo användes då som säkerhet.
Därefter har Ford antagligen svårt att sälja Volvo tillräckligt billigt för att hitta en köpare, eftersom man då måste hitta ny säkerhet för sina lån.
Fredrik Arp lät hösten 2007 Price Waterhouse Coopers utvärdera om Volvo skulle tjäna på ett "stand alone"-alternativ.

Konsulterna kom inte oväntat fram till att det bästa för Volvo vore att stanna kvar i Ford. Direktiven såväl som slutsatsen hade dikterats av Arp i syfte att tillfredsställa styrelseordföranden Lewis Both, som i dagarna blir Fords finans-chef.
Men andra i Fordledningen ville sälja Volvo och under våren 2008 blev det allt tydligare att Volvo är till salu.

"Om Ford velat integrera Volvo i sin organisation hade man naturligtvis gjort det när de andra premiummärkena såldes", säger en tidigare Volvochef.
"Nu valde man i stället den andra vägen och öppnade Volvos böcker. Den särställning man nu ger Volvo har bara ett syfte: att klä bruden inför en försäljning."

Inom Ford pågår nu en global kampanj för att skapa "One Ford". Volvo är dock inte med i dessa planer utan måste klara sig på egen hand. Därmed har bolaget hamnat i en mycket besvärlig mellanställning.

Den lönsamhet Volvo en gång hade är borta, resultatet av tio års Ford-ägande är att Volvos premiumkänsla eroderat och att produktprogrammet ligger efter konkurrenterna.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

7 100 Inlägg
9 november 2008
#27
men jaha!vafan gör de om de försvinner? går det dåligt så gör de det!!
inte fan gråter någon när typ konsum i ens hemort förvinner!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Reservdansk
6 271 Inlägg
9 november 2008
#28
bmx skrev:
men jaha!vafan gör de om de försvinner? går det dåligt så gör de det!!
inte fan gråter någon när typ konsum i ens hemort förvinner!

Volvo har många anställda i Sverige, det påverkar hela västkusten. Skövde är Volvo, som det står i en artikel.

Vi snackar "bara" om den största mass-uppsägningen i Sveriges historia, vad jag vet...

Inte direkt som när "Konsum försvinner" på hemorten...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Hojmek
748 Inlägg
9 november 2008
#29
bmx skrev:
men jaha!vafan gör de om de försvinner? går det dåligt så gör de det!!
inte fan gråter någon när typ konsum i ens hemort förvinner!

DU är ganska obegåvad? eller? Tänk på alla jobb som försvinner, folk blir arbetslösa mm mm.

7 100 Inlägg
9 november 2008
#30
TurbOla skrev:
bmx skrev:
men jaha!vafan gör de om de försvinner? går det dåligt så gör de det!!
inte fan gråter någon när typ konsum i ens hemort förvinner!

Volvo har många anställda i Sverige, det påverkar hela västkusten. Skövde är Volvo, som det står i en artikel.

Vi snackar "bara" om den största mass-uppsägningen i Sveriges historia, vad jag vet...

Inte direkt som när "Konsum försvinner" på hemorten...

ja men går det dåligt så finns de tyvärr inget att göra!

visst,jävlig tråkigt att jobb försvinner!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

136 Inlägg
9 november 2008
#31
Om man ska tro alla pessimister så kommer det bara finnas tre varumärken kvar om nåt år.. jag tror snarare att det bara kommer finnas några få företag, men med flera varumärken.. så är det ju på sätt och vis redan idag.. Saab tvingas flytta produktionen till GMs fabriker vare sig de vill eller ej.. vem som sen är ägaren kan ju kvitta.. och om ledningen i ett företag väljer att köpa varumärket Saab eller Volvo så kan de ju sen göra precis vad de vill med det varumärket.. Fungerar ju likadant i alla marknader, vare sig det är bilar, jeans eller mat...

___________________________________
It takes a lot of balls playing golf like I do!

Reservdansk
6 271 Inlägg
9 november 2008
#32
bmx skrev:
ja men går det dåligt så finns de tyvärr inget att göra!

visst,jävlig tråkigt att jobb försvinner!

Inte?
Läste nyss på Svenska Ingenjörers Sida att ingenjörerna på Volvo jobbat dag och natt för att ta fram V50 Bifuel, för att försöka få fram en säljande modell.

