4493
Sök

Fel lådvolym?

206 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#1
Tjenare på er smile

Jag har en baslåda med dubbla 10" i, och jag tycker att den på vissa frekvenser spelar ganska dåligt och på vissa skitbra (dvs slö,bullrig,tråkig respektive pigg,snärtig, och bara helt underbar smile )

därför tänkte jag om någon här kunde kolla om lådan verkligen stämmer för mina basar

Lådan är den här: http://www.mds.se/?artnr=sev102

Det står att den är på 2x37 liter, men när jag räknade lite så kom jag fram till att den i själva verket är sammanlagt 74 liter (utan port och basar). Porten tar sammanlagt 5.5 liter, alltså får man kvar 68,5 liter

Porten är en slotport(kallas det så? tongue) och har innermåtten 312x40x270 (HxBxD)


Basarna: Blaupunkt GTW 1000 mkII
    * Fs: 35 Hz
    * Qts: 0,61
    * Vas: 28 liter
    * Xmax: +- 8mm


Basarna drivs på ett bryggat mutant nw280sp, och lådan spelar baklänges i en 850 sedan smile


All hjälp uppskattas! MVH Albin
Senast redigerat av Grodan74 (6 november 2008)


457 Inlägg
7 november 2008
#2
om jag har fattat win ISD rätt så borde lådan va avstämd till ca 36-37Hz :S kan de stämma? ska leka lite mer å se om de funkar som de ska...

21 761 Inlägg
8 november 2008
#3
Ungefär 39 Hz får jag det till, men det beror ju dels på om lådan har dämpmaterial och dels vilket beräkningsprogram man använder. Basarna ser iaf ut att kunna spela ett ganska brett frekvensregister i den där lådan (borde alltså kunna spela både djupbas och dunk), verkningsgraden är hög men har inte en sån smal baspeak som "dB-lådor" brukar ha.

Så visar åtminstone mitt beräkningsprogram, men verkligheten är ofta lite annorlunda jämfört med vad lådprogrammet visar. smile

Vilken delningsfrekvens har du till baslådan?

206 Inlägg
8 november 2008
Trådstartare
#4
Okej tackar smile

Jag tycker som sagt den spelar väldigt konstigt tongue det är ofta hiphop som låter ganska jobbigt, rock och liknande brukar låta bra. Det är inte spela högt jag är ute efter, jag vill ha så välljudande som möjligt tongue

Jag delar på 80hz just nu, hur brant vet jag inte dock inte tongue ingen subsonic..

vad bör avstämningen ligga på?


2 665 Inlägg
8 november 2008
#5
För att det ska låta bra så bör man ju ha ljudet i samma rum som man sitter i, inte i bagaget. Vänd basarna framåt, ner med armstödet i baksätet, bort med skidsäck och plastlucka o allt som kan finnas där. Täta mellan lådan o baksätet.
Provlyssna o upptäck vilket kvalitet dina basar har.

Låter det fortfarande inte bra så prova en sluten låda, eftersom dina basar har så passa högt Q värde passar de bättre i sluten eller väldigt stor basreflexlåda. (säkert dubbla volymen)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

2 665 Inlägg
8 november 2008
#6
Testade i mitt program som säger 75liter sluten med Q 0,71. Mindre låda högre q värde (bumlig okontrolerad återgivning) men det brukar aldrig byggas i hifi branchen. Bilstereo branchen lurar väldigt många när de säger "passar i liten sluten låda".
Denna stora slutna låda får -3db vid 41hz vilket är mkt bra.

Basreflex med 35liter bör stämmas av till 35hz. Med 40hz blir det en rejäl peak vid 50hz o då låter viss musik bra som peaken passar till medans mycket annat låter fel. Mycket dämpull kan rädda din låda.

Det är ju fel av MDS o skriva 2x37liter när det är en stor låda på 75liter
Senast redigerat av Rickard-v (8 november 2008)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

21 761 Inlägg
8 november 2008
#7
Jag tycker att avstämningen egentligen ska fungera ganska bra, men subsonicfilter skulle nog inte vara så dumt att ha. Testa att ha lägre delningefrekvens, tex 60 Hz, och lyssna hur det låter. Risken är förstås att det blir ett glapp i frekvensgången mellan baslådan och framsystemet, det beror på hur låga frekvenser som framsystemet kan återge.

Jag kan komma på åtminstone 5 st orsaker till att lådan låter slö:

1. Lådan är bakåtvänd, vilket kan göra att låga frekvenser tar längre tid på sig att nå fram.
2. Basarnas parametrar visar att de egentligen passar bättre till sluten låda.
3. Basarna spelar aningen "i motfas" jämfört med framsystemet.
4. Slutsteget orkar inte driva basarna på ett bra sätt.
5. Basarna klarar inte av att återge låga frekvenser på ett bra sätt, subsonicfilter kanske behövs.

21 761 Inlägg
8 november 2008
#8
Rickard-v skrev:
Bilstereo branchen lurar väldigt många när de säger "passar i liten sluten låda".

