3955
Sök

Vad gäller vid ägarbyte från svensk till norsk?

1 311 Inlägg
14 november 2008
Trådstartare
Har en säljare från Norge på besök nu till helgen och han ska ev. köpa min bil, men hur blir det med ägarbytet? alltså själva pappersdelen?

Någon som VET?

Edit: fann detta, någon som gjort detta tidigare?

Avregistrering genom export

Om man säljer ett begagnat fordon till en person bosatt i annat land och inte har möjlighet att välja variant 1 ovan, innebär det ett utökat ansvar för den svenske säljaren. Det beror på att ärendet betraktas som en export och inte ett ägarbyte. För att fordonet ska kunna avregistreras, ska säljaren sända in följande till Vägverket,
701 81 Örebro:

* fordonets bägge registreringsskyltar (om fordonet endast har en registreringsskylt, till exempel mc, EU-moped klass 1,traktor, terrängsskoter, motorredskap eller släpvagn, ska den enda registreringsskylten sändas in)

* fordonets senast utfärdade registreringsbevis del 2 i original, om ett sådant har utfärdats. I annat fall det registreringsbevis som finns. En kontroll om ett nytt registreringsbevis har utfärdats eller inte kan göras genom att kontakta Vägverket. På handlingen ska säljaren markera att fordonet ska avregistreras med orsak export samt underteckna. Eftersom ingen registrering av ett ägarbyte kommer att ske, på grund av köparens avsaknad av svenskt personnummer, finns det inget krav på att köparen ska skriva under eller namnges, men naturligtvis är detta ett bra tillfälle att notera namnet om kontakt behöver tas i efterhand av andra anledningar.

* kopia på mottagarlandets tullhandling som klart visar att fordonet ifråga har förtullats, eller en kopia på ett registreringsbevis som utfärdats i mottagarlandet då fordonet registrerats där istället.

När samtliga tre saker är Vägverket tillhanda, avregistreras fordonet. Saknas någon av dem kommer fordonet inte att avregistreras utan kvarstår då i det svenska vägtrafikregistret (ända tills kraven är uppfyllda) med säljaren som fortsatt registrerad ägare. Det kan ta tid för köparen att få fordonet registrerat i mottagarlandet och därmed få fram en kopia på en registreringshandling. En annan svårighet kan vara att fordonet kanske först ska renoveras eller iordningsställas och att det hela därför drar ut på tiden.

Säljaren är den som i slutänden ansvarar för att de tre delarna i punkterna ovan blir insända till Vägverket.

Observera att fordonet är både fordonsskattepliktigt och trafikförsäkringspliktigt om det inte är avställt.
Senast redigerat av Corpze (14 november 2008)

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
14 november 2008
lagen säger att när du säljer en bil till Norge, köpare ska stanna till tullen för att deklarera en bilimport till Norge.
Så länge att han inte gör det, det är du som står för skatten och försäkring.
Ta en kopia på undertäcknad försäljning, det är alltid bra att har ty det är mycket svårt att avregistrera en bil om bilregistrerinsverket inte får papper från Norska tullen.
Detta skriver jag av egen kompis erfarenhet som sålde sin BMW för 2 månader sen till en Norman bossat i Norge som inte deklarerade import till tullen.
Många Normam köper biliga bilar i Sverige och demonterar dom hemma utan tulldeklaration och inte skicka papper tillbaka till reg verket i Sverige.
Lycka till!
Senast redigerat av alain (14 november 2008)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

187 Inlägg
14 november 2008
Lite offtopic kanske men,

En norrman till en annan:
- Kan du kolla om min blinkers fungerar?
Andra norrmannen:
- Fungerer. Fungerer icke. Fungerer. Fungerer icke..

Försöker iaf
12 819 Inlägg
14 november 2008
Jublub skrev:
Lite offtopic kanske men,

En norrman till en annan:
- Kan du kolla om min blinkers fungerar?
Andra norrmannen:
- Fungerer. Fungerer icke. Fungerer. Fungerer icke..

ehhh, lite väl gammalt skämt?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

187 Inlägg
14 november 2008
Nytt för mig iaf tongue

358 Inlägg
14 november 2008
Hade lite problem med detta när jag sålde en bmw till norge. Den norska köparen behöver inte skriva ner några uppgifter som personnummer på ägarbytespappret. Det viktiga är att köparen får med sig ett kvitto så att han/hon kan tulla in bilen och sedan skicka tullkvittot till dej, så att du kan skicka in det till vägverket tillsammans med plåtarna.
Skriv alltid ner köparens namn, nummer och adress ifall det skulle bli några problem.
Senast redigerat av Timol (14 november 2008)

1 311 Inlägg
14 november 2008
Trådstartare
Ja jag har förstått att ett kvitto från tullen är mkt viktigt, ska ta med mig ett redan frankerat kuvert så köparen kan skicka kopian till mig direkt från tullen för att slippa vänta extra länge...

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Sök