Det finns några som gör något, medan du apatiskt sitter och tittar på.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
9 november 2008
#33
magnuslindstrom skrev:
Om man ska tro alla pessimister så kommer det bara finnas tre varumärken kvar om nåt år.. jag tror snarare att det bara kommer finnas några få företag, men med flera varumärken.. så är det ju på sätt och vis redan idag.. Saab tvingas flytta produktionen till GMs fabriker vare sig de vill eller ej.. vem som sen är ägaren kan ju kvitta.. och om ledningen i ett företag väljer att köpa varumärket Saab eller Volvo så kan de ju sen göra precis vad de vill med det varumärket.. Fungerar ju likadant i alla marknader, vare sig det är bilar, jeans eller mat...

Så är det ju inom PC-spelsbranchen t.ex.

Förut fanns det väldigt många olika utvecklare, men nu är det ett antal större bolag som köper upp alla andra och lägger ner, eller inhyser dom under sin egen logotype...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 813 Inlägg
9 november 2008
#34
Media överdriver alltid allt. ! bara för att folk ska köpa tidningar.

Åk före du så väntar jag på dig där..!

16 197 Inlägg
9 november 2008
#35
TurbOla skrev:
bmx skrev:
ja men går det dåligt så finns de tyvärr inget att göra!

visst,jävlig tråkigt att jobb försvinner!

Inte?
Läste nyss på Svenska Ingenjörers Sida att ingenjörerna på Volvo jobbat dag och natt för att ta fram V50 Bifuel, för att försöka få fram en säljande modell.

Det finns några som gör något, medan du apatiskt sitter och tittar på.

de bäste vore ju att dom tog fram en bil som e snygg å SKIT billig.. för just nu e volvo varken snygga elle billiga.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Snål gnällspik
402 Inlägg
9 november 2008
#36
Du har imponerande koll, TurboOla! :-)

Vad är det för fel på Sverige? Alla andra nordiska länder har bra ekonomi och går framåt. I Sverige går företagen och allt åt he***te. ... kanske skulle det vara bra med lite nationalism. Oj nu skrev jag visst ett förbjudet ord som betyder att jag är rasist och nazist.. (obs ironi )

Volvo S80 2,9.

Reservdansk
6 271 Inlägg
9 november 2008
#37
evilaudio skrev:
de bäste vore ju att dom tog fram en bil som e snygg å SKIT billig.. för just nu e volvo varken snygga elle billiga.

Men det är ju bara din personliga åsikt. smile
Om alla hade tyckt som du, hade Volvo inte funnits alls.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
9 november 2008
#38
perzy skrev:
Du har imponerande koll, TurboOla! :-)

Vad är det för fel på Sverige? Alla andra nordiska länder har bra ekonomi och går framåt. I Sverige går företagen och allt åt he***te. ... kanske skulle det vara bra med lite nationalism. Oj nu skrev jag visst ett förbjudet ord som betyder att jag är rasist och nazist.. (obs ironi )

Nja, som alla vet (tror jag) är ju Island på väg att krascha samman, deras ekonomi är ungefär ett minne blott.
Sverige subventionerar Isländska Bankens filialer i Sverige för att dom ska klara sig. smile

Swedbank köper Roskilde Banks kontor i Danmark, för att deras ekonomi också försvann. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 299 Inlägg
9 november 2008
#39
bmx skrev:
TurbOla skrev:
bmx skrev:
men jaha!vafan gör de om de försvinner? går det dåligt så gör de det!!
inte fan gråter någon när typ konsum i ens hemort förvinner!

Volvo har många anställda i Sverige, det påverkar hela västkusten. Skövde är Volvo, som det står i en artikel.

Vi snackar "bara" om den största mass-uppsägningen i Sveriges historia, vad jag vet...

Inte direkt som när "Konsum försvinner" på hemorten...

ja men går det dåligt så finns de tyvärr inget att göra!

visst,jävlig tråkigt att jobb försvinner!

Du de e inte bara jävligt tråkigt för dom som blir uppsagda. Helt plötsligt e de massor människor som behöver ett jobb. Hur många tusen e inte de?? Hur jävla svårt blir de inte då o få jobb!!??!!

Håller med Bodegan, du är då inte särskilt begåvad...
Senast redigerat av Rallyhalle (9 november 2008)



Sök