2819
Sök

Behöver råd om installation av billarm i en 244-88

10 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
Som tråden lyder. Jag vill installera ett bilalarm i min gamla 240. Någon som kan hjälpa mig med vad/vart jag ska köpa delar, och hur installationen går till?

Tack på förhand!

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
12 november 2008
Du har varken testat google eller närmaste verkstad va?... larma en 240.... em... ok, larmet kostar nog mer än hela bilen.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

1 338 Inlägg
12 november 2008
Hej

Om du vill ha ett godkänt alarm till din bil
rekomenderas detta larm, Cargard 850s den har bla 3 startrspärrar är godkänd av alla F.bolag.
http://mds.se/?artnr=car850s

det priset är utan montering.

Montering på ett 850 larm brukar ligga mellan 1500-2000kr
alltså mellan 5000-5500 monterat och klart..

sen kan det på lite äldre bilar ibland behövas kompletteras nån dörrkontakt eller dyl men det handlar om nån hundring isåfall..

bara att du ringer närmsta butik/verkstad och begär offert

Lycka till

Mvh// M

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design

8 156 Inlägg
12 november 2008

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

10 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
Tack för tipsen

2 982 Inlägg
12 november 2008
kolla på blocket etc efter larmet.
jag sålde 2st 850s kompletta förra året för 1000:-/st
samt T70c sprojlansnytt för 1500:- om jag inte minns fel. smile

1 785 Inlägg
12 november 2008
Hallen123 skrev:
Som tråden lyder. Jag vill installera ett bilalarm i min gamla 240. Någon som kan hjälpa mig med vad/vart jag ska köpa delar, och hur installationen går till?

Tack på förhand!

Jag skulle rekomendera Carguard 950S. Jag hade själv ett sådant larm i min 240 -83a och kompletterade med centrallås. Om du inte är så hemma på el så bör du ha någon annan att installera larmet. Men det är igentligen inte så avancerat som det kan verka. Det handlar mest om att följa instruktionerna och att hitta rätt kablar i bilen att koppla dem mot. Jag skulle visst kunna hjälpa dig med installationen men boden är lite långt iväg

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

10 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
dbjanoz skrev:
Hallen123 skrev:

Tack på förhand!

Jag skulle rekomendera Carguard 950S. Jag hade själv ett sådant larm i min 240 -83a och kompletterade med centrallås. Om du inte är så hemma på el så bör du ha någon annan att installera larmet. Men det är igentligen inte så avancerat som det kan verka. Det handlar mest om att följa instruktionerna och att hitta rätt kablar i bilen att koppla dem mot. Jag skulle visst kunna hjälpa dig med installationen men boden är lite långt iväg

Det verkar som det blir att leta ett Carguard 950S med andra ord smile
Senast redigerat av Hallen123 (13 november 2008)

10 Inlägg
14 november 2008
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Bara om du inte tycker att det behöver vara godkänt.
Hallen123 skrev:

hmm..det kan ju iofs vara bra med ett godkänt..

Funderar på volvos egna larm VGA nånting, fler förslag?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 november 2008
Swedenrockers skrev:
Hallen123 skrev:

Går att efterbesiktias av en godkänd installatör.
Dock kräver inte alla bolag detta, kan som exempel nämna att jag ringde Volvia och nämnde att jag skulle flytta ett larm från en 240 (som står som reservdelsbil) till en annan och frågade om det behövde efterbesiktias eller ngt liknande. "Nej, så länge larmet är godkänt av stöldskyddsföreingen så är det inga problem". Snacka om att jag blev förvånad.

Sherlia> Ah haha. Jaha? So? Vad har DET med saken att göra?
Jag lramade min Amason som jag hade i mitten av 90-talet. Bilen var väl värd 3500, larmet kostade 5000 monterat o klart och jag hade stereo för drygt 30K i den.......vad tror du att larmet var till för? Ja inte för att ge ngt mer skydd för stereon eller så roll
Och kom nu inte o börja gaffla om att man är dum i huvudet som lägger ner så mkt pengar på en stereo i en sådan bil, för det handlar om ENTUSIASM. Jag för min del kan inte förstå hur en del människor kan köpa en helt NY bil för 2-300K och sedan skruvar ner den med en gång och lägger ut ytterliggare 2-300K på dem för att göra om dem som de vill ha dem. Men jag ifrågasätter det inte wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

7 241 Inlägg
14 november 2008
Swedenrockers skrev:
Lonefox skrev:
Swedenrockers skrev:

Går att efterbesiktias av en godkänd installatör.

