Volvo 850, 2x Alpine Type-r 12", portad låda

MickeHE
3 november 2008 · 17 Inlägg

Hej
Jag funderar på att bygga en portad låda till 2 st Type-r 12or. Är det någon som har något tips på hur man ska rikta portarna och åt vilket håll man ska rikta elementen. Har hål i hatthyllan för 6x9 (har sågat upp) så jag kan nog få igenom portarna där ganska lätt(men låter det bra att ha dom där?). Har även funderingar på att köra dom i en sluten låda på ca 60 liter. Om någon har en bra ritning på en portadlåda till type-r 12" så är det bara att höra av sig. Bilen är en 850 sedan och musikstilen är mest hiphop och sånt studs smile
/Micke

Drönirettab
3 november 2008 · 21 761 Inlägg

Om du kör dem i sluten låda så går det kanske att montera så att basen spelar upp genom hålen för 6x9, sedan täta mellan låda och hatthyllan så att allt ljud tvingas igenom hålen.

MickeHE
3 november 2008 · 17 Inlägg

Visst de kanske funkar , men det kommer ju inte bli någon lek att täta då hatthyllan inte är jämn på undersidan. Förut hade jag en 28 liters sluten låda tätad mot skidluckan, det spelade rätt bra in i kupen då tyckte jag. Men jag vette fan hur man ska lyckas med det om man har 2 st element.

EDIT:
En till ide är ju att man bygger en bandpasslåda och riktar porten ut genom skidluckan, det skulle nog kanske funka. Vad tror ni?

Senast redigerat av MickeHE (3 november 2008)

Drönirettab
3 november 2008 · 21 761 Inlägg

Bor du i själva Luleå?

Kanske Nyberg på Multimedia-Import kan hjälpa dig med det där, eller ge mer tips.

Att göra en bandpasslåda och låta porten spela ut genom skidluckan borde fungera, men då ska porten sticka fram ända till kanten på ryggstödsdynan för att inte utrymmet i skidluckan ska bete sig som en förlängning av porten.

Senast redigerat av Drönirettab (3 november 2008)

micke7406
3 november 2008 · 1 400 Inlägg

Kör i stället på sluten låda. Dom låter förjävligt i portade låder.
Den basen spelar även djupt i portat

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
MickeHE
10 november 2008 · 17 Inlägg

Jag har en ny plan och de är att köra på en 60l sluten låda och täta den mot ryggstödet så dom spelar ut genom skidluckan, har provat detta med ett element och det lät svinbra. Är det någon som vet hur de kommer låta om man har 2 st element? När man har ett element så får man ju elementet centrerat mot skidluckan. Sen hoppas jag på att nån vet vad ryggstödet har för vinkel ( så jag slipper gå ut och mäta) wink
/Micke

Drönirettab
10 november 2008 · 21 761 Inlägg

När man har två element så kan man montera basarna bredvid varandra fast i 90 graders vinkel, det ska tydligen bli bra enligt de som har testat det. smile

Newbie
10 november 2008 · 94 Inlägg

MickeHE skrev:
Jag har en ny plan och de är att köra på en 60l sluten låda och täta den mot ryggstödet så dom spelar ut genom skidluckan, har provat detta med ett element och det lät svinbra. Är det någon som vet hur de kommer låta om man har 2 st element? När man har ett element så får man ju elementet centrerat mot skidluckan. Sen hoppas jag på att nån vet vad ryggstödet har för vinkel ( så jag slipper gå ut och mäta) wink
/Micke

Jag har 2 likadana basar i min bmw och spelade först med en bandpass låda som hade 3 st 4" portar i hathyllan, men det spelade 80-180Hz vilken va helt galet, men fick sen tips på hur jag kunde bygga om den så det spelade 45-100Hz. Och det är väll godkänt? å man kan ju fortfarande se basarna om man avnävdet plexi osv smile

Lär mig allt du kan
MickeHE
10 november 2008 · 17 Inlägg

Okej, det är sant, det borde funka. Har suttit och skissat på en sådan låda nu, jäklar va den kommer ta plats om man gör lådan konisk. Adaptern mot ryggstödet blir ganska stor om man ska ha lådorna i 90 grader. Men de är väl smällar man får ta big_smile

Newbie
10 november 2008 · 94 Inlägg

haha jo, det tar ju en del plats tongue men min låda är inte så jävla liten heller tongue men just nu låter det skit, tror jag.. men vände bara basarna å tog bort den slutna delen på min tongue så det är absolut inge välljud, men jobbar på de

Senast redigerat av Newbie (10 november 2008)

Lär mig allt du kan
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang