3058
Sök

Bilen laddar inte??!!

33 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
Yo alla:) jag har en chrysler 300 -68 med en 7.2 liters V8. 440 big block. Har haft problem med laddningen, så jag fick bytat till ny generator o efter det så skulle det fungera (enligt verkstan för han kolla laddningen, låg på 14.1) fick hem bilen. funka galant på hemvägen. 1-2 dar senare skulle jag ut på en runda dock dog bilen på vägen:S ladadde inte. fick lånat annat batteri så jag kom hem. kan d nu va som så att batteriet i bilen är för klent? Att den drar mer ström än den hinner ladda? Bara generatorn e på 75 amp. O misstänker jag rätt så om batteriet är klenare ex 55 amp, så borde ett kraftigare batteri vara lösningen? Väldigt tacksam för svar, tips och råd:) mvh

21 761 Inlägg
11 november 2008
Om generatorn ger ut 14,1 V så ger den tillräcklig spänning för att batteriet ska kunna hålla en relativt bra laddning, felet ligger i så fall någon annanstans. Det är ingen idé att sätta in ett annat batteri förrän du har hittat felet, ladda upp ditt nuvarande batteri och mät generatorns laddspänning igen.

Kolla även att batterilampan lyser när du har tändningen påslagen.

Det borde ju dock märkas ganska lätt ifall ditt nuvarande batteri egentligen är för klent, det krävs en hel del för att starta ett big block. smile
Är batteriet för klent så ska det rimligtvis gå ganska segt att dra runt startmotorn om yttertemperaturen börjar leta sig ner mot någon minusgrad vid en kallstart, även med bra laddat batteri.

Vad har du för batteri nu och hur gammalt är det?
Senast redigerat av Drönirettab (11 november 2008)

198 Inlägg
11 november 2008
jag hade också samma problem med min oldsmobile å då va batteriet ganska klent och gammalt så jag stoppade in ett nytt större och har inte hafft problem på hela sommaren så pröva att byta=)

33 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
Finn ingen batterilampa, dock en mätare som visar om den laddar. Alternator (generator). Står i mitten vid start, men med lampor o ac igång letar den sig neråt. Vet inte vad det e för batteri eller ålder. Står inget på det. Den är ganska lättstartad,... går runt ett par varv men sen går den oftast igång utan problem. Men sedan bara försvinner strömmen, så undrar ju vart den tar vägen. Om den änu ej laddar, vilket vore konstigt, eller vad det nu kan vara. Ganska så tråkigt fel... nyköpt oxå:P

33 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
Vrt5, vad för batteri köpte du till din Olds då?smile

volvoraggare
4 776 Inlägg
11 november 2008
kolla vad du har för batteri i bilen låter ju som att batteriet inte orkar med alt kolla syran också är det för låg syrenivå så brukar det sluta ladda också

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

198 Inlägg
11 november 2008
jag kommer inte riktigt ihåg vad de va för storlek på de kanske 80 amp

33 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
Aa precis, verkar som att batteriet inte  orkar med, trots allt en gigantisk motor.

21 761 Inlägg
11 november 2008
Eftersom den inte har batterilampa så blir jag osäker på hur laddsystemet egentligen är uppbyggt, det får någon annan ge råd om.

Om den inte laddar så får du nog kika på alla kablar omkring generatorn och batteri så att ingenting glappar eller är trasigt. Ifall den ändå verkar ladda som den ska, då kan det förstås vara batteriet som helt plötsligt har blivit dåligt och vägrar att ta emot laddning.

Är du osäker på batteriets skick och ålder, då är det nog bäst att köpa ett nytt. Du kan dock låta en bilverkstad eller bilelektrisk verkstad göra ett belastningstest på batteriet, då syns det direkt ifall det är dåligt. smile

volvoraggare
4 776 Inlägg
11 november 2008
Soulless skrev:
Aa precis, verkar som att batteriet inte  orkar med, trots allt en gigantisk motor.

i med ett större batteri så tror jag det skulle hjälpa

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

33 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
mycket bra tips o råd:) Får kolla in ett större batteri på iaf minst 80 amp, så får vi hoppas det är lösningen. Fanns faktiskt en sladd under bilen som var av, men den blev åtgärdad i o med generatorbytet. Väntar bara på rembyten nu med:P

Sök