Det är inte det som det handlar om, det handlar om att en så gammal svensksåld (antagligen) bil kräver ett larm med dubbla startspärrar för att det ska vara godkänt. Det blir godkänt med t.ex Defa 822XG, 823XG eller Cargard 850S.
950S eller 950S2000 är idag endast godkända vid nyinstallation om bilen har endera original startspärr och ej import eller vid import att det sitter eftermonterad startspärr (givetvis godkänd sådan). Sen kan en del bolag godkänna larm helt utan startspärrar till vissa importbilar ändå, oftast med förbehållet att de befintliga nycklarna kodats om. Men det hör inte riktigt hit nu, men om du vill kan jag reda ut larmbiten.
Btw, 950S2000 har slutat tillverkas nu.

Kul att peta in dubbla startspärrar i en 240 som bara har uttag för enkel wink
Man rycker en bygel och kopplar dessa kontakter till larmet. Startspärr kopplad. Sedan om den bryter spänningen till tändspolen eller startmotorn eller båda samtidigt minns jag inte, men kan enkelt testa imorrn smile Konstigt att Volvia godkände mitt larm med bara enkel startspärr....nåväl.

7 241 Inlägg
15 november 2008
Swedenrockers skrev:
Lonefox skrev:
Kul att peta in dubbla startspärrar i en 240 som bara har uttag för enkel wink

Hur menar du nu?
Lonefox skrev:
Man rycker en bygel och kopplar dessa kontakter till larmet. Startspärr kopplad. Sedan om den bryter spänningen till tändspolen eller startmotorn eller båda samtidigt minns jag inte, men kan enkelt testa imorrn smile

Det är väl bygeln som sitter på manuella bilar du tänker på misstänker jag. Den som inte sitter där på bilar med automatlåda då de kablarna istället går till växelväljarens givare som bryter startmotorn om inte lådan står i P eller N. Den sitter under mattan på vänster sida av mittkonsolen.
Lonefox skrev:
Konstigt att Volvia godkände mitt larm med bara enkel startspärr....nåväl.

Ja, kanske. Kan det bero på att larmet monterades medans 950S fortfarande var godkänt för montering på äldre bilar (läs det som bilar utan original startspärr)?
Eller att de på Volvia inte har uppdaterade listor på godkända larm?
Eller att de helt enkelt inte har det kravet?
Jag kan inte svara på det.

Just den ja. Utnyttjades som startspärr på originalmonterade larm (iaf av de som monterade dem hos Bil & Truck, nuvarande Bilia).

Inte jag heller.....och inte lär vi få höra ngt vettigt från dem heller....

1 338 Inlägg
15 november 2008
om du ska ha ett godkänt ska du ha Cargard 850s eller motsvarande defa som sagt tdigare i tråden

jag har annars ett helt sprojtans nytt och komplett 950 liggandes tongue
Pma  isåfall

Mvh//

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design

7 241 Inlägg
15 november 2008
Swedenrockers skrev:
Lonefox skrev:
Just den ja. Utnyttjades som startspärr på originalmonterade larm (iaf av de som monterade dem hos Bil & Truck, nuvarande Bilia).

Det är en smidig inkopplingspunkt.

Lonefox skrev:
Inte jag heller.....och inte lär vi få höra ngt vettigt från dem heller....

Tyvärr är det nog så, men just Volvia är iaf väldigt frikostiga med sina ersättningar på gott och ont.
Kul för dom som får ersättning, tråkigare för de som via sin premie betalar för de drabbades ersättningsprodukter.

När satte du in larmet i 240:n?

6mån sedan...
Och jo....frikostiga. Grundsjälvrisken på 1500 elimineras med godkännt larm, dock kvarstår 30% av värdet i självrisk på de komponenter som överstiger 5K (Om det inte är originalmonterad stereo *ryser*). Så om det vill sig illa så kan kvarvarande självrisken kliva upp ÄNNU mer. Så SÅ frikostigt är det inte. Iofs fick jag ingen värdeminskning alls då jag skall montera allt själv och inte krävde ngn ersättning för montaget. Nytt kablage betalas med av Volvia.
Men nej.....nu blev de VÄLDIGT off-topic här känner jag.

Till trådskaparen: Jag beklagar.

Sök