Flera av basarna passar i förhållandevis liten sluten låda, bilkupén hjälper ju till att förstärka de lägsta frekvenserna. Däremot skulle dessa lådor inte låta bra inomhus. smile

2 665 Inlägg
8 november 2008
#9
Enligt min beräkning är lådan 73,8liter - porten som tar 5,4liter vilket ger 68,4 liter kvar precis som du kom fram till.
Då blir det 34,2liter kvar till basen - ca2liter för basen. =32,2liter
Mina beräkningar säger att lådan är avstämd till 40hz


Drönirettab
Vissa passar säkert bra. Men det du menar med passar i bilkupen påverkar frekvensgången. Det är inte det jag menar. Jag menar Qtotal på bas o låda tillsammans. Som visar på karaktären och lite av ljudkvalitet.

Många små lådor för höga q värden uppåt 0,9- 1,2 då passar de inte i liten sluten låda!!!!!
Men högt q värde ger ofta mycket bas tycker man men det är oftast massa resonanser somlurar örat, som man alltid ska undvika egentligen.
Senast redigerat av Rickard-v (8 november 2008)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

206 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
#10
Som exempel på när den låter konstigt
http://www.youtube.com/watch?v=oKuRJ9SlZu8
De allra första baskagge-slagen där i början, dom låter inte så märkvärdigt vid datorn. Men i bilen så kommer det sån jäkla bas att man tror dörrarna ska lossna tongue den överröstar framsystemet och låter dåligt. och jag har inte basen för högt uppskruvad, den låter bra till andra låtar som inte har det här jobbiga ljudet

kan det vara 50hz-peaken som du menar Rickard-V?


Tackar för svaren hittills smile


21 761 Inlägg
9 november 2008
#11
Rickard-v skrev:
Basreflex med 35liter bör stämmas av till 35hz. Med 40hz blir det en rejäl peak vid 50hz

Ungefär hur många dB skiljer det vid 50 Hz när man stämmer av till 35 Hz respektive 40 Hz?

När jag kollar i två olika program så får jag det till ca 1,5dB högre återgivning vid 50 Hz med 40 Hz avstämning, den skillnaden är ju inte gigantisk. smile

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
9 november 2008
#12
Grodan74 skrev:
Tjenare på er smile

Jag har en baslåda med dubbla 10" i, och jag tycker att den på vissa frekvenser spelar ganska dåligt och på vissa skitbra (dvs slö,bullrig,tråkig respektive pigg,snärtig, och bara helt underbar smile )

därför tänkte jag om någon här kunde kolla om lådan verkligen stämmer för mina basar

Lådan är den här: http://www.mds.se/?artnr=sev102

Det står att den är på 2x37 liter, men när jag räknade lite så kom jag fram till att den i själva verket är sammanlagt 74 liter (utan port och basar). Porten tar sammanlagt 5.5 liter, alltså får man kvar 68,5 liter

Porten är en slotport(kallas det så? tongue) och har innermåtten 312x40x270 (HxBxD)


Basarna: Blaupunkt GTW 1000 mkII
    * Fs: 35 Hz
    * Qts: 0,61
    * Vas: 28 liter
    * Xmax: +- 8mm


Basarna drivs på ett bryggat mutant nw280sp, och lådan spelar baklänges i en 850 sedan smile
All hjälp uppskattas! MVH Albin

Man ska nog inte begära underverk med de sakerna, samt så har du en svår bilmodell att bygga i
Så bara lådvolymen ändrar nog inte så du får den optimala goa basen som du verkar eftersträva.

Testa att trycka i en trasa eller liknade i porten så man får en sluten låda se om du tycker basen blir
tajtare.

MVH//Björn
www.dbakuten.se


21 761 Inlägg
9 november 2008
#13
En polare byggde en basreflexlåda med dubbla Orion HP12D4 i sin Volvo 854, de basarna har också ett någorlunda högt Qts (0,56). Med basarna vända mot bakluckan så spelade de mycket djupbas och högt, hur de spelade "dunk" minns jag dock inte riktigt.

När han vände basarna mot ryggstödet så blev det ännu mer tryck i kupén, fast han var tvungen att täta ordentligt mellan lådan och ryggstödet för att det skulle bli bra. Med basarna vända mot ryggstödet så spelade lådan både djupbas och dunk med bra resultat, lådan hade en hyffsat jämn frekvensgång när han fick den uppmätt med mätutrustning.

Visserligen var lådan avstämd till omkring 35 Hz, men det gjorde ingen speciell skillnad när han testade en högre avstämning. Den teoretiska frekvensgången med den lådan skiljer sig inte så väldigt mycket från den låda som diskuteras i denna tråd, därför tycker jag att man borde kunna få till ett bättre ljud med lådan.

Men det är ju som sagt bara i teorin, verkligheten är ofta annorlunda. smile

206 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
#14
aha okej, så jag bör alltså bygga en ny låda/plugga igen den jag har nu, så bör den peaken jag har försvinna? smile Jag tänkte att det blir svårt att täta mot ryggstödet med den lådan, eftersom ryggstödet lutar och baffeln är helt rak


21 761 Inlägg
10 november 2008
#15
Det enklaste att testa är förstås att täppa till portarna så att lådan blir "sluten", helt klart, då får du iaf en fingervisning om hur en sluten låda kan låta.


Sök