2010
Sök

Styling och ombyggnad av nya bilar.

12 Inlägg
14 november 2008
Trådstartare
#1
Som rubriken säger så söker jag medflera information, fakta och sanningar inga gissningar, ang styling av nyare bilar.
perioderna -00 till -03 då nya direktiv kom
och
perioderna -03 till -05 nya direktiv igen

Ni som har kan ju delje information på -05 och frammåt.

källbaserad fakta och egna erfarenheter inga min polare/min kompis kompis historier om dom inte kan backas upp med fakta.


7 281 Inlägg
14 november 2008
#2
Alltså om man ska hårddra det så är väl alla, eller nästan alla bilar, efter typ 98 eller något sådant helfordonsgodkända.
Finns knappt en enda pryl du får byta ut till en icke orginal...


Eliminator
1 441 Inlägg
14 november 2008
#3
Bilar efter -98 får du i princip endast byta färg på,,,

/Tommy (Besiktningsing.)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

12 Inlägg
15 november 2008
Trådstartare
#4
sitter och läser -03 direktiven och så som det kan tolkas så får man bygga och styla bilar fram till
-05 så länge du inte ändrar bilens krockegenskaper eller använder för starka byggmaterial som t.ex
alu, plåt, kolfiber etc. dock bör glasfiber och plast (läs mjukplast) klara sig och kan användas.


Eliminator
1 441 Inlägg
15 november 2008
#5
Helfordonsgodkännande är samma -98 och framåt.
Så fort nått är ändrat gäller inte det, vem intygar att din modifiering inte förändrar bilens egenskaper?

/Tommy.
Senast redigerat av Sokrates (15 november 2008)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

12 Inlägg
15 november 2008
Trådstartare
#6
gör jag inte ingrepp på krockbalkar och deformzoner utan håller mig till läppar och invändig modd bör inte krocksäkerheten ändras.


Eliminator
1 441 Inlägg
15 november 2008
#7
Inte? Krocksäkerhet innefattar även de skador du kan få personligen av hur kupen ser ut  inuti.
Sen, kan du tolka hur du vill.
SBP har tolkningsföreträde och deras bedömning gäller.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

12 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
#8
självklart är det SBP som har sista ordet men det skadar ju inte att man har läst in sig på vad dom grundar sitt beslut på, eller?
man kan ju fortfarande argumentera för mindre ombyggnad och få godkänt för mindre projekt.



Sök