2910
Sök

Kitsystem i baksätet, hur placera diskant?

33 Inlägg
17 november 2008
Trådstartare
Sökt och försökt förstå. Det enda jag kan konstatera är att de flesta förespråkar att man inte ska ha ett kitsystem i bak, då det förstör ljudbilden, utan istället smacka in ett extra fram.

Nu faller inte ett extra system med erforderlig mod min smak då jag önskar att allt ska se orört och original ut. Dock har jag tänkt sträcka mig så långt att jag monterar diskanten som medföljer det kitsystem jag tänkt använda i baksätet synlig. Då blir frågan: 6,5" elementet monteras i originaluttaget, var bör jag montera diskanten?

-huvudhöjd?
-knähöjd?
-kanske osynlig i dörren?
-skita i diskanten?

I övrigt är detta lilla projekt något som spårat ur en gnutta, antagligen i brist på annat, i synnerhet tid. Den första tanken var att endast byta HU men detta eskalerade i ett budget projekt:

-alla element är utbytta
-allt kablage är bytt
-alla dörrsidor är glasfiberförstärkta, ljuddämpade med ett påhitt jag fann hos färghandlaren och sedan är dörrplåten dämpad med M1-matta.
-ny huvudenhet
-ett par slutsteg
-ett decimerat utrymme för bagage i avsedd rymd

Nu håller jag tummarna för att strömförsörjningen räcker smile

Nåväl .. frågan!
Senast redigerat av d1ce (17 november 2008)

63 Inlägg
17 november 2008
I golfen så har jag bara installerat mid basen med sänkt volymen så att de som sitter bak inte ska känna sig "utanför". Sitter man fram så hör man ingeting bakifrån. Diskant bak låter inte som en  bra ide tycker jag i.a.f....

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
17 november 2008
Montera diskanten med vinkelmontagekoppen på originalgallret?
Riktad snett uppåt bakåt tänkte jag då, dämpa ner baksystemet ngt så BÖR det inte störa ljudbilden alltför mkt.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök