slutstegs problem..mono eller?

removal PULVERLACKERAR
11 november 2008 · 605 Inlägg

Har köpt ett slutsteg 4kanals..
Nu undrar jag vad det är för skillnad på vanligt kanal steg och ett mono?
Jag fick höra att jag skulle ha ett mono steg men nu har jag köpt ett vanligt tror jag...
Kan någon hjälpa mig med det LILLA problemet?

Vill du snygga till under bilen? Lacka bakaxel eller länkarm?Prata med mig, älskar att lack
Chevrolet Impala "Knack8an" (1959)
Chevrolet Impala "nöjesbilen" (1959)
Saab 9-3 VECTOR "E-85an" (2008)
Janneutanb
11 november 2008 · 7 272 Inlägg

Mono är en kanal
2 kanaligt är 2 kanaler, höger och vänstere.
4 kanaligt är 4 kanaler, dubbla höger och vänster. Används ofta för fram + baksystem.

Enkelt förklarat iaf, sen kan man ju ofta brygga stegen och så.

MickeHE
11 november 2008 · 17 Inlägg

Vad ska du ha slutsteget till? Ska du köra baselement eller framsystem?

removal PULVERLACKERAR
12 november 2008 · 605 Inlägg

ska köra en rockford 15tums bas med steget

Vill du snygga till under bilen? Lacka bakaxel eller länkarm?Prata med mig, älskar att lack
Saab 9-3 VECTOR "E-85an" (2008)
Chevrolet Impala "Knack8an" (1959)
Chevrolet Impala "nöjesbilen" (1959)
MickeHE
12 november 2008 · 17 Inlägg

Då borde du skaffa ett monoblock eller bryggkoppla ett 2 kanals steg.

removal PULVERLACKERAR
12 november 2008 · 605 Inlägg

men vad är monoblock...vad är det för skillnad

Vill du snygga till under bilen? Lacka bakaxel eller länkarm?Prata med mig, älskar att lack
Chevrolet Impala "Knack8an" (1959)
Chevrolet Impala "nöjesbilen" (1959)
Saab 9-3 VECTOR "E-85an" (2008)
benjii
12 november 2008 · 8 Inlägg

ett monoblock är ett steg som bara har en kanal som man använder för att driva en bas med

MickeHE
13 november 2008 · 17 Inlägg

Monoblocket spelar enbart monoljud, 2 och 4 kanals slutsteg kan oftast spela mono eller stereo. Mono ljud är när det kommer samma ljud ur både höger och vänster högtalare och stereo ljud är motsatsen.Du kan koppla på fler än ett baselement på ett monoblock även fast det bara är en kanal. Men om du sätter framsystemet på monoblocket kommer den spela likadant i höger och vänster +att dom flesta monoblocken har bara LPF, så det skulle låta skit. Men det funkar utmärkt enligt mig att köra baselement på flerkanals steg, bara att ställa om till mono på steget. Rätta mig om jag har fel.

Faniskogen Skogsfan
13 november 2008 · 649 Inlägg

Ja, nog går det väll att köra basar på flerkanaliga steg. Men till en bas ska man ju oftsat brassa på med mycket effekt. Och ifall du har ett 4kanaligt steg så kanske du inte kan använda alla kanalerna till en bas, OM inte kopplingsalternativen tillåter detta, mitt gamla gjorde inte det tror jag.
Ifall fallet är som så att du inte kan koppla alla kanalerna till basen så kommer du ju bara kunna använda halva slutsteget vilket man ju inte vill. Så om du inte redan köpt det 4kanaliga, köp ett monosteg istället till basen. Det är det enklaste, bara att köra på.

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930
Audi A3 (1997)
removal PULVERLACKERAR
13 november 2008 · 605 Inlägg

Ja, jag köpte ett slutsteg som jag hade tänkt att ha till framsystemet...MCHAMMER mystic 4,0( 4*675watt..)
Fungerar att driva en bas iaf...men jag får ju inte ut allt i basen och ett rockford slutsteg går inte att få tag på...Har vart in på brl och dom letar i stockholm efter ett...Dom har ju bara 1500w slutsteg men jag är inte så sugen på två steg då det skulle passa bättre med ett STORT=)

Vill du snygga till under bilen? Lacka bakaxel eller länkarm?Prata med mig, älskar att lack
Chevrolet Impala "Knack8an" (1959)
Saab 9-3 VECTOR "E-85an" (2008)
Chevrolet Impala "nöjesbilen" (1959)
ante_hedis
13 november 2008 · 457 Inlägg

ska du ha bara ett så lär du isf köpa ett rejält 3-kanals om du ska ha framsystemet på steg. men de ska väl gå att brygga kanal 3-4 på steget? å köra 1.2 på framsystemet, alltså de du har nu. Läste lite info om steget på en sida i usa, steget går att brygga å ställa om i stereo eller mono, då skulle iaf jag ha bryggat de som ja skrev å sen köra dom kanalerna i mono sen resten på framsystemet.

dbjanoz
14 november 2008 · 1 785 Inlägg

removal skrev:
Har köpt ett slutsteg 4kanals..
Nu undrar jag vad det är för skillnad på vanligt kanal steg och ett mono?
Jag fick höra att jag skulle ha ett mono steg men nu har jag köpt ett vanligt tror jag...
Kan någon hjälpa mig med det LILLA problemet?

Mono steg spelar bara frekvenser under 300hz alltså inget att ha om du ska driva ett framsystem. Om du däremot ska driva basar är det mycket effektivare med ett mono steg som bl a drar mindre ström vid samma levererade effekt mot ett t ex 2 eller 4 kanals steg

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
discokapten Kapten på disco!
14 november 2008 · 1 729 Inlägg

dbjanoz skrev:

removal skrev:
Har köpt ett slutsteg 4kanals..
Nu undrar jag vad det är för skillnad på vanligt kanal steg och ett mono?
Jag fick höra att jag skulle ha ett mono steg men nu har jag köpt ett vanligt tror jag...
Kan någon hjälpa mig med det LILLA problemet?

Mono steg spelar bara frekvenser under 300hz alltså inget att ha om du ska driva ett framsystem. Om du däremot ska driva basar är det mycket effektivare med ett mono steg som bl a drar mindre ström vid samma levererade effekt mot ett t ex 2 eller 4 kanals steg

Saxat ifrån wikipedia.

Monofoni (eller mono) är i ljudtekniken en ljudåtergivningsmetod där man anvnder bara en elektrisk signal för att bära fram ljudet. även om ljudtergivningskällorna (till exempel högtalarna) är två eller flera, så är ljudtergivningen monofonisk när den elektriska signalen bara är en. är signalerna två, kallas det stereofoni; är de fler än två kallas det ambiofoni.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
evilaudio
14 november 2008 · 16 195 Inlägg

removal skrev:
Ja, jag köpte ett slutsteg som jag hade tänkt att ha till framsystemet...MCHAMMER mystic 4,0( 4*675watt..)
Fungerar att driva en bas iaf...men jag får ju inte ut allt i basen och ett rockford slutsteg går inte att få tag på...Har vart in på brl och dom letar i stockholm efter ett...Dom har ju bara 1500w slutsteg men jag är inte så sugen på två steg då det skulle passa bättre med ett STORT=)

4*675 watt??     tror nog att de ska va 4*6,75 watt isf.

rockfords steg e ju så sjukt mycke bättre än de du har idag.


T600-4 kan du både driva din bas samt framsystem me utan problem.

montera ett T400-4 i en polares bil å de driver dubbla 6,5" kit samt 2st P1 10" å ja lovar att de spelar riktigt bra smile